Google Analytics

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Figyelem! Ez a bejegyzés statisztikai adatokat tartalmaz, ezért érzékeny idegzetű olvasóimnak nem ajánlom! Száraz és unalmas, de tanulságos.

A Google Analytics egy olyan program, amely egyes honlapok látogatottsági adatait figyeli és elemzi. Ha kíváncsiak vagytok a blogjaitok látogatottságára, akkor ti is jelentkezzetek be Google Analyticsba, hogy figyelhessétek a látogatottság alakulását! A regisztrációhoz az alábbi blogbejegyzésből kaphattok segítséget: http://www.felsofokon.hu/felsofokonhu-fejlesztesi-blog/2011/07/26/latogatottsagi-statisztika-blogokhoz

A szakmai blogjaimat augusztus 1-jétől figyeli a Google Analytics. Csak a Mészáros András blogja és a Környezetvédelmi blog című blogjaimat figyelem, a Bloggerélet című blogot nem, mert ez a blog nem azért készült, hogy népszerűsítsem magamat. Az első 2 szakmai blog célja megmutatni a világnak a környezetvédelmi szaktudásomat, ezért fontos az olvasottság, érdemes Google Analytics segítségével elemezni. A Bloggerélet című blogot viszont nem a külső olvasóknak szánom, hanem egyrészt a saját kedvemért írom azokról a blogírással kapcsolatos témákról, amelyeket fontosnak tartok, másrészt segíteni szeretnék a többi bloggernek a mindenkit érintő problémák és feladatok megoldásában. Ennek a blognak tehát nem az olvasottsága fontos, hanem a hasznossága, amit nem a Google Analytics statisztikai adataiból, hanem a bloggertársaktól kapott visszajelzésekből tudok meg. Ezért csak a másik 2 blog látogatottságát elemzi a Google. Hasonló okokból nem figyeli még az Analytics a Gyakran ismételt kérdések című blogomat sem.

A másik 2 blog olvasottsági adatai azért fontosak, mert ezekből megtudhatom, hogy milyen témáról érdemes írni a blogban. Fontos, hogy milyen kulcsszavakkal találnak rám az emberek; fontos, hogy melyek a legnépszerűbb és a legnépszerűtlenebb bejegyzések; és fontos, hogy mikor hány látogató van.

Külön-külön elemzem a 2 blog látogatottsági adatait.

Mészáros András blogja

Ez a régebbi blogom, ezért ezzel foglalkozom először. Vegyes környezetvédelmi témákról írok benne, különböző szakágakban.

A blog rövid története

2011. februárjában láttam egy álláshirdetést az interneten: a Felsőfokon.hu bloggert keresett a mérnöki területre. Jelentkeztem önéletrajzzal, majd rövid egyeztetés és a kezdeti nehézségek (saját hozzá nem értésem, informatikai bonyodalmak stb.) leküzdése után 2011. március 3-án írtam meg az első blogbejegyzésemet a Mérnöki és Műszaki szakterület Környezetmérnök szakágában. A mérnöki területen korábban nem volt környezetmérnök végzettségű blogger, ezért kezdetben csak az én blogom miatt indult a szakág. Májustól szakágvezetői kinevezést kaptam ebben a szakágban. Júniusban kaptam egy ajánlatot, hogy inkább a környezetvédelmi területen blogoljak, ott indítsak egy újabb blogot. (Erről majd írok a másik blog történeténél.) Azóta 2 szakmai blogom van. Nem sokkal később ez a Mészáros András blogja című régi blogom is nagyrészt átkerült a Környezetvédelem szakterületre, ott jelennek meg benne új bejegyzések különböző szakágakban. (Egyes régebbi bejegyzések még mindig a mérnöki terület környezetmérnöki szakágához tartoznak, de júniustól az újabb bejegyzések már a környezetvédelmi szakterületen jelennek meg.)

A blog témája eredetileg: Mit tehet egy hétköznapi ember a környezetért? (Én ugyan környezetmérnökként szereztem egyetemi végzettséget, még osztatlan képzésben 2004-ben, de nem a környezetmérnöki szakon tanultak hatására jutott eszembe ez a téma, hanem egy nyelvvizsgaélményem fordított ebbe az irányba.) Később elkezdtem benne egy sorozatot a környezetvédelmi világnapokról, és más aktuális környezetvédelmi témákkal is foglalkozom.

A blog statisztikai adatai és értelmezésük

A legtöbb ember (66,34%) internetes keresőben talál rám, de ez érthető. Az emberek nem bajlódnak azzal, hogy beírják a honlap címét, inkább rákeresnek Google-ban. Ez az arány a másik blogban nagyobb, talán azért, mert a másik blog újabb, kevésbé ismert, ezért még főleg a Google-ban találják meg az emberek. A hivatkozásokra is rá szoktak kattintani az olvasóim: 22,93% így talál meg. (Az 5 leggyakoribb hivatkozás: Facebook, ahol rendszeresen megosztom a bejegyzéseimet, Startlap, ahol van egy link a blogomról, Greenfo, egy környezetvédelmi szakmai oldal, ott is hivatkozom a blogomra, Goldenblog, ez egy blogverseny, ahol ugyan nem értem el helyezést, de mégis érdemes volt benevezni, mert onnan is megtalálták néhányan a blogomat, és a személyes blogom, ahol többször linkeltem már a szakmai blogjaimat, de azt a blogot itt nem reklámoznám.) Csak 10,73% talál meg közvetlenül. A másik blogomban a hivatkozásokon keresztül kb. feleannyian találnak meg (népszerűsítenem kellene interneten!), de a közvetlen elérés alig kevesebb.

A legnépszerűbb oldal a főoldal. Ez elsőre meglepő lehet, de van rá logikus magyarázat. A látogatók többsége a főoldalon kezdi olvasni a blogot, onnan kattintanak tovább a többi blogbejegyzésre. A 2-5. helyen a következő bejegyzések állnak: Szeptember 10-én öko nap lesz! (környezetszennyezés szakág, augusztus 23.), Ózon (környezetszennyezés szakág, szeptember 15.), 80 literrel a Föld körül? (megújuló energia szakág, augusztus 10.), Környezetvédelmi világnapok (mérnöki szakterület, környezetmérnök szakág, március 16.). Egy kivétellel mind augusztus 1-je utáni bejegyzések, ami érthető is, hiszen az augusztus-szeptember-október havi olvasottságról van szó, és legtöbbször a friss bejegyzéseket olvassák az emberek. De értem a márciusi bejegyzés népszerűségét is: ez a bejegyzés egy vezérfonal a blog egyik fontos témájához, a környezetvédelmi világnapokhoz, én is mindig onnan nézem meg a közelgő világnapokat. (Lehet, hogy az én kattintásaim okozták az olvasottságot?)

Az 5 legnépszerűtlenebb blogbejegyzés a következő: Nőnapkor is védhetjük a környezetet (mérnöki szakterület, környezetmérnök szakág, március 8.), Strandoljunk környezettudatosan! (környezetszennyezés szakág, június 2.), A Föld napja (mérnöki szakterület, környezetmérnök szakág, április 22.), Ökovásár (környezetszennyezés szakág, szeptember 22.), Nemzetközi Duna nap (környezeti nevelés szakág, június 27.) Mitől ilyen népszerűtlenek ezek? Az 5 bejegyzésből 1 márciusban, 1 áprilisban, 2 júniusban íródott, ezeket augusztus után már nagyon kevesen olvasták, hiszen mindig az aktuális bejegyzések érdeklik az olvasókat. A szeptemberi Ökovásár című bejegyzés olvasatlansága pedig annak köszönhető, hogy helyi rendezvényről írtam, ami a máshol élő olvasókat nem érdekli.

A szakágak és az olvasottság között nem látok összefüggést, viszont levonhatunk néhány tanulságot. A nagy napok (öko nap, világnapok), a közérdekű témák (ózon) és az aktuális hírek, szenzációk (80 liter) legtöbbször érdeklik az olvasókat. A régebbi bejegyzések és a helyi rendezvények viszont nem érdeklik őket.

Milyen kulcsszavakra kerestek rá a legtöbben? Állatok világnapja (ez október 4-én van, írtam róla a blogomban, de az erről szóló bejegyzés érdekes módon nincs a legolvasottabbak között), 80 literrel a Föld körül (ez nagyon érdekes téma, és nem csak környezetvédelmi szempontból jó ez a kezdeményezés, hanem sportteljesítménynek sem utolsó, ráadásul magyarok nevéhez fűződik, ezért érthető, hogy ilyen népszerű, én is szurkolok a sikernek), takarékossági világnap 2011 (erről október 27-én írtam blogbejegyzést, ami még nincs az 5 legnépszerűbb között, de ez érthető, mert az emberek elsősorban a gazdasági válság és a bedőlt hitelek miatt, pénzügyi szempontból érdeklődnek a takarékosság iránt, és mivel a bevezetőben látszik, hogy ez egy környezetvédelmi bejegyzés, nem nyitották meg, pedig a bevezetőben is felhívtam a figyelmet a kétféle takarékosság kapcsolatára), Mészáros András (egy kicsit ijesztő, hogy a nevemre is rákeresnek az olvasóim, nyilván ismerősök lehetnek, de olyanok, akiknek még nem beszéltem a szakmai blogról, mert akinek meséltem róla, azoknak a blogmagazin nevét is elmondtam, ezért ők a blogmagazinban keresnék a blogomat, nem a Google-ban a nevem alapján, tehát akik a nevemet írták a Google-ba, azok nem a blog miatt kerestek rá a nevemre, hanem csak úgy megnézték, hogy mit találnak rólam interneten, és ez olyan érzés, mintha kémkednének utánam), ökonap (ez is a legnépszerűbb bejegyzések között van).

A blogomat hónapról hónapra egyre többen olvassák, bár a növekedés üteme lassul. De a megtekintések száma mégis szeptemberben volt a legnagyobb. Az egy látogatás során átlagosan megtekintett oldalak számaStift Andrástól, vagy viszont hónapról hónapra csökken, ráadásul gyorsuló ütemben: augusztusról szeptemberre nem jelentős a népszerűség-vesztésem, de szeptemberről októberre jelentősen csökkent az átlagosan megtekintett oldalak száma. A blogban töltött idő augusztusról szeptemberre enyhén nőtt, de szeptemberről októberre drasztikusan lecsökkent. (A megtekintések száma: 1,65 1,58 és 1,37oldal/látogatás. A honlapon töltött idő átlagosan: 119, 132 és 83 másodperc.) A visszafordulási arány sajnos lassan, de biztosan nő, nagyjából egyenletes tempóban: 76,1% 78,39% 80,52%. Tehát a blogom olvasóinak kb. 80%-a visszafordul az első bejegyzés elolvasása után. Ezt az arányt valószínűleg úgy lehetne javítani, ha minden bejegyzésben kitölteném a kapcsolódó bejegyzések listáját. Ezt visszamenőleg is megteszem még a héten, és eleve írok ilyen listát az újabb bejegyzésekhez is, hátha így egyik bejegyzésből a másikra ugranak majd az olvasóim. A megtekintett oldalak számának csökkenése nem függ össze a bejegyzések számával, és nem függ össze vele a látogatottság sem: augusztusban 5, szeptemberben 7, októberben 6 bejegyzést írtam ebben a blogban. Mégsem szeptemberben a legnagyobb a látogatottság. Csak a megtekintések száma és a blogomban töltött idő mutat szeptemberi csúcsot, talán azért, mert az új bejegyzéseket többen megnézik és figyelmesebben olvassák, mint a régieket. Tehát a látogatottságomat akár több bejegyzés írásával is növelhetem.

A látogatók száma október 28-án, szeptember 25-én és szeptember 1-jén volt a legnagyobb.

Október 28. érthető: előző nap írtam az egyik legnépszerűbb bejegyzésemet a takarékosságról, és aznap is írtam egy bejegyzést (eddig az utolsót, nem véletlenül csökken utána az olvasottságom).

Szeptember 25. már kevésbé egyértelmű. Szeptember 21-én a másnapi autómentes napról írtam. Szeptember 22-ei dátummal 2 bejegyzés is van a blogomban. Talán ezek is hozzájárultak a nagyobb olvasottsághoz. Az egyik a legnépszerűtlenebbek között van, a szeptember 24-ei ökovásárról szól. A másikat a tiszta hegyek napjáról (szeptember 26.) írtam, és érdekes, hogy nem 21-én, 22-én, 24-én vagy 26-án van az olvasottsági csúcs (tehát nem a bejegyzések megírásának napján és nem is a megírt események napján), hanem 25-én. Szeptember 22-24. között átlagos a blogom olvasottsága, 25-én magas, 26-án már valamivel alacsonyabb, de még mindig magas, és 27-étől újra átlagos. Ezt nehéz megmagyarázni, hacsak nem annyira fontos az embereknek a tiszta hegyek napja, hogy már előző nap tájékozódtak róla, de ennek ellentmond, hogy a tiszta hegyek napjáról írt bejegyzésem nincs az 5 legnépszerűbb között.

Szeptember 1-jén 9 nap kihagyás után írtam blogot újra, de ez a bejegyzés nincs a legnépszerűbbek között. Csak gyanítom, hogy több olvasó várt volna szeptember 1-jei blogot az iskolakezdés környezeti hatásairól, vagy legalább egy környezeti nevelés témájú bejegyzést, ezért rákattintottak a blogomra, növelve ezzel a látogatottságot, de nem találtak ilyen bejegyzést, csak egy Kellene már valami új… című írásra kattinthattak volna a hulladékgazdálkodás szakágban, aminek e bevezetője átlagember számára nem túl bizalomgerjesztő, hiszen a mai szokásokkal ellentétben arról szól, hogy nem kell mindig mindenből újat venni, ezért hiába ez az egyik legkattintottabb nap, a bejegyzés nincs az 5 legolvasottabb között.

Összefoglalás:

  •  A legfontosabb információforrás a Google kereső.
  •  Hivatkozást feltenni főleg a közösségi oldalakra, a linkgyűjteményekbe és a szakmai honlapokra érdemes, de sokat segíthet a Goldenblog verseny is.
  •  Az olvasók főleg a főoldalról indulnak, ezért népszerű a főoldal.
  •  Az olvasókat főleg a nagyobb események, aktuális témák és a globális problémák érdeklik, nem érdeklődnek a helyi események és a régebbi blogbejegyzések iránt.
  •  Érdemes a blogban kitölteni a kapcsolódó bejegyzéseket.
  •  Több bejegyzés nagyobb látogatottságot hoz.

Környezetvédelmi blog

Ez az újabb blogom, ez már a környezetvédelmi szakterületen indult. A blog címe azóta megváltozott: Természetvédelmi blog. Főleg a természetvédelem szakágban vannak bejegyzéseim, zömmel védett állatokról írok a blogban.

A blog rövid története

Az első blogom még a mérnöki szakterület környezetmérnök szakágában indult márciusban, de júniusban kaptam egy felkérést, hogy indítsak egy új blogot a Környezetvédelem szakterületen. Elindítottam, de nem igazán tudtam, hogy milyen témákról írjak benne, miben lesz más ez a blog, mint a másik. Az első bejegyzést 2011. június 27-én írtam, majd a következő bejegyzésben arról érdeklődtem az olvasóimtól, hogy mi legyen a blog témája, ki miről olvasna szívesen. Egyetlen választ kaptam, amely szerint védett állatokról kellene írnom, ezért azóta is főleg védett állatokkal foglalkozom a blogban.

Ebben a blogban főleg természetvédelmi bejegyzések vannak (a védett állatok témája a természetvédelem része), de a természetvédelmi szakágban csak egyszerű bloggerként írogattam. Nem voltam kiemelt blogger, de mégis nagy lelkesedéssel blogoltam a védett állatokról. Aztán néhány napja, 2011. október 27-én csütörtökön kaptam egy felkérést, hogy legyek a Környezetvédelem szakterület vezetője. A felkérést elfogadtam, és továbbra is igyekszem nagy lendülettel és lelkesedéssel írni a környezetvédelmi blogjaimat.

A blog statisztikai adatai és értelmezésük

A legtöbb látogató itt is a keresőkból érkezik (77,93%), a hivatkozások alapján 12,42%, közvetlenül 9,65% találja meg ezt a blogot. A hivatkozások közül itt is a Facebook, Startlap, Greenfo az első (érdekes, hogy ugyanolyan sorrendben, mint a másik blogban), és szerintem hasonló okokból jönnek ezekről az oldalakról, mint a másik blogban. A negyedik helyen a Felsőfokon.hu van (ez nem is csoda, inkább azon csodálkozom, hogy a másik blogban nincs a legjobb 5-ben), az 5. helyen pedig az Állások.net oldal található. (Linkeltem volna bloggerkereső hirdetésben a saját blogomat? Vagy álláskereső hirdetést adtam fel, hogy ne csak a blogban foglalkozhassak a szakmámmal, hanem egy munkahelyen is, és abban adtam meg referenciának a blogjaimat? Mindkét típusú hirdetést adtam már fel, de nem tudom, hogy azon az oldalon melyik van… Tény, hogy e-mailes álláspályázatokhoz újabban nemcsak az önéletrajzomat és a bizonyítványaimat, hanem a szakmai blogjaim linkjét is csatolom.)

Az 5 legnépszerűbb bejegyzés ebben a blogban: Sün (természetvédelem szakág, augusztus 23.), Denevér (természetvédelem szakág, augusztus 4.), főoldal, Mire jó a fecske? (természetvédelem szakág, július 28.), Teknős (természetvédelem szakág, augusztus 19.) A bejegyzések népszerűségét azzal magyarázom, hogy a sün, a teknős és a fecske népszerű állatok, a denevér kevésbé, de mégis sokan kíváncsiak rá, és ezekben a bejegyzésekben siekrült eloszlatnom néhány tévhitet (pl. a sün és a teknős nevével és a denevér veszélyességével kapcsolatban).

A legnépszerűtlenebbek: Itt lehet kérdezni! (környezeti nevelés szakág, július 4.), Vakond (természetvédelem szakág, október 25.), Miért védett? 2. (természetvédelem szakág, július 22.), Téli álom (természetvédelem szakág, október 26.), Kakukk (természetvédelem szakág, szeptember 29.) Lehetséges magyarázat: a júliusi bejegyzések már régiek, nem olvassák az emberek. A két októberi bejegyzés olvasottsága még nem túl nagy, mert nagyon újak, vagy nem érdekli az embereket a téma. A kakukk nem túl népszerű madár, ezért nem olvasnak róla az emberek. Hasonlóan népszerűtlen a vakond is a túrások miatt. Az Itt lehet kérdezni!, a Miért védett? 2. és a Téli álom általános témák, és az emberek szívesebben olvasnak konkrétumokról.

A bejegyzések nagy többsége a természetvédelem szakágban jelent meg, ezért nincs értelme összefüggést keresni a szakág és a népszerűség között. De vannak tanulságok, pl. a népszerűbb állatokról írt, vagy tévhitoszlató jellegű bejegyzések népszerűek, de a népszerűtlen állatokról írt, vagy általános bejegyzéseket kevésbé olvassák az emberek.

A leggyakoribb kulcsszavak: sün, denevér, sündisznó, fecske, keleti sün. Ez teljesen összhangban van a népszerű bejegyzésekkel.

A havi látogatottság, az egyedi látogatók száma és a megtekintett oldalak száma hónapról hónapra gyorsuló ütemben nő. Ez érthető: egyre ismertebb a blogom, egyre többen látogatják. A látogatásonkénti megtekintések száma augusztusról szeptemberre jelentősen csökkent, szeptemberről októberre nőtt, de még mindig nem éri el az augusztusi szintet. Az augusztusi csúcs érthető: az 5 legnépszerűbb bejegyzésből 3 augusztusban született. A szeptemberi visszaesés talán a szeptemberi bejegyzések számával magyarázható: kevés időt töltenek az emberek az oldalon, és kevés bejegyzésre kattintanak, mert nincs mit negnézni. (Augusztusban 7, szeptemberben 3, októberben 4 bejegyzés jelent meg a blogban.) Ebből egyérteműen látszik, hogy a több bejegyzés több látogatót vonz. A visszafordulási arány kb. 10%-kal kisebb, mint a másik blogban (talán a védett állatok jobban érdeklik az embereket, mint az egyéb környezetvédelmi témák, ami valószínűleg az emberi lustasággal magyarázható: ha arról írok a blogban, hogy tennünk kell a környezetért, akkor menekülnek az emberek), és szeptemberi csúcsot mutat, ami hasonlóan magyarázható, mint a meglátogatott oldalak száma és a honlapon töltött idő. (A meglátogatott oldalak száma: 1,65 1,39 és 1.48 oldal/látogatás, a honlapon tölött idő 115, 43 és 80 másodperc, a visszafordulási arány 68,06%, 76,8% és 71,32%.) A visszafordulási arányt talán ebben a blogban is a kapcsolódó bejegyzések feltüntetésével lehetne javítani.

A látogatók száma október 25-én, 23-án és 17-én volt a legnagyobb. Október 17. és 23. számomra megmagyarázhatatlan, mert 13-ától 25-éig nem írtam bejegyzést, és sem az október 13-ai Élet az avarban című bejegyzésem nincs a legnépszerűbbek között, sem az október 25-26-ai bejegyzések a vakondról és a téli álomról (sőt, utóbbiak a legnépszerűtlenebbek között vannak, a vakond iránti ellenszenvet még a népszerű Kisvakond rajzfilmfigura vezérképként való szerepeltetése sem tudta eloszlatni), de talán a 25-ei olvasottságot megmagyarázhatjuk azzal, hogy hosszú várakozás után végre megjelent egy bejegyzésem, és ezért sok olvasó kattintott a blogomra, ezzel növelve az olvasottságomat, de a vakondról nem sok ember akart olvasni, ezért az a bejegyzés nem túl népszerű, inkább más blogbejegyzéseket olvasgattak utólag az emberek. Október 23. is megmagyarázható a hosszú várakozással és a nemzeti ünneppel: ünnepek alatt otthon van az ember, nincs semmi dolga, ráér blogot olvasni, ezért aztán sok ember kattintott rám, és jobb híján a régebbi bejegyzéseimet olvasgatták. Az október 17-ei látogatottságra nem tudok ilyen magyarázatot, de örülök neki, hogy aznap is sok olvasóm volt.

Összefoglalás

  •  Ezt a blogot is főleg a Google kereső alapján találják meg az emberek.
  •  Közösségi oldalakon, linkgyűjteményekben, és szakmai oldalakon érdemes elhelyezni a blog linkjét, de álláskeresés során is érdemes lehet linkelni a szakmai blogot. (Talán nemcsak a blog szempontjából, hanem az álláskeresés szempontjából is: egy jól megírt blog talán szakmailag felkészültnek mutat, ami nagy előny lehet egy álláskeresőnek.)
  •  Az olvasók gyakran a főoldalról indulnak, ott találják meg az új bejegyzéseket.
  •  Az emberek szívesen olvasnak a népszerű állatokról (főleg akkor, ha újat tudnak meg, pl. eloszlatjuk az állatokkal kapcsolatos tévhiteket), de nem szívesen olvasnak a népszerűtlen állatokról és általános témákról.
  •  A blogbejegyzések után célszerű feltüntetni a kapcsolódó bejegyzéseket.
  •  Több bejegyzés – több olvasó.

Látható, hogy mindkét blog elemzéséből kb. ugyanazokat a tanulságokat vonhatjuk le, ezeket a tanulságokat akár más szakterületeken is érdemes lehet megfogadni. Fontosak a bloghoz írt kulcsszavak, mert ez alapján keres a Google, ahol az emberek megtalálják a blogot. Fontos minél több helyen linkelni a blogot, de nem akárhol, hanem a népszerű helyeken (nagyobb közösségi oldalakon és linkgyűjteményekben), és a szakmai honlapokon. Az emberek ízlése kiszámítható: aktuális eseményekről, globális témákról és konkrétumokról szeretnek olvasni. A kapcsolódó bejegyzések feltüntetése javíthatja a visszafordulási arányt, és minél több bejegyzést írunk, annál több olvasónk lesz, annál több oldalt látogatnak meg 1 alkalommal és annál több időt töltenek az oldalon. Ezeket mutatta meg nekem a Google Analytics.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?