Főoldal » Teendők szakterületenként (Társadalomtudomány)

Teendők szakterületenként (Társadalomtudomány)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Mit tehet a környezetért a társadalom? Erről hosszasan lehetne elmélkedni, erről szólnak ennek a blognak az eddigi cikksorozatai az egyének, a vállalatok és az egyes szakmák tendőiről, erről szól a Felsőfokon környezetvédelmi kampánya, és erről szól az egész környezet és társadalom szakág is. De mit tehet érte konkrétan a társadalomtudomány? Ez már sokkal nehezebb kérdés. Mit tehetnek a társadalommal foglalkozó kutatók, társadalomtudományi szakemberek?

A társadalomtudomány a társadalom működésével, törvényszerűségeivel, ki- és átalakulásával foglalkozik, és olyan kérdésekre keres választ, mint pl.:

  • Mi a társadalom?
  • Miért élnek az emberek társadalomban?
  • Ki vagy mi határozza meg a társadalom szabályait?
  • Melyik társadalom miben más és miért más, mint a többi?
  • Mik az egyes társadalmak egyéni jellegzetességei, és mégis mi a közös bennük?
  • Szükség van-e egyáltalán társadalomra, és ha igen, miért?
  • Hogyan viszonyul egymáshoz a társadalom és kultúra, a társadalom és a hagyomány, a társadalom és a jog, a társadalom és a politika, a társadalom és a gazdaság?
  • Mi a szerepe a társadalomban az egyénnek, a családnak, és más közösségeknek?
  • Hogyan épül fel a társadalomban egy család, egy baráti társaság, egy munkahelyi közösség, vagy bármilyen más közösség?
  • Milyen kapcsolatban állnak egymással a közösség tagjai és hogyan viszonyulnak egymáshoz és a közösséghez?
  • Miért és hogyan alakul ki, illetve miért és hogyan eshet szét egy közösség, akár család, akár munkahelyi közösség, akár vallási vagy politikai szervezet, baráti társaság vagy más közösség?
  • Miért alakulnak ki szoros közösségek az egyik társadalomban, és miért esnek szét közösségek (akár pl. családok is) a másikban?
  • Hogyan viszonyulnak a különböző társadalmak, kultúrák egymáshoz, saját tagjaikhoz, és azokhoz, akik valamilyen szempontból mások, mint a többiek (legyen az akár etnikai, vallási, szexuális, politikai vagy gondolkodásbeli másság)?
  • stb.

Ilyen és ehhez hasonló kérdések kutatói a társadalomtudományos szakemberek. De hogyan segíthet ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása nekünk, környezetvédőknek? Első ránézésre semmit, de valójában nagyon is sokat.

A társadalomtudomány felderítheti, hogyan viszonyul a társadalom a környezetvédelemhez, kinek érték a környezetvédelem, kinek nem, ki tud róla sokat, ki tud róla keveset, és aki keveset tud, az vajon információhiány miatt vagy érdeklődés hiányában nem szerzett környezetvédelmi ismereteket, stb. De azt is felderítheti, hogy akinek érték a környezetvédelem, azt mi motiválja, akinek nem érték, annak mi más lehet az érték és mivel lehet meggyőzni a környezetvédelem fontosságáról, és választ adhat arra a kérdésre, hogy mi a fontos az embereknek.

  • A gazdasági érdekek fontosak? Akkor azzal lehet meggyőzni őket, hogy a környezetvédelemmel pénzt takaríthatnak meg. (Az energiatakarékosság, a hulladékok újrahasznosítása, és még néhány más környezetvédelmi trület közvetlen anyagi hasznot, megtakarítást is hozhat.)
  • A szabályok, előírások fontosak? Akkor szigorú környezetvédelmi törvényeket kell hozni, és hatékonyan gondoskodni kell a betartásukról.
  • A hírességekre néznek fel? Akkor néhány ismert, híres, népszerű embert kell felkérni, hogy mutassák be környezetvédelmi tetteiket nyilvánosan. Ilyen szempontból hatásos lehet, ha egy híresség nyilvánosan a szelektív gyűjtőbe dobja a hulladékot, takarékra veszi a fűtést, ha elmegy otthonról, összeszedi a kutyája után amit a járdán hagyott az állat, faültetéshez, szemétszedéshez csatlakozik, stb.
  • A reklámok befolyásolják az embereket? Akkor a reklámokban kell elhelyezni környezetvédelmi utalásokat, esetleg a környezetvédelmet kell reklámozni.
  • Az fontos az embereknek, hogy kulturált, művelt ember benyomását keltsék? Akkor tegyük a kultúra részévé a környezetvédelmet, ahogyan azt már korábban leírtam: szóljanak róla versek, regények, zeneművek, színdarabok, filmek, festmények, köztéri szobrok, stb.
  • Az érzelmeikre hallgatnak az emberek? Akkor győzzük meg őket érzelmileg! Győzzük meg őket arról, hogy az állatok, növények érző lények, és rossz nekik, ha pusztítjuk őket, ha szennyezett levegőt kell beszívniuk, ha hulladéktengerben kell gázolniuk, ha el kell viselniük a klímaváltozást.
  • Egyeseket csak észérvekkel lehet meggyőzni? Akkor próbáljunk érvelni a környezetvédelem mellett, sorakoztassuk fel a szmog egészségügyi hatásait, a savas eső mezőgazdasági, műemlékvédelmi, egészségügyi kártételét, az újrahasznosítás gazdasági és technológiai előnyeit, érveljünk a víz-, anyag- és energiatakarékosság mellett a Föld véges méretével és az erőforrások véges mivoltával, az erőforrások gyors felélésével, említsük meg, hogy a tiszta víz és a tiszta levegő az egész élővilág (és benne az ember) fennmaradásának feltétele, hogy szennyezett talajon nem nőnek egészséges növények, és a környezetvédelem mindannyiunk közös gazdasági, egészségügyi, mezőgazdasági, technológiai és társadalmi érdeke.
  • Vagy talán az a fontos az embereknek, hogy mit szólnak a szomszédok? Akkor nézzük meg, ki a hangadó a szomszédságban, és győzzük meg őt, hogy védje a környezetet, akkor a többiek követni fogják!

Tehát ha a társadalomtudomány felderíti a társadalom mozgatórugóit, azt kitűnően felhasználhatjuk környezeti nevelési és környezetvédelmi marketing célokra, az emberek meggyőzésére, a környezetvédelem, mint érték bemutatására, és a környezettudatosság elterjesztésére. Ezért érdemes a környezetvédőknek odafigyelni a társadalmi változásokra, főleg a kiváltó okokra, és arra is, hogy az emberek milyen személyes okokból állnak oda egy-egy jól hangzó eszme mellé. Ebben segíthet nekünk a társadalomtudomány. Ha ezeket az egyéni és társadalmi mozgatórugókat sikerül kideríteni, akkor a meggyőzés már sikerülni fog.

Kép: http://honlap.eotvos.elte.hu/uploads/documents/ejtv2012/EJTV_tarstud.jpg

Online matematika kurzusok felső tagozatosok számára

3 csomagajánlattal készültünk a felső tagozatos diákok számára. Az online kurzusok nem csak a felvételire, de akár már az érettségire való készülésben segítséget nyújthatnak. Válaszd ki, hogy melyik csomagban rejlő tudásra van most a legnagyobb szüksége gyermekednek.
RÉSZLTEKÉRT KATTINTS IDE

KIEMELT AJÁNLATOK

KÉPES VAGY RÁ!
MATEKZSENI SZÜLETIK!
TE IS OKOS VAGY!
 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?