Főoldal » Környezetvédelem » Új megoldások a légköri szén-dioxid csökkentésre

Új megoldások a légköri szén-dioxid csökkentésre

Szén-dioxid felszívó masina, különleges nanopórusos anyag és egy speciálisan módosított szilikagél is gazdagítja az újfajta megoldások tárházát, melyekkel nagymértékben csökkenteni akarják a levegőben lévő szén-dioxid mennyiségét.

„David Keith, a Harvard alkalmazott fizikai professzora, egy olyan gépet épített, amely képes felszívni a szén-dioxidot a levegőből. A gép három lépésben szűri meg a levegőt, és választja ki annak szén-dioxid tartalmát. Először egy ventilátor beszívja a levegőt a gép majdnem 10 méter hosszú kamrájába, ami tele van hullámos műanyaglemezekkel. Ezután ezekre a műanyaglemezekre nátrium-hidroxid oldatot folyatnak, amely reakcióba lép a szén-dioxiddal, így szilárd karbonátként csapódik ki a levegőből.

Majd a szilárd karbonát egy 900 ˚C kemencébe kerül, ahol a hő hatására lebomlik, és tiszta szén-dioxiddá változik. Ezt a tiszta szén-dioxidot aztán vagy a földalatti tározókba szállítják, vagy fel lehet használni egyéb folyamatok során. Végül a gépben maradt hamuval regenerálják a nátrium-hidroxid oldatot, és már kezdődhet is a folyamat elölről.” Projectjét még Bill Gates is támogatja.

Egy másik, nagyon érdekes megoldás brit kutatóknak köszönhető, akik egy új típusú lyukacsos szerkezetű anyagot fejlesztettek ki. Ez az anyag tulajdonképpen szelektíven és nagy mennyiségben képes megkötni és tárolni a légköri szén-dioxidot.

“A szivacshoz hasonló szerkezetű, fémorganikus vázú, NOTT-202 jelű új anyag nagy nyomáson többféle gáz molekuláit képes magába zárni. Míg más gázokat a nyomás csökkentésével elenged az anyag, a szén-dioxid ekkor is a pórusokba zárva marad.”

Fémorganikus vázakkal tulajdonképpen már sok éve kísérleteznek a kutatók abban a reményben, hátha alkalmasak lesznek különböző gázok csapdába ejtésére. Ezen szerkezetekben egy központi fématomot hosszabb, széntartalmú szerves láncok vesznek körül, így aztán végül lyukacsos vázat alkotnak. Eddig számos problémába ütköztek, azonban most a nottinghami és a newcastle-i egyetemek kutatói olyan kémiai rendszert fedeztek fel, amely úgy tűnik, hogy megoldja ezen problémákat. A rendszer szelektív a szén-dioxid gáz molekuláira, és nagy mennyiséget képes megkötni és tárolni belőlük.

A teljesen új osztályt képviselő NOTT-202 porózus anyag valójában két vázszerkezetből épül fel, amelyek tökéletlenül illeszkednek egymáshoz, így éppen olyan nanopórusokat hoznak létre, amelyekbe a szén-dioxid molekulája jól beleillik.

A legújabban publikált harmadik megoldás a Georgia Institute of Technology kutatói új technológiája. A korábban alkalmazott eljárások általában a keletkezés helyén, füstszűrő-berendezések segítségével akarták megakadályozni, hogy szén-dioxid kerüljön a levegőbe, az új módszer viszont lehetővé teszi, hogy a már kibocsátott szennyezést fel is számolják. A kutatók eredményeit a Global Thermostat Co. kisérleti üzemében tesztelik.

A technológia tömör lényege, hogy módosított szilikagélt visznek fel ún. kerámia méhsejt-szerkezetre, mely megköti a rajta átáramló levegőből a szén-dioxidot.

“David Sholl professzor elmondása szerint, ha az eddig használt szűrőberendezések el is távolítanák a füstgázban található összes szén-dioxidot, akkor is maximum mérséklődne a kibocsátás, így szükség van további, a levegő közvetlen tisztítását biztosító eljárásokra.”

A tudósok számításai alapján a módszer igen hatékony és költségkímélő is: egy teherhajókon használt konténer méretének megfelelő szűrőegység évente közel ezer tonna széndioxidot távolíthat el a levegőből, miközben működési költsége tonnánként mindössze száz dollár (kb. 23 000 forint).

Nagyon érdekes megoldások fejlesztése zajlik, a felmerülő kérdések az anyagok hulladékként való ártalmatlanításában, valamint a szén-dioxid tárolásában merülhetnek fel. Ugyanis a föld alatti szén-dioxid-tárolás hosszú távú hatásait még nem ismerik pontosan a szakemberek.

Kép forrása