Főoldal » Gazdaság és üzlet » Ha van ötleted, már holnap vágj bele a cégalapításba

Ha van ötleted, már holnap vágj bele a cégalapításba

Gyakorló startup-vállalkozók meséltek céges tapasztalataikról az Új Nemzedék Központ Talent Zone című programsorozatának keretében, külföldről hazalátogató magyar diákoknak a Codecool budapesti oktatóközpontjában

A Nemzeti Tehetség Programnak köszönhetően 35 angliai, 12 kolozsvári, 6 budapesti és 2 debreceni magyar fiatal, különböző helyszíneken ismerkedett az itthon is elérhető munka-, és karrierlehetőségekkel az Új Nemzedék Központ Talent Zone című programsorozatán. Az informatikai munkaerőhiány feltöltésére vállalkozó Codecool főhadiszállásán elsősorban az IT-orientált startupok magyarországi kilátásairól beszélgethettek a meghívott előadókkal.

Limbacher Tivadar, a Ma este Színház! online jegyiroda sales- és marketingért felelős társalapítója, Varga Tamás a Statzup fantasy football alkalmazás alapítója, valamint Simon Gábor, a Codecool programozó képzési központ társalapítója őszintén beszéltek az egybegyűlt diákoknak a cégalapítással és irányítással járó felelősség kérdéséről. Abban mindannyian megegyeztek, hogy a korai szakaszban hozott kompromisszumok hamar visszaüthetnek. Erről Limbacher Tivadar saját tapasztalat alapján tudott beszámolni és arra figyelmeztette a diákokat, hogy részesedésért cserébe bevont szakemberekkel mindig legyenek óvatosak. Varga Tamás ezzel egyetértett, mint mesélte, ők ideje korán eldöntötték, hogy minden olyan ajánlkozót, aki részesedésért cserébe kívánt csatlakozni a sikerükhöz, igyekeznek elkerülni, vagy legfeljebb fizetős konstrukcióban igénybe venni szolgáltatását.

„A legtöbb problémát a pénz okozza” – mutatott rá egy sok előítélettől terhes témára Varga Tamás. Véleménye szerint a forrásbevonással egyenértékű probléma a bevont forrás hatékony elköltése, a kockázati tőkés által befektetett pénz iránt érzett túlzott felelősség. A Ma este Színház! alapítója szerint is inkább másod- vagy harmadlagos probléma a pénz, sokkal érdekesebb, hogy a jó ötletből miként válik konkrét piacképes termék vagy szolgáltatás. Ugyanakkor Simon Gábor arra emlékeztetett, hogy a Codecool esetében, ahol a 18 hónapig igényes környezetben, magas színvonalon képzett hallgatóknak csak a későbbi sikeres elhelyezkedés után kell a fizetésükből a tandíjat törleszteni, ez a legalább másfél éves késedelem egy komoly finanszírozási kihívás. „Ezt a cash-flow problémát nekünk kell megoldanunk, de örömmel tesszük, mert úgy gondoljuk, hogy csak ez garantálhatja, hogy a képzés minden arra alkalmas hallgató előtt nyitva állhasson.” Noha a képzés nem OKJ-s, az igazi megmérettetést a piacon való elhelyezkedés jelenti. „Nem csak konkrét programnyelveket tanítunk, hanem egy szemléletmódot, amivel bármilyen új nyelv is elsajátítható, ami majd csak pár év múlva lesz a piacon, ami garantált ebben a gyorsan változó környezetben.”

Az Új Nemzedék Központ szervezésében hazalátogató fiatalok különösen kíváncsiak voltak arra, hogy hol képzelik el jövőjüket a magyar startuposok. Mindhárom előadó hitet tett amellett, hogy Magyarországról startup-vállalkozást menedzselni, különösen az informatika területén, egyáltalán nem lehetetlen. „A kezdeti időkben feltétlenül itthon érdemes indítani, hiszen az alapításhoz kapcsolódó költségek lényegesen alacsonyabbak” – állítja Varga, amivel Limbacher is egyetértett: „elhanyagolható az irodaköltség, és olcsóbb a munkaerő, mi konkrétan csupán százezres nagyságrendű forgótőkével vágtunk bele.” Egyedül az informatikai szakmában jelentkező szakemberhiány nehezíti meg az IT-orientált startupok növekedését, de Simon Gábor igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy a Codecool éppen ezt a problémát orvosolja az immár két városban is folyó kurzusokkal.

Természetesen az igazi üzleti sikerre akkor legnagyobb az esély, ha exportpiacokat is elér egy ötlet megvalósítása. A budapesti és a miskolci oktatóközponttal párhuzamosan a Codecool a magyarországival hasonló helyzettel szembesülő európai országokkal folytatja a terjeszkedést: IT-szakember hiánnyal küzd Lengyelország és Spanyolország is, így ott is lesz Codecool.

A nemzetközi jelenléttel kapcsolatban a fantasy footballal ma már több mint egymillió felhasználót elérő Statzup alapítója elmondta, azt el kell fogadnunk, hogy Nyugat-Európában vagy a tengerentúlon egy szolgáltatás iránt sokkal nagyobb bizalmat kelt, ha van helyi ügyfélszolgálat vagy cégképviselet. „Az még a virtuális termékek és szolgáltatások esetében is elvárás, hogy fel lehessen hívni bármilyen ügyben egy helyi számot.” – mondta Varga Tamás. A Statzup éppen ezért tart fenn New Yorkban és San Franciscoban is képviseletet.

Míg a Codecool alapvetően önálló terjeszkedéssel képzeli el a jövőt, a Statzup és a Ma este Színház! esetében is fenntartják az alapítók annak lehetőségét, hogy jó ajánlat esetén eladják vállalkozásukat. Ennek elsősorban a kedvező piaci környezet az oka, másfelől pedig az, hogy a megszerezett tapasztalatokat új, akár még jövedelmezőbb területen szeretnék kamatoztatni. Limbacher Tivadar a last minute színházjegyek közönségének jellemzőin edződve, kifejezetten niche-piacokra szabott szolgáltatások kialakításában gondolkodik. Varga Tamás pedig úgy érzi, hogy a fantasy football rajongóinak online hirdetésekkel való toborzása közben olyan egyedi megközelítést tökéletesítettek ki, amivel bármilyen más termék vagy szolgáltatás hatékony hirdetése kivitelezhető lenne, és ebben is lenne fantázia. Amint azt a diákok érdeklődésére elmondták, bármikor érdemes belevágni egy új ötletbe, de lehetőleg minél hamarabb, hiszen nincs tökéletes alkalom, vagy tökéletes ötlet, hanem hosszú, rögös, de élvezetes út vezet a sikerig.