Főoldal » 3D megoldások otthonra

3D megoldások otthonra

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A 3D mozik világa manapság feltörekvőben van, otthoni környezetben igen ritkán találkozunk vele. Habár várható hogy a jövőben ez változni  fog, egy magas élvezeti értékű 3D megjelenítő eszköz költséges, legalábbis a téma iránti érdeklődéshez képest. (csak a nagyon fanatikusok engedik meg maguknak)

Jobb ha tudjuk azonban, hogy a 3D hatás elérésére rengeteg megoldás van, köztük olyan is ami nem kerül semmibe.  A monitor mögé(parallel eyed) és elé(cross eyed) nézés például ilyen módszerek. Ha nézünk egy tárgyra a szemünkkel, akkor két dolog történik, egyrészt ráfókuszálunk, másrészt “rábandzsítunk”,  vagyis a két szemtengelyünk metszéspontja pont a tárgyra esik. Ha a monitoron megjelenik két kép egymás mellett, az egyik a bal szemhez, a másik a jobb szemhez tartozó akkor a következő képpen tudjuk meglátni a térhatású képet: A szemtengelyeket úgy állítjuk hogy a monitor mögé vagy elé nézünk(ha a baloldali kép baloldalt van akkor mögé, ha a jobboldalt akkor elé), így a látóidegben a két kép úgy összegződik, hogy pont korrelációban legyenek egymással. Ezen korrelációnak(egybeesésnek) a keresését, az agy autómatikusan tudja, de sokat kell gyakorolni amíg ezt tényleg meg tudjuk csinálni. Közben arra is ügyelnünk kell, hogy a fókusztávolságot természet ellenes módon ne változtassuk a szemtengelyek szögével együtt, hiszen a monitoron lévő képet kell élesen látnunk. Ez elég bonyolultan hangzik, de ha az ember egyszer ráérez, akkor onnantól kezdve nem az.  A szem számára kévésbé fárasztó megoldás a “parallel eyed”, a hátránya viszont az, hogy csak igen keskeny képeket tudunk vele egymásra bandzsítani, amennyit a távolba nézéssel ki tudunk erőszakolni a szemünkből. Erre találták ki a sztereogrammokat.  Ez azt jelenti, hogy a jobb és baloldali szemhez tartozó keskeny képekből sokat egymás mellé rakunk, úgy hogy egy kép jobb és bal oldali képként is egyszerre funkcionál. Így egy ismétlődő 3D képet kapunk.  Ez a legalkalmasabb módszer, hogy gyakorolni tudjuk a “parallel eyed” nézést.

Az első stereogramm kép amivel nekem ez sikerült:(ha a szomszédos gömböket egymásra bandzsítjuk, térbeli gömböket látunk)

stereogramm sphere

Szereoszkópikus 3D néző technikák:

  • Parallel- cross-eyed: A szemtengelyek szögének akaratlagos állítása
  • Mirror split: tükrökkel megoldani hogy a 2 szemhez tartozó kép egybe essen
  • Colored glasses (anaglyph): Olyan szemüveg amely színszűrőkkel különíti el a 2 képet. Tehát akármilyen monitorral használható amely támogatja a színes megjelenítést.(erre még külön kitérek)
  • Interleaved Rows, Columns or Checkerboard: Olyan monitorok, amelyben a szomszédos pixelek különböző polaritásúak, így egy polárszűrős 3D szemüveggel nézhető.
  • Olyan szemüveg amelybe két külön képernyő van beépítve a két szemnek.
  • Olyan kivetítő, ami hol a jobb, hol a bal oldali képet villantja fel. Ehhez kell egy olyan szemüveg amely ezzel szinkronizált fázisban és frekvenciával, hol a jobb hol a bal oldali szemet sötétíti el.(csillagászati összegbe kerül, viszont lehet forgatni a fejedet, ellentétben a polarizációs technikával)

Kézenfekvő 3D mozi tárolási formátumok

Legjobb mintákat láthatunk ilyenre a stereomaker oldalon.

  • Side-by-side: A 2 kép egymás mellett van
  • above/below,under/below: Az egyik “fent” a másik “lent”

Ezen formátumok közti konverziót az mplayer és mencoder már támogatja, sőt anaglyph lejátszást is tud. Az eleve anaglyph-ben kódolt videók minősége gyenge, hiszen a kodek-et nem erre tervezték.

Anaglyph megjelenítés

Az a második legolcsóbb szereoszkópikus 3D néző technika. kb. 600Ft-ért kapható egy ilyen szemüveg.  A bal és jobb szemen különböző színszűrő található melyek komplementer szinek. Azért mert amit az egyik szemnél kiszűr az a másik szemnél nem szabad hogy megjelenjen, és fordítva. Ilyen komplementer színek: vörös-cián, zöld-magenta, kék-sárga. Előnye hogy a “parallel eyed” el szemben teljes latószögű, teljes képernyős 3D képet lehet vele nézni. Hátránya, hogy a konverzió során legalább egy színkomponens(a 3-ból) mindíg elveszik a képből. Ilyen képet a bal és jobb oldali képből egy szín konveziós mátrix használatával állítunk elő. Az egyik ilyen optimális mátrix a Dubois anaglyph.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?