Főoldal » Ötletpályázat a MúzeumLIget épületeinek elhelyezésére 1.rész A terület

Ötletpályázat a MúzeumLIget épületeinek elhelyezésére 1.rész A terület

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Rövidesen eredményt hirdetnek a MúzeumLiget elhelyezésére kiírt ötletpályázat bírálói. Útjára indítok hát egy sorozatot, amellyel bemutatom az évszázad építkezésének előkészületeit. Zugló bemutatásával indul a pályázati ismertető.

Adatait a 2009. decemberében a zuglói önkormányzat által készített VIZSGÁLATOK, ALÁTÁMASZTÓ (!!!kiemelés tőlem) és JÓVÁHAGYANDÓ MUNKARÉSZEK c. anyagából merítette.

Lendüljünk most túl azon, hogy a teljes MúzeumNegyed/ötöd/liget- ről 2009-ben még szó sem volt. Nem valószínű tehát, hogy ez az írás a Városliget beépítésének alátámasztására született volna. Amilyen telhetetlen vagyok, képes lettem volna elvárni, hogy   egy 160 milliárdos beruházás előkészítésére, jóváhagyására készítsenek egy önálló, csak e célra szolgáló tanulmányt. Mondjuk hatástanulmányt. Aktuálisat. Nem 4 éveset. Ha nem, hát nem….nézzük a leendő Múzeumliget/a mai Városliget területének bemutatását.

A pályázat felvilágosítja a reménybeli pályázókat arról, hogy hol van Zugló. Ezt eléggé fontos tudnia annak, aki ide építkezni akar .

A jeles tanulmány szerint Zuglót dél-nyugaton a ceglédi vasútvonal határolja. A tény az, hogy a Mexikói és a Francia út között zakatoló ceglédi vonattól tényleg dél-nyugatra, még Zuglónak a kb. 20%-a található: A Hungária krt-tól a Dózsa György útig.. Néhány olyan jelentéktelen aprósággal, mint a Hősök tere, a beépítendő Városliget…Állatkertestől, Széchenyi fürdőstől, Vidámparkostól…. a Népstadion, a Körcsarnok, a Kis-stadion….melyek rövidesen úgy megújulnak, hogy attól koldulnak.

Később majd kiderül, hogy az előbbi csak Zugló izolált része…..a „nem-izolált” az, ahonnan szinte képtelenség bármely irányba gyorsan tovább haladni. A beépítendő részt tehát egy valóban teljesen izolált, azaz  megközelíthetetlen terület határolja észak és kelet felől.

A beruházás helyéül azért sem kellett volna Zuglót kiválasztani, mert  a Hungária krt. szűk keresztmetszete a jelenlegi forgalmat sem képes eredményesen elvezetni, a vele párhuzamos északkeleti út a Nagy Lajos király útja sem járható északon az Erzsébet királyné útján túl. Csak hármas szaltóval lehet rajta átkelni, hogy aztán ütközzön az ember a Rákosrendező pályaudvar áthatolhatatlan falába és a bozótosba.
A Dózsa György út is csak a Felvonulási tér, Ötvenhatosok tere, Hősök tere mellett elhaladva látszik szélesnek. A folytatásban állandó dugók, megoldhatatlan közlekedési viszonyok lehetetlenné teszik a jelenlegi forgalom zökkenőmentes levezetését is.

            „ Az 1930-as évekre kiderült, hogy az Andrássy út NEM folytatható tovább sugárútként, mert útját állja a vasút.”

Ezzel a mesének vége is lehetne, mert ennél frappánsabban nem is lehetne alátámasztani azt, hogy MIÉRT NEM SZABAD IDE ÉPÍTENI a + másfél millió turistát csalogató múzeumokat.
Ezek a tényezők egyértelműen cáfolják azt a hipotézist is, hogy a Városliget és környéke azért alkalmas a MúzeumNegyed építésére, mert „kiváló” közlekedéssel rendelkezik. Aki nem jár arra, az biztosan kiválónak gondolja.

Egy izolált terület, mint kiváló közlekedési lehetőség? Javaslom, hogy próbáljanak meg egy sima munkanapon reggel 7-kor Rákospalotáról eljutni a belvárosba!

            Nagyon korrekt módon állapítja meg a dokumentum, hogy „városfejlesztési tévedés” volt az M3-as autópályát a Koós Károly sétányon keresztül vezetni fel az Andrássy útra. Ezt az építkezés pillanatában is tudta minden környéken lakó és arra közlekedő…Természetesen őket akkor sem kérdezte meg senki. Csak döntöttek a sorsáról a tervező asztalnál ülők, akiket senki nem kötelezett arra, hogy naponta tegyék meg ezt az utat a csúcsforgalomban, vagy próbáljanak meg gyalogosan átkelni a Koós Károly sétányon. Legalább akkora tévedés volt a világ első közparkjába autópályát vezetni, mint ma azt beépíteni múzeumokkal.

            A terület bemutatásának 5.1-es szakaszának zárása összefoglalja a fentieket, levonja a tanulságot, miért nem alkalmas ez a nem-izolált terület újabb tömegek fogadására.

„ …amilyen gondot jelent az átmenő forgalom kitiltása, más útvonalra terelése, épp oly jelentős feladat a Városligetbe irányuló célforgalom ( autóbusz és személyautó) fogadása, parkoltatása a Liget funkciójának, értékeinek, zöld felületének védelme, megőrzése mellett.”
Figyeltétek az igeragozást? Jelen időben! Tehát a jelenlegi terheltség mellett is nehéz.

 

Summa summarum: IDE SEMMI PLUSZ VONZERŐT NEM SZABAD BEÉPÍTENI.

Nem szabad beépíteni a világ első közparkját, a város tüdejét.

A Terület bemutatása című dokumentum olvasása meggyőzött arról, hogy az évszázad tévedése Zuglóra rászabadítani még 2x annyi embert, ahányan jelenleg oda járnak. Az oda vezető utak áteresztő képessége nem teszi ezt lehetővé!

Megfulladnak a helyi lakosok, a dolgozók, és a turisták is.

Van elég lepukkant része a városnak, ahova a madár sem jár, csak a gaz nő és a rozsda marja….na…kérem… oda kell turista csalogatót építeni! Ahol akár meg is lehetne valósítani a kiváló közlekedési kapcsolatokat. A Múzeumok és az ott lakók javára.

 

A Magyar Urbanisztikai Társaság, a Magyar Táj-, és Kertépítők szövetsége ezért maradt távol attól, hogy részt vegyen a bíráló bizottságban. Számukra a fenti terület leírás egyértelművé tette, hogy a helyszín kiválasztása rossz.

Mellékletként olvasható az ötletpályázat dokumentációja.

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?