Pálháza ÁEV

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Magyarország legrégebbi erdei vasútja. Ősét a “lóüzemű görpályát”  korábban így nevezték – 1888-ban építette Károlyi gróf Pálházától, – ahol fűrészmalma volt -a Kőkapui vadászkastélyig (Ez 7 km hosszú volt). A grófi család több mint 200 éven keresztül végzett erdő- és vadgazdálkodást a területen. A vasút fő profilja az erdőben kitermelt faanyagnak a fűrészmalomba szállítása volt. A 700 mm nyomtávolságú vasút terveit Karomy Jusztinian (vagy másik források Pekár néven említik) erdőmérnök készítette.

A pálya Kőkaputól folyamatosan lejtett (5-21 ezrelék) így felfelé az üres kocsikat lovakkal (egy ló=5 üres kocsi) vontatták, lefelé elég volt a rakomány önsúlya és a gravitáció, a kocsikat csak fékezni kellett. Az építés költségei 17 ezer forintra rúgtak. Ebben benne volt a 4 db fékes, a 6 db sima kocsi, a repülővágányok, 5 kg/folyóméter súlyú sínek és végül egy 4664 m2 kiépített rakterület. Tizenhárom évvel  (1901) a megnyitás után alagutat fúrtak a kőkapui kastély alatt. Így a fővonal 11 km hosszúságú lett. Az új végállomás “Susulya” lett. Elágazó szárnyakat a komlósi és a Határvölgybe is építettek (Lókosár, Rostalló, Háromforrás). Mérföldkő a vasút életében 1902, amikor üzembe helyezték az első gőzmozdonyt, azonban ez igen rövid életű volt, mert az 1906-os erdőtűz után visszatértek a lóvontatásra. Az első világháború után fellendülés volt tapasztalható ezt segítette az 1924-ben épült Sátoraljaújhely-Füzérkomlós gazdasági vasút megépítését követően. Ez 760 mm-es, gőzüzemű iparvasút volt. 1948-ban korszerűsítették a pályát és 760 mm-re bővítették a vágány hálózatot.

Ez megszüntette az átrakodás veszteségét. 1956-ban merült fel a személyforgalom megindításának a gondolata. Ennek érdekében korszerűsítették a hálózatot 12-14 kg/folyóméter súlyú síneket fektettek le, a tengelynyomást 3,5 tonnára emelték és megérkezett az első C-50-es. A személykocsikat – mint ahogy már megszokhattuk – helyileg tákolták. A Sátoraljaújhely-Füzérkomlós csatlakozás azonban 1980-ban megszűnt. Ez a megszüntetés nagy hatással volt a kisvasútra. Az erdőgazdaság – szerencsére – “csak” üzemszünetet rendelt el. Ez a szünet 9 évig tartott.
Ekkor 1989-ben társadalmi összefogással újjáépült a 7 km-es szakasz és augusztus 15-én adták át a nagyközönségnek. 1990-ben a vonal 1 km-el gyarapodott, majd 1996-ban 1,2 km-el Pálházáig.

Jelenleg a kisvasút csak turisztikai céllal üzemel éves forgalmuk körülbelül 40-50 ezer utas. Mindezt 3 db C-50-es (C01-401, 402, 403) ugyanennyi zárt, 5 fedett-nyitott és 1 nyitott személykocsi bonyolítja le. A Pálháza-Ipartelep állomáson megtekinthető még egy kiállított gőzmozdony az Erdészeti és Kisvasúti múzeum mellett.

A Pálházi Állami Erdei Vasút Magyarország legrégibb erdei vasútja. Eredetileg, mint azt régi neve is jól mutatja, „lóüzemű görpálya” volt. Építését Károlyi István gróf kezdeményezte 1888-ban.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/clients/client0/web5/tmp) in Unknown on line 0