Főoldal » Teendők szakterületenként (Média és marketing)

Teendők szakterületenként (Média és marketing)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A média eredetileg a hírközlésről, információk továbbításáról szól, de mostanra persze más funkciói (pl. szórakoztatás, hirdetés, stb.) is kialakultak. A marketing lényege az eladás, illetve az, hogy valaki(k) rábeszéljen(ek) valaki(ke)t valamire. Ennek a két szakmának van egy közös jellemzője, a terjesztés. Valamilyen hírt, álhírt, információt, véleményt, reklámot, üzenetet, gondolatot terjesztenek. Miért ne terjeszthetne a média környezetvédelmi híreket, gondolatokat, és miért ne lehetne a marketing tárgya a környezetvédelem?

A média minden formája sokat tehet a környezetvédelemért. Mindegy is, hogy televízió- vagy rádióműsort készítünk-e a környezetvédelemről, papír alapú vagy internetes újságot írunk róla, az a lényeg, hogy amelyik tévé- vagy rádiócsatornán vagy újságban vegyes hírek vannak, oda befér a környezetvédelem is. Ha egy műsorban szakértők nyilatkoznak, akkor ne csak a legújabb áremelésekről, vagy a kormány újabb intézkedéseiről nyilatkozzanak (ez is mind fontos téma), hanem néha a környezetvédelemről, zöld témákról is! A betelefonálós műsorokban sem csak arról kellene megkérdezni az embereket, hogy most éppen ki mondjon le, hanem akár zöld témákról is: biztos mindenki tudna mesélni szemetes parkokról, összetört madáretetőkről, szennyezett levegőről, stb.

De a környezetvédelem szinte minden műsortípusba belefér… Szólhatnak róla hírek (és nem mindig csak a katasztrófákról, mint pl. a vörösiszap-ömlésről, hanem a pozitívumokról, pl. hogy az autómentes napon mennyivel csökkent a gépjármű-forgalom és hányan szálltak kerékpárra, stb.), készülhetnek környezetvédelmi ismeretterjesztő műsorok, lehet téma beszélgetős műsorban is a környezetvédelem, lehetnének környezetvédelmi kérdések a vetélkedőkben, lehetne a rejtvényújságokban a keresztrejtvény megfejtése egy-egy környezetvédelmi gondolat, sőt még a bulvármédiában sem csak az lehetne a hír, hogy melyik híresség válik a feleségétől, hanem az is, hogy melyikük eteti télen a madarakat, melyik híresség ültetett fát, melyik telepített napkollektort a háza tetejére, stb. (Nem azt próbálom sugallni ezzel, hogy ne legyenek másmilyen hírek, csak azt lenne jó elérni, hogy a környezetvédelem is mindennapos beszédtéma legyen a médiában, és a fontosságának megfelelő súllyal szerepeljen a hírek között.)

A marketing szakma is sokat tehet a környezetvédelemért. Ha reklámoznak egy terméket, akkor nem csak azt lehet elmondani róla, hogy mennyire olcsó, és hogy 17 funkciója van, de egy kis felárral a 18. is megszerezhető (ezek is nagyon fontos szempontok), hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát, hogy milyen energiatakarékos, nem használtak hozzá mérgező anyagokat, vagy esetleg minden alkatrésze 100%-ban újrahasznosítható, stb. (Természetesen csak akkor érdemes ilyeneket mondani, ha igaz, de akár ez is jó reklám lehet.)

De nem csak a termékek környezetbarát tulajdonságait lehet reklámozni, hanem a környezetvédelmet is. Nem csak azt lehet reklámozni, hogy miért jobb a legújabb vasaló, mint az összes eddigi vasaló, hanem azt is, hogy miért jó a szelektív hulladékgyűjtés, miért etessük télen a madarakat, miért ne autózzunk sokat, stb. Ne csak arról szóljanak a reklámok, hogy hogyan takaríthatunk meg sok pénzt, ha egy bizonyos üzletláncban vásárolunk, hanem arról is, hogy a háztartásban hogyan takarékoskodhatunk a vízzel, energiával, stb. Nem csak azt kellene bemutatni a gyerekeknek, hogy milyen jó játék a csokitojásban megbújó műanyag madár, hanem azt is, hogy a körülöttünk élő madarak etetése és megfigyelése milyen jó játék. Nem csak arra kellene felhívni a figyelmet, hogy egy termék 10%-kal olcsóbb, hanem arra is, hogy a gyártása során 10%-kal kevesebb szén-dioxid került a légkörbe, mint a másik, hasonló termék gyártásából. Előbb a környezetvédelmet, mint eszmét reklámozzuk, aztán ha már elterjedt a köztudatban, hogy a környezetvédelem milyen jó, akkor lehet intenzívebben reklámozni a környezetbarát termékeket, mert akkor már pozitívum lesz a “környezetbarát” jelző (és persze addig is érdemes felhívni az emberek figyelmét, hogy melyik termék miért környezetbarát vagy miért nem az).

A környezetvédelmi világnapoknak, eseményeknek is lehetne reklámjuk, ezen a területen szorosan összefonódik a média és a marketing világa. Ha össze lehet gyűjteni 1-2 ezer embert egy koncertre, egy sporteseményre, vagy akár egy tüntetésre, akkor ugyanolyan módszerekkel össze lehet gyűjteni ennyi embert akár egy környezetvédelmi rendezvényre is.

Csak döntés kérdése, hogy mit hirdetünk, mit reklámozunk a médiában. És sokat számítanak az átlagembernek a hírességek is. Ha egy ismert ember hajviseletét, beszédmódját, stb. sokan utánozzák, akkor nyilván abban is sokan követik őt, ha gyalog jár autó helyett, ha komposztál a kertjében, ha szelektíven gyűjti a hulladékot, ha energiatakarékos fényforrást használ, stb. Csak nem azt kell elmondani róluk, hogy éppen melyiknek van új háza/autója/párja, stb. hanem azt, hogy melyiknek van új napkollektoros fűtési rendszere/komposztáló kerete/madáretetője, stb. Nem azt kell lefényképezni, ahogy éppen fürdőruhában napoznak a kertjükben, hanem azt, hogy abban a kertben éppen irtják a gyomot, etetik a madarakat, fát ültetnek, stb. Így talán a hírességek is szívesebben szerepelnének a médiában, mert olyat már hallottam, hogy “XY beperelte az újságot, mert lefényképezték a strandon fürdőruhában”, de olyat még nem hallottam, hogy valaki azért perelt volna, mert lefényképezték, ahogy éppen irtja a parlagfüvet a háza előtt… Ez egy észrevétlen szemléletformálás lenne, és nagyon hasznos lehet társadalmi és környezetvédelmi szempontból is, de a média bevétele sem csökkenne, mert az újságot a nevek miatt veszik, a tévét a sztárok miatt nézik, és azzal a névvel, sztárral szinte bármit el lehet adni. Miért ne adnánk el velük értelmes dolgokat is, pl. a környezetvédelmet? Szerintem a hírességek is szívesen adnák ehhez a nevüket…

A hírközléssel, terjesztéssel, reklámmal foglalkozó szakmáknak (vagyis a Média és marketing terület szakembereinek) tehát minden eszközük megvan ahhoz, hogy zöldek legyenek, és társadalmi szemléletformáló hatásuk révén másokat is zöldebbé tegyenek. Már csak meg kellene látni ebben a lehetőséget, és értékként bemutatni a lakosságnak a környezetvédelmet. Szerintem lenne rá kereslet…

Kép forrása: http://topomarketing.com/wp-content/uploads/2011/06/pic.jpg

Online matematika kurzusok felső tagozatosok számára

3 csomagajánlattal készültünk a felső tagozatos diákok számára. Az online kurzusok nem csak a felvételire, de akár már az érettségire való készülésben segítséget nyújthatnak. Válaszd ki, hogy melyik csomagban rejlő tudásra van most a legnagyobb szüksége gyermekednek.
RÉSZLTEKÉRT KATTINTS IDE

KIEMELT AJÁNLATOK

KÉPES VAGY RÁ!
MATEKZSENI SZÜLETIK!
TE IS OKOS VAGY!
 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?