Főoldal » Autóhajtás – tűzifával

Autóhajtás – tűzifával

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egy korábbi posztomban ( http://www.felsofokon.hu/zold-lendulet/2011/08/11/biouzemanyagok-valojaban-mennyire-hasznosak ) már foglalkoztam a bioüzemanyagokkal, azonban most egy általam újonnan olvasott technológiával szeretném kiegészíteni a listát. Egy olyan megújuló energiaforrással, ami kiküszöböl a fentiek hátrányai közül jó néhányat, emellett rendkívül olcsóvá teszi az autózást. Sajnos ma Magyaroszágon a jogszabályok csak a jövedéki adó hatálya alá tartozó üzemanyaggal és biometánnal üzemeltethető gépkocsi, így hazánkban még várni kell az elterjedésére, az Egyesült Államokban és a skandináv államokban viszont egyre többen alkalmazzák, főleg, hogy helyenként még a házi autó-átalakítást is elismeri az állam.

Maga a találmány, a fagáz-generátor közlekedési felhasználása nem új dolog,  Georges Imbert dolgozta ki az 1920-as évek végén és 1931-ben került tömeggyártásra. A II. világháborúval járó benzinhiány idején terjedt el tömegesen, teherautóknál, buszoknál ésszemélyautóknál is előszeretettel alkalmazták. Az ötvenes években, az olcsó benzin mellett azonban az ilyen járműveket visszaalakították benzines üzeműre, így a fagáz hosszú időre feledésbe merült, míg napjaink magas benzinárai miatt elő nem vették a régi koncepciót.

Elméletileg bármlely benzines autó felszerelhető fagáz-generátorral, bár a modern, chip-vezérelt motorokra gyakokolt hatása ma még kevéssé ismert (a katalizátort nem bántja, sőt annyival kedvezőbbnek a fagázos motor kibocsátásai, hogy nem is biztos, hogy szükség van katalitázorra, ez is egy vizsgálandó kérdés). A többi járművet illetően a svéd kormány és a Volvo végzett komoly, részletes kutatásokat, melynek eredményei 1986. óta nyilvánosak. Ezen eredmények alapján bárki képes lehet átalakítani vagy átalakíttatni a saját autóját. Számos régebbi Volvo-típusra dolgozták ki az átépítés módját, de más gyárak termékeiből is létezik ma már példas sikeres átalakításra. A beszerelési módokat illetően, a kazán elhelyezhető az autó hátulján, a csomagtartó mögé, vagy éppen a csomagtartóba (felfelé ki fog lógni egy lépcsőshátú járműből) vagy utánfutóra, furgon platójára. A lényeg, hogy hagyni kell helyet üzemanyag szállítására is.

A generátor lényegében egy speciális fáskazán, ahol a tüzifa tökéletlen égés során elszenesítve egy éghető (szén-monoxid, hidrogén, metán) és éghetetlen (vízgőz, szén-dioxid, nitrogén) gázokból álló keveréket bocsát ki magából, amelyet egy hűtő és egy szűrőegységen át a motor égésterébe vezetve minden további nélkül képes meghajtani azt. A fagáz tartalmazza a fa energia-tartalmának 80-90%-át, a fából pedig egy relatív magas széntartalmú hamu marad vissza, ami annyiból előnyös, hogy nem olvad össze. A fagáz energiaértéke 30%-kal kisebb a benzinénél, viszont nagyon jó a kompressziótűrése és a benzingőzzel jól vegyül, tehát vegyes üzemben is alkalmazható. A fagáz tüzelésének hatásfoka messze meghaladja a normál fatüzelését, de itt is figyelni kell arra, hogy a fa száraz legyen. Tüzifa helyett fahulladékkal is üzemel, pl. pellettel.

100 km megtételéhez a vizsgálatok szerint átlagosan 30 kg fa kell, ami 3000 Ft/mázsa (30 Ft/kg) hasogatott tűzifa-áron számítva 900 Ft; míg egy benzines autón 6 l/kg fogyasztással és 420 Ft/l áron számítva 2500 Ft.  Pellettel üzemeltetve kiépíthető egy automatizáltabb adagolás, viszont a pellet kicsit drágább, 50 Ft/kg. Ez alapján látható, hogy jelentős anyagi megtakarítás is elérhető ezzel a módszerrel. A károsanyag-kibocsátást illetően, kisebb a kén-dioxid- és nitrogén-oxid- kibocsátás,  valamint az elégetlen szénidrogének (korom) kibocsátása rendkívül alacsony, hiszen az égés igen magasd hatásfokkal végbemegy. A szén-monoxidot illetően, az elsősorban a fa betáplálásakor juthat ki, így  rendkívül fontos, hogy a fát beadagoló személy biztonsága és a környezet védelme érdekében csökkentett nyomáson üzemeltessük a rendszert! Erre a megújuló üzemanyagra is igaz, hogy a légkör szén-dioxid-tartalmát nem növeli, csupán megforgatja azt; kivéve a fa kitermelése és szállítása során keletkezett kibocsátást, ha azt normál dízeles járművekkel végzik. Gondoskodni kell viszont a szűrőkben felfogott és a kazánban visszamaradó szilárd hulladékról, amelyben magas fenoltartalom gyűlhet fel, így nem önthető ki egyszerűen az udvaron. 

Egy ilyen járművel 120-130 km/h sebesség érhető el, a 100-110 km/h utazósebesség megfelelő számára. A hatótáv attól függ, mennyi fát tudunk magunkkal vinni; a fenti elhelyezési módoktól függően 100 és 1000 km között lehet ez a mennyiség.

A fagáz előnye a már felsorolt környezeti és gazdasági  kívül, hogy lehetségessé válik a faipari hulladékok közlekedési felhasználása is. Energiaerdő művelése is jelentős területfelhazsnálást igényel, viszont itt nincs az az erkölcsi aggály, hogy élelmiszert (kukorica, burgonya) pöfögünk el, mint a bioetanol esetén.

Hátránya, hogy menet közben ma nehéz lehet beszerezni az üzemanyagot, ha hosszú távra utazunk vele, így a hatótávolság korlátozott. Egy benzinmotorhoz képest több macerával jár, mert a “tankolásnál” kézzel kell beadagolni a fát, időnként pedig a szűrőt is tisztítani kell. További tényező, hogy a motor nem indítható azonnal, hanem pár percre szüksége van a fagáz-generátornak, hogy bemelegedve gázt kezdjen szolgáltatni: intítószerkezettel ez 2 perc, anélkül negyed óra. Ott van a jármű szokatlan kinézete is, bár az a steam punk stílus kedvelői számára kifejezetten tetszetős. A generátor kb. 100 kg-mal növeli az autó tömegét, és a beépítés módjától függően a jármű hossza is nőhet. Ennek ellenére, ha a jogszabályok lehetővé tennék, megérné komolyan elgondolkodni az ilyen autók és még inkább mezőgazdasági járművek üzemeltetésén, hiszen az előnyök igen jelentősek.

Források:

Papp Gábor szakdolgozata, http://www.chem.elte.hu/toth/downloads/Fagazzalmukodoautok_PappGabor_2009_2.pdf 

http://www.origo.hu/idojaras/20120216-fagazautok-szaztiz-kilometer-ket-ol-faval-alternativ-uzemanyag-biometan-kornyezetbarat.html

Tankolj fát!

Ismét fagáz?

Vezérkép: http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuvatekstit/Mikkosen_Camry.htm

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?