Főoldal » 144 éve kezdték építeni a Brooklyn hidat

144 éve kezdték építeni a Brooklyn hidat

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

144 évvel ezelőtt a német származású John Augustus Roebling történelmi jelentőségű tervet dolgozott ki Trentonban. Ez volt a monumentális méretű Brooklyn híd, amely 1825 méteres hosszával az USA egyik legrégebbi függőhídja. Manhattant köti össze Brooklynnal. Az átadásakor a világ első acélkábeles függőhídja volt, és 1903-ig a leghosszabb. 1915-től nevezik Brooklyn hídnak, előtte New York hídként emlegették.

Legvastagabb négy kábele, mely a hidat tartja, egyenként 27,5cm átmérőjű. A két 84 méter magas hídoszlop közötti távolság 486 méter. Építésekor egyike volt a város legmagasabb pontjának. 15,5 milló dollárba került. Homokkőből, gránitból és a New York közelben található Rosendale cementből építették neogótikus stílusban. Sajnos John Augustus Roebling a helyszíni mérések közben megsérült, lábujjait amputálni kellett, majd nem sokkal ezután tetanuszban meghalt, így fia, a 32 évesen Washington Augustus Roebling kezdte el az építést 1870. január 3-án. A 3000 tonna tömegű pneumatikus keszonok (mélyépítésnél használt túlnyomásos légterű, alul nyitott vasbeton süllyesztőszekrény) 24 méter mélyen voltak beágyazva a manhattani oldalon, és 13,5 méterre a brooklyni oldalon. Az élet a keszonokban szörnyű volt, a tüzek, robbanások és a keszonbetegségek 27 ember életét követelték. Washington Roebling 2 év múlva keszonbetegség következtében részlegesen lebénult. Ez a betegség akkor következik be, ha a nagyobb nyomású térből az ember túl hamar ér kisebb nyomású helyre. Jelentős méretekben először a New York-i Brooklyn híd építkezésénél észlelték.

Washington Roebling részleges bénulása miatt felesége, Emily Warren Roebling lépett a helyére, és 11 éven keresztül közvetített főmérnök férje és az építkezésen dolgozó mérnökök között. Emily, férje segítségével, a felsőfokú matematika és a szilárdságtan mellett hídépítési technikát és kábelgyártási technológiát is tanult. John Augustus Roebling a szükségesnél hatszor erősebbre tervezte a hidat. Ennek köszönhetően áll még mindig a Brooklyn híd. Tervek szerint csak a négy vastag kábel tartotta volna a hidat, azonban J. Lloyd Haigh gyengébb minőségű huzalokból gyártotta a kábeleket. Ez akkor derült ki, amikor már felszerelték azokat. Így a híd csak négyszer lett volna erősebb a szükségesnél. Ennek dacára további 250 kábellel erősítették átlós irányban, melyek a hídoszlopokat és a hídpályát kötötték össze. Ez emelte a híd esztétikáját és időállóbbá is tette. A tervező szerint a híd soha nem fog leszakadni, esetleg csak besüllyed.

A hidat 1883. május 24-én adták át. Az ünnepségre több ezer ember volt kíváncsi. Az Egyesült Államok 21. elnöke, Chester A. Arthur és Emily Warren Roebling mentek át először a hídon, majd Franklin Edson New York 85. polgármestere következett, miközben az ágyúk díszlövéseket adtak le. A Brooklyn felé eső hídoszlopnál Seth Low, Brooklyn, majd New York 92. polgármestere köszöntötte őket. Az első napon 1800 jármű és több mint 150 300 személy haladt át a hídon.

1883. május 30-án, egy héttel a híd átadása után az a hír terjedt el az átkelő gyalogosok között, hogy a híd le fog szakadni. Az emberek pánikszerűen menekültek, és 12 gyalogost halálra tapostak.

1884. május 17-én P. T. Barnum cirkusztulajdonos 21 elefántja, köztük a világhírű és bálványozott óriás elefánt Jumbó, sétáltak át a Brooklyn hídon eloszlatva ezzel minden kétséget.

1971-ben kerékpáros sáv került kialakításra, ami egyben a város első kerékpárútja is lett. Több mint 4000 gyalogos és 3100 kerékpáros halad át a Brooklyn-híd minden nap. Napjainkban a hídon lehet látni úgynevezett „szerelem lakatokat”, azonban ezek kihelyezése a hídra nézve káros és New York szabályai szerint sem engedélyezett, így azokat időnként levágják. A grandiózus építmény hosszú távon rohamos növekedést eredményezett a városnak, megteremtve a világ egyik legnagyobb metropoliszának születését.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?