Közlekedj bringával!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A kerékpározás támogatja  testi-lelki egészségünket, óvja a környezetet, praktikus, olcsóbb mint az autó vagy a tömegközlekedés, értéket közvetít.

Kerékpározás környezeti hatása

Egy átlagos bicikli elkészítéséhez 13-25 kilogramm nyersanyagra, elsősorban acélra illetve alumíniumra van szükség. Ezzel az értékkel egyértelműen verhetetlen, hiszen egy személyautó legyártáshoz ennek az értéknek a harminc-hatvanszorosára van szükség mind nyersanyagban, mind pedig felhasznált energiában, illetve sokszor nehezen lebomló, illetve a környezetre veszélyes segédanyagokban.

A kerékpár nem igényel hajtásához a környezetre káros hatást kifejtő szénhidrogéneket. Sem benzin, sem olaj, sem gáz nem szükséges a hajtóerő létrejöttéhez.

Nincsenek égési folyamatok, ennek következtében nem terheli az amúgy is igénybevett környezetet káros anyag kibocsátásával. A kerékpár által keltett zaj elhanyagolhatóan alacsony mértékű.

Egy kerékpár alapanyagai szinte teljes mértékben újrahasznosíthatóak, veszélyes hulladékai nincsenek. Problémásnak egyedül a gumi külsők és belsők tekinthetők, de ezek negatív környezeti hatása is kisebb, mint az autók hasonló alkatrészeié.

Azt láthatjuk, a kerékpár teljes életciklusa során sokkal környezetkímélőbb, mint egy személygépkocsi.

 A kerékpározás hatása a szervezetre

A biciklizés az aerob, ciklikus mozgásformák közé tartozik. Ez azt jelenti, hogy a kerékpározás során ugyanaz a mozdulatsor egymás után gyorsan ismétlődik, és a mozgás dinamikus, vagyis oxigén jelenlétében megy végbe.

A kerékpározás legfontosabb egészségügyi vonatkozása, hogy kiválóan edzi a szív- és vérkeringési rendszert. Kerékpározás közben a légzésszám emelkedik és a szív munkája fokozódik: a pulzus nő, a vérnyomás emelkedik, ezáltal a vérkeringés élénkül, ami azt jelenti, hogy a szervezet sejtjeihez azonos idő alatt nagyobb mennyiségű oxigén jut el, mint nyugalomban (de a sejtek oxigénigénye ezzel párhuzamosan az intenzív mozgás miatt természetesen emelkedik).

Ezen hatások eredőjeként a rendszeres kerékpározás nagymértékben javítja a terhelhetőséget, a szervezet fizikai teljesítőképességét, a mozgás során lezajló biokémiai változások eredőjeként pedig kedvezően befolyásolja a vér zsírsav- és lipidtartalmát.

A kardiovaszkuláris hatások mellett a kerékpározás több más jótékony hatást is közvetít. A mozgás zsírégető hatása miatt jobban láthatóvá válnak az izmaink, a rendszeres igénybevétel okozta vérbőségtől pedig szebb lesz az izomtónusunk. Az ízületekhez kíméletes, jóval kisebb terhet ró az azokra, mint a kocogás vagy a futás. Értelemszerűen csökkenti az elhízást és rendszeres gyakorlással nagyszerűen megelőzi azt.

A kerékpározás a test összes izmát megmozgatja.

Mint munkába járó eszköz, sokak számára nagy segítséget jelent a reggeli-délutáni stressz elkerülésében illetve levezetésében, munkahelyen felgyülemlett gőz kieresztésében.  Mivel a kerékpározás a környezetre való nagyfokú odafigyelést igényel, kiváló gondolatelterelő módszer lehet, ami a stressz csökkentésének összes pozitív hatását magában foglalja.

Csökkenti a depressziót.

A kerékpározás szórakoztató

A szervezet kerékpározás közben boldogsághormont termel, az életöröm, jó hangulat emelkedik.

Biciklizés személyesebb, útközben sokkal több mindent látunk, s nagyobb szabadságot biztosít.

Gyerekek számára is nagyobb élményt, kalandot nyújt, mikor a szülő kerékpárjára rögzített gyerekülésből szemlélve fedezheti fel a világot magakörül. Izgalmasabb, valóságosabb tapasztalatokat szerezhet, mintha a gépjármű ablakából szemlélné az eseményeket, emellett már gyerekként a környezet-, egészségtudatosságra szocializálódik.

Teljesítőképességünk javulásával érdemes először rövidebb, majd hosszabb biciklis túrát tenni, mely kitágitja határainkat, lerombolja korlátainkat, növeli akaraterőnket, tűrőképességeinket, önbizalmunkat.

Kerékpározni olcsóbb

Nem kell fizetnünk az üzemanyagért, menetjegyért, bérletért, parkolásért, és megspóroljuk az autó fenntartási, javítási költségeit.

Rugalmasabbá, dinamikusabbá, gyorsabbá válik a közlekedés

Nem kell buszra várni, vagy rohanni, a kerékpár háztól-házig visz, el lehet kerülni a forgalmi dugókat, nem kell a parkolóhely kereséssel bajlódnunk.

Biztonság

Bringázáskor fontos a KRESZ ismerete, a bukósisak használata, s este saját magad, illetve a biciklid kivilágítása.

 Kerékpárunk mindennapi használatával energikusabbá, vidámabbá, sportosabbá, kitartóbbá válunk, miközben  támogatjuk környezetünket-, egészségünket  és a pénztárcánkat.

Pattanjunk bringára amikor csak tehetjük!  

 

 

 

Forrás

Europapont.blog.hu

Elominivilag.hu

Webbeteg.hu

 

 

 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?