A Costa Concordia helyzetének alakulása január óta mostanáig

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Januárban futott zátonyra Giglio partjainál a Costa Concordia. Bár az üzemanyag környezetre gyakorolt negatív hatásának kivédésére márciusra kiszívattyúzták a tankot, mégis szivárgott azért szénhidrogén a tengerbe. A szivárgást sikerült lokalizálni szigetelő biztonsági gyűrűvel.

A felborult hajó és a mentési munkálatok

Lezárult a hajó nyáron kezdődött elszállítási munkáinak első fázisa. A hajóroncsot sikerült rögzíteni, amely azért fontos, mert megakadályozza, hogy a sziklazátonyról elmozdulva a tenger fenekére csússzon.  Munkálatok vezetője szerint túl optimistán becsültek, amikor úgy gondolták, 12 hónap alatt sikerül elszállítani a roncsokat, a munka 2 hónapos késésben van már most is. A balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró mellett azonban már a megfelelő helyre illesztették a 120 méter hosszú Micoperi platformot, melynek segítségével 30 méteres tartóoszlopokat rögzítenek a tengerfenékre az oldalán fekvő vízi jármű egyensúlyba hozásához.

„Az APA osztrák hírügynökség beszámolója szerint ezekhez a tartóoszlopokhoz rögzítik majd azt a víz alatti platformot, amely a hajót fogja megtámasztani, ha azt sikerül felállítani. Ezt a platformot majd arra is fel fogják használni, hogy olyan tartályokat szereljenek fel, amelyeket szükség esetén vízzel vagy levegővel tölthetnek meg az óceánjáró egyensúlyba hozásához. Ha mindez sikerrel jár, akkor a Costa Concordiát egy – egyelőre még meg nem határozott – olaszországi kikötőbe vontatják.”

 Elmondta, hogy jelenleg azon dolgoznak, hogy Giglio jövő nyári szezonját már ne befolyásolhassák a roncsok. 


A Costa Concordia roncsa félévvel a baleset után Giglio partjainál

Szeptemberben Giglio önkormányzata kártérítést igényelt a hajószerencsétlenség következményei miatt. Az olasz sajtó szerint egyértelmű, hogy a Costa Crocierének a szigetet övező, természetvédelmi területként számon tartott tengerszakasz és Giglio partvidéke környezeti szennyezése miatt kell fizetnie. A szivattyúkkal eltávolított üzemanyagon kívül a Costa Concordiáról minden más a tengerbe került, a tisztítószerektől kezdve a konyhai olajig. A hajóroncs anyagi veszteséget okozott továbbá Giglio idegenforgalmának is, a szigetet nyáron ellepő katasztrófaturizmus ellenére. 

Szeptemberben zárult le a fekete doboz szakértői vizsgálata. Ezer oldalas értékelést és hét DVD-lemezt adott át a márciusban kinevezett szakértői bizottság, mely azóta vizsgálta a Costa Concordia parancsnoki fedélzete fekete dobozának tartalmát. A terjedelmes jelentést minden jogi képviselő megkapta, hogy az október 15-én kezdődött bizonyítási eljárásra áttanulmányozhassák.

Októberben meg is kezdődött a Costa Concordia pere. A luxushajó januári balesetében 32-en vesztették életüket, a túlélők közül többen is ott voltak a tárgyaláson. A fedélzeti fekete doboz által rögzített hangfelvételek meghallgatásával kezdődött a toszkánai Grossetóban a Costa Concordia hajó balesetének többnapos bírósági bizonyítási eljárása. Ezen Francesco Schettino, a január 13-án Giglio partjainál zátonyra futott hajó kapitánya is jelen volt.

Schettino közleményben ismerte el, hogy részleges felelősség terheli a történtekért, azonban azt is kijelentette, hogy tettei közvetlenül az ütközés után rengeteg ember életét mentették meg.

A Costa Concordia fekete dobozának korábban nyilvánosságra hozott információi szerint azonban Schettino kapitány és tisztjei felkészületlenül, teljes káoszban kezelték a balesetet, későn indították el az evakuálást.

A tárgyaláson az ügyészség és Schettino is mást hibáztatott. Nem a véletlen műve volt, én vezettem a hajót a parthoz, hogy minél több utas megmenekülhessen” – hangsúlyozta Francesco Schettino a bizonyítási eljárás negyedik ülésén. A kapitány szerint a balesetért a hajót január 13-án este kormányzó indonéz tengerészt terheli felelősség. Az ügyészek szerint azonban a Costa Concordia biztonsági műszereinek nagy része nem volt bekapcsolva a baleset estéjén.

A Costa Crociere hajótársaság is “mosta kezeit”. A genovai székhelyű vállalat védőügyvédje elmondta, hogy eddig semmi sem bizonyította a Costa Crociere felelősségét. A védelem megjegyezte, hogy az ütközés után a kikötőkapitányság értesítése szintén a kapitány, és nem a hajótársaság feladata volt. A túlélők ügyvédjei szerint azonban a hajótársaság és a kapitány felelőssége is egyértelmű.

Vezérkép

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?