Főoldal » Reklámok és környezetvédelem

Reklámok és környezetvédelem

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ez a blogom elindult a Goldenblogon. Nem tudom, ki indította, de a szavazás 3 hete alatt igyekszem szinte mindennap cikket írni, változatos, egymással nem összefüggő környezetvédelmi témákról. Miért indul a legtöbb ember a Goldenblogon? Mert ez jó reklám lehet nekik. És máris megérkeztünk a mai témánkhoz!

A reklám. Mitől reklám a reklám? A reklám fogalmára sokféle meghatározás létezik. Különböző források máshogy határozzák meg, de szerintem van valami közös ezekben a meghatározásokban.

Magyar Értelmező Kéziszótár: Árut, (szellemi) terméket, szolgáltatást vállalatot népszerűsítő, feltűnő hirdetés.

Idegen Szavak és Kifejezések Szótára: 1. Hirdetés, plakát, rádió, stb. útján történő hírverés a fogyasztók, vásárlók megnyerésére. 2. Az erre szolgáló eszköz, eljárás. 3. Nyilvánvaló hangos dicsérése, ajánlgatása valakinek vagy valaminek.

Wikipédia: A reklám a kommunikáció egy formája, rendszerint egy bizonyos  vagy  megvételére, illetve igénybevételére ösztönző, esetleg egy egész márka, cég, terület vagy pusztán csak egy cél javára szóló hirdetés. Bővebb értelemben ezek összes, szűkebben csak a fizetett változatait soroljuk ide. A reklámok elkészítése és sugárzása szolgáltatás, az erre való igény működteti az úgynevezett reklámipart, így többek között lehetővé teszi a és  működését. Története az ókorig nyúlik vissza, s a kapitalizmus alatt jelentősége fokozatosan nő; a világ összesített reklámkiadásait 2007-re vonatkozóan 600 milliárd dollár fölé becsüli a The Kelsey Group.

Vizsgázz.hu (egyetemistáknak ajánlott oldal): fizetett kommunikáció, a (tömeg) tájékoztató eszköz szándékos alkalmazása egy felismerhető, de személytelen kibocsátó üzenetének terjesztése.

Egy internetre felkerült szakdolgozat szerint:

A reklám definíció szerint a marketingtevékenység úgynevezett aktív eleme „bármely meghatározott megrendelő számára készített, fizetett és nem személyes bemutató, illetve ötletek, termékek vagy szolgáltatások promóciója célpiac illetve a célcsoport számára”

Megkülönböztethetünk nyomtatott és sugárzott reklámokat, például katalógusok, film, videó, TV, rádió, újság, plakát, Internet stb.

A reklám lehet személyre szóló, pl. direct mail, vagy általános.

És mely blogokat zárja ki a Goldenblog reklám miatt a versenyből? Amelyeknek célja/érdeke, hogy egy adott termék, termékcsalád, termékcsoport, szolgáltatás eladását ösztönözze

Ami közös bennük: a reklám egy olyan információátadási mód, melynek célja felhívni valaki figyelmét valamire, ami másnak anyagi vagy más jellegű hasznot vagy előnyt jelent. Szerintem talán ez a reklám fogalmának a legjobb, legáltalánosabb meghatározása.

A reklám a fogyasztói társadalom alapja, a fogyasztói társadalom pedig a legtöbb környezetvédelmi probléma oka. De a reklámok közvetlenül is árthatnak a környezetnek. És mi a másik oldal? Az, hogy a környezetvédelmet is reklámozhatjuk! Ilyen értelemben a reklám (ami a környezetromboló fogyasztói társadalom legerősebb tartópillére) segíthet is a környezetvédelemnek!

Hogyan működik a fogyasztói társadalom? Nem vagyok sem társadalomtudós, sem közgazdász, ezért csak vázlatosan írom le. A fogyasztói társadalom alapja a versenyszellem és a birtoklási vágy. Minél több van nekünk valamiből, annál jobban érezzük magunkat. És ha több van nekünk, mint másnak, akkor igazán elégedettek lehetünk. A fogyasztói társadalom az embert és az általa elért sikert a megszerzett javak alapján értékeli. Minél több pénzt keres valaki, annál sikeresebb. Tehát az emberek elkezdenek pénzt felhalmozni, és a felhalmozott pénzen tárgyakat vásárolni. A megvásárolt tárgy sokféle lehet: ház, autó, ékszer, ruha, értékpapír, részvény, stb. Ezekkel a tárgyakkal fejezik ki az emberek a társadalomban elfoglalt helyüket. Minél nagyobb házban él valaki, minél drágább ruhákban jár, minél újabb autója van, annál többre értékelik mások, annál irigyebbek rá az embere, és annál többen szeretnék őt követni. És minél többen követnek egy embert, annál inkább érezheti, hogy valamit jól csinál. Ez a siker jelentése napjainkban. De ehhez a felhalmozáshoz, pénztermeléshez nagy mennyiségben kell előállítani anyagi javakat, ettől bővül a termelés, fejlődhet és növekedhet a gazdaság. Ameddig a gazdaság növekszik, addig mindenki jól él, a társadalom stabil. De ha bármi van a gazdaságban, akkor az emberek elvesztik a munkájukat, kevesebb pénzük van, kevesebbet fogyasztanak, a fogyasztói társadalom kezd összeomlani. Ilyenkor az emberek kétségbe esnek, nem látják a kiutat, és a gazdasági válság tömeges lelki válságot okoz, mert az emberek csak a pénzzel mérik magukat, pénzben fejezik ki a dolgok értékét. A birtoklásra, pénzre, gazdasági növekedésre épülő társadalom a mai modern fogyasztói társadalom.

Miért a reklám a fogyasztói társadalom egyik alapja? Mert a reklám célja igényt teremteni az emberekben egy termék vagy szolgáltatás iránt. Ha különböző kommunikációs eszközökkel megteremtjük az igényt, akkor az emberek azt a terméket vagy szolgáltatást egyre nagyobb számban igénylik, egyre többen egyre többet birtokolnak belőle, egyre több pénzt költenek rá, ezáltal egyre több pénzt keres a terméket forgalmazó vagy szolgáltatást nyújtó cég, intézmény vagy magánszemély, és ez a keresletnövekedés elindítja a gazdasági növekedést. Birtoklás, pénz, gazdasági növekedés: összeállt a fogyasztói társadalom!

Miért káros a fogyasztói társadalom a környezetre? A nevéből is adódik, hogy fogyasztja a Föld javait. Ha termékeket fogyasztunk, akkor azokat elő kell állítani. Miből állítjuk elő? A Föld nyersanyagaiból. Mi lehet a nyersanyag? Akár valamilyen élőlény (pl. fa a papír- és bútoriparhoz, textilnövények a ruhaiparhoz, gyógynövények a gyógyszeriparhoz, vagy állati eredetű termék, pl. elefántcsont, ruhaiparban hasznosított állatszőr, vagy a cetekből származó ámbra, mint illatszer-alapanyag, stb.), akár valamilyen bányászható kőzet vagy érc (pl. kavics, homok, mészkő, vagy vas, alumínium és más széles körben használt fémek, stb.), akár víz, akár levegő (pl. a levegő nitrogénje a műtrágyagyártáshoz), stb. Még a műanyagok gyártása során is igénybe vesszük a Föld erőforrásait, ha visszakövetjük az összetevőket, akkor előbb-utóbb eljutunk a természetes anyagokhoz. De kell a gyártáshoz valamilyen energiaforrás is. Fosszilis? Azt a Föld mélyéből bányásszák. Atomenergia? Ahhoz is bányászni kell a hasadóanyagot. Biomassza? Ahhoz élőlényeket kell pusztítani, még akkor is, ha csak energiafűről van szó. Nap vagy szél? Ez már nem rossz, de ezekhez is kellenek berendezések, amiket elő ell állítani. Víz? Ehhez legtöbbször bele kell avatkozni a folyó életébe, építkezni kell a mederben. Így is, úgy is elveszünk valamit a Földtől, megbolygatjuk a természet rendjét. És mit adunk vissza helyette mi, fogyasztók? Csak hulladékot, mérgeket, vegyszereket, műanyagokat. Ennek ugyan nagy része hasznosítható az emberek számára, de a Föld nem tud mit kezdeni velük. Mi a megoldás? Megszabadulni a fogyasztói társadalomtól, visszafogni a birtoklási vágyat, csak annyit elvenni a természetből, amennyi még megújul, és lehetőleg nem szennyezni a környezetet természetidegen anyagokkal. És így még a túlnépesedés sem lenne gond. A túlnépesedés ugyanis mindig viszonylagos. Azt jelenti, hogy a jelenlegi igényszintünk alapján el tud-e tartani ennyi embert a Föld! Minél kisebbek az igények, annál több embert tud eltartani a Föld.

A reklám tehát a fogyasztói társadalom alapja, mert felkelti az igényt a fogyasztás iránt, a fogyasztói társadalom pedig többet használ a természeti javaból, mint amennyi képes megújulni, és még szennyezést is termel, ezért nem környezetbarát. Így árthat a reklámokra épülő társadalom a környezetnek.

A reklámok közvetlenül is árthatnak. Főleg a papír alapúak. Magyarországon ez a kb. 10 millió ember kb. 3 millió háztartásban él. Ez a kb. 3 millió háztartás naponta több oldal reklámanyagot kap. Talán napi 5-10 A4-es oldalnyi anyagot. Ez naponta 15-30 millió A4-es oldalt jelent. 1 A4-es lap kb. 5 gramm. Ez napi 75-150 tonna papírfelhasználást jelent, csak reklámokra. 1 tonna papírt nem felhasználva, vagy újrahasznosítva 12 felnőtt fát menthetünk meg a kivágástól. (A forrás címében 17 van, de a szövegben végig 12 fát ír.) Ez napi 900-1800 fát jelent. Tehát több hektár fát megkímélnénk naponta, ha nem lennének reklámújságok! A sok papír sok hulladékot is jelent, ami szintén nem környezetkímélő. És akkor még mindig csak a papírnál tartunk, nem beszéltünk még a reklámújságokra nyomott festékről, az óriásplakátokról, a televíziós, rádiós reklámokról és a digitális reklámfelületekről…

De a reklám segíthet is a környezetvédelemnek! Hogyan? Úgy, hogy a környezetvédelmet reklámozzuk. A legjobb még mindig a hagyományos módszer, ez terjed a leggyorsabban, és ez a leginkább környezetkímélő: a szájhagyomány. Ha két ember találkozik, akkor megoszthatják egymással a környezetvédelmi tippjeiket, meglátásaikat, mesélhetnek egymásnak a környezetvédelmi tevékenységükről. Ennél egy fokkal kevésbé környezetbarát az elektronikus eszközök használata, pl. televízió, rádió, internet. De még ez is viszonylag környezetkímélő, és hatékony. Ami kevésbé hatéony és még környezetszennyező is, az a papír alapú reklám. Úgy gondolom, hogy mi, környezetvédők válasszuk ebben is a zöld módszereket, és személyes találkozások során szájhagyomány útján, vagy esetleg elektronikus formában terjesszük a környezetvédelmi gondolatainkat, a környezetvédelem eszméjét! Így győzhetjük le a reklám erejével a fogyasztói társadalmat, és így válhat minél több ember környezettudatossá.

Kép forrása: http://www.demotivalo.net//pic/1357759596.3106-reklm-f.jpg

Online matematika kurzusok felső tagozatosok számára

3 csomagajánlattal készültünk a felső tagozatos diákok számára. Az online kurzusok nem csak a felvételire, de akár már az érettségire való készülésben segítséget nyújthatnak. Válaszd ki, hogy melyik csomagban rejlő tudásra van most a legnagyobb szüksége gyermekednek.
RÉSZLTEKÉRT KATTINTS IDE

KIEMELT AJÁNLATOK

KÉPES VAGY RÁ!
MATEKZSENI SZÜLETIK!
TE IS OKOS VAGY!
 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?