Főoldal » A túlfogyasztás napjára – 1. rész: A fogyasztói társadalom

A túlfogyasztás napjára – 1. rész: A fogyasztói társadalom

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Feléljük a Földet…

Ma 2016. augusztus 4. csütörtök van. Augusztus 8-án hétfőn lesz a globális túlfogyasztás (más néven: ökológiai túllövés) napja. Erről indítok most egy 3 részes cikksorozatot. A sorozat cikkei ma, holnapután, és aznap (tehát augusztus 4-én, 6-án és 8-án) jelennek meg. Az első 2 rész a ennek a napnak a jelentéséről és bekövetkeztének okairól szól, a harmadik rész pedig előrejelzés a jövőre nézve.

Mit is jelent ez a nap? Azt, hogy az emberiség már annyit fogyasztott eddig ebben az évben, amennyit a Föld egy év alatt megtermel. Ez azt jelenti, hogy az év hátra lévő részében már a tartalékokat éljük fel. És mivel a következő évben a tartalékokat is újra kell termelni, a fogyasztás meg csak nő, ez a nap évről évre korábban jön el. Idén éppen augusztus 8-án.

Mi okozza a túlfogyasztást? Egyrészt a fogyasztói társadalom, másrészt a túlnépesedés. A gazdag országok a fogyasztói társadalom miatt, a szegények a túlnépesedés által élik fel a Föld készleteit. Cikksorozatom első részében a fogyasztói társadalommal, a második részben a túlnépesedéssel, a harmadik részben pedig a növekvő fogyasztás várható következményeivel foglalkozom.

A fogyasztói társadalom a fejlettnek nevezett (főleg európai és észak-amerikai) országok sajátossága (de más földrészeken, pl. Ausztráliában, Japánban, Délkelet-Ázsiában és egyes arab országokban is kialakult). Ezek az országok a pénzre alapozzák az életüket. Van náluk minden, ami pénzért megvehető: korszerű oktatási rendszer, megfelelő egészségügyi ellátás, mindenkinek elegendő élelmiszer (a világ minden tájáról odaszállítva), gyors és hatékony közlekedés és kommunikáció, stb. De ahhoz, hogy pénzt termeljenek, folyamatosan árut kell termelniük, az árut pedig el kell adni, úgy lesz belőle pénz.

A termeléshez nyersanyagot és energiát kell felhasználni, ez igénybe veszi a Föld erőforrásait. De ugyancsak igénybe veszik ezeket az erőforrásokat a gyártás során vagy az áru felhasználása közben vagy után keletkező hulladékok és más kibocsátások (talaj-, víz- és levegőszennyezések, esetleg zaj, sugárzás, stb.) és a termeléshez szükséges energia előállítása is (energiahordozók kitermelése, szén-dioxid kibocsátás, stb.). Tehát egy termék életének minden pillanata igénybe veszi a Föld erőforrásait.

A rendszer előnye, hogy mindenből a legjobbat kapják az emberek (legalábbis, akinek van elég pénze), hátránya, hogy megosztja a társadalmat gazdagokra és szegényekre, és folyamatosan igénybe veszi a Föld erőforrásait. Van egészségügyi ellátás, de nincs elég zöldterület, ahol gyógyulna a test és a lélek. Van oktatás, a gyerekek az iskolában megismerik az állatokat, növényeket, csak éppen állat és növény lesz egyre kevesebb, amit meg kell ismerni. Vannak fejlett kommunikációs rendszerek, csak éppen a hozzájuk közel állókkal és a természettel nincsenek kapcsolatban az emberek. Ezt okozza a fogyasztói társadalom.

És mi tartja fent ezt a társadalmat? A reklámok. A hírek terjedésének két fajtája van. A tájékoztatás és a reklámok. Mi a különbség? A tájékoztatás tárgyilagos és őszinte. A reklám csak a termék jó oldalát emeli ki, ezért egyoldalú, nem tárgyilagos, és a tényeknek csak egy részét közli. (Pl. bankreklámban: a kamat az első X hónapban csak y%. Csak azt nem teszik hozzá, hogy utána jóval több! Vagy pl. egy gépkocsiról elmondják, hogy jobban gyorsul, mint bármi más, és nagy a csomagtere is, de elfelejtik közölni, hogy átlagon felüli a fogyasztása, stb.) A tájékoztatás kulcsszavai: teljesség és őszinteség, a reklámok jellemzői: egyoldalúság és dicsekvés. A reklámokat kidolgozó, terjesztő és felhasználó szakterület neve marketing. A marketing célja az emberek manipulálása a fogyasztás ösztönzése érdekében. Célja egyes nagyvállalatok profitjának növelése, következménye a fogyasztói társadalom kialakulása, és ezáltal a természeti erőforrások egyre gyorsabb felélése. Manipulatív jellege miatta a marketing az agymosás egyik fajtája. (Az agymosás az emberek lehetőleg észrevétlen, mások érdekében történő befolyásolására irányuló módszerek közös neve. 4 fajtája van: politika, vallás, pszichológia, marketing. Ha jól működne a világ, akkor egyik sem létezne.)

A fogyasztói társadalom tehát csak a pénzről szól, és arról, hogy a látszólagos jólét és pillanatnyi boldogság kedvéért hogyan éljük fel a Föld tartalék erőforrásait, vagyis a jövőnket. Nagyon jól kifejezi a helyzetet egy indián mondás: “ha majd kivágtad az utolsó fát, és megmérgezted az utolsó folyót, kifogtad az utolsó halat, rájössz, hogy a pénz nem ehető“.

És mit tehet egy hétköznapi ember a fogyasztói társadalom káros hatásainak csökkentéséért? Sok mindent!

  • Első a megelőzés: fogyasszunk kevesebbet, csak azt vegyük meg, amire tényleg szükségünk van!
  • Járjunk többet a természetben, ismerjük meg, fedezzük fel a szépségét!
  • Vegyük észre, hogy nem minden érték kerül pénzbe!
  • Kikapcsolódni járjunk össze barátokkal ismerősökkel, erősítsük a kapcsolatokat a helyi közösségekben!
  • Vásároljunk helyi terméket, vagy termeljük meg magunknak, amit csak lehet!
  • Minél kevesebb műanyagot és minél kevésbé becsomagolt termékeket vásároljunk!
  • Hasznosítsunk minden hulladékot, amit csak lehet! Amit meg nem tudunk használni, vigyük a megfelelő szelektív gyűjtőbe!
  • Minden reklám igazságtartalmának járjunk utána! Ismerjük meg a termék hátrányait is, mielőtt elcsábítanak a vélt vagy valós előnyei!
  • És ne buzdítsunk másokat különböző termékek fogyasztására!

Ha ezeket megtesszük, már sokat tettünk a fogyasztói társadalom visszaszorításáért, és hátrányainak, veszélyeinek csökkentéséért, és a globális túlfogyasztás napjának későbbre tolódásáért, majd eltűnéséért.

Online matematika kurzusok felső tagozatosok számára

3 csomagajánlattal készültünk a felső tagozatos diákok számára. Az online kurzusok nem csak a felvételire, de akár már az érettségire való készülésben segítséget nyújthatnak. Válaszd ki, hogy melyik csomagban rejlő tudásra van most a legnagyobb szüksége gyermekednek.
RÉSZLTEKÉRT KATTINTS IDE

KIEMELT AJÁNLATOK

KÉPES VAGY RÁ!
MATEKZSENI SZÜLETIK!
TE IS OKOS VAGY!
 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?