Főoldal » Hogyan kommunikáljunk?

Hogyan kommunikáljunk?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Mi, bloggerek a Felsőfokon.hu szakmai blogmagazinban ismeretterjesztő tevékenységet végzünk, ami lényegében kommunikáció a külvilággal. Ezért nem mindegy, hogyan közöljük gondolatainkat, és kivel hogyan kommunikálunk. Kikkel kell kommunikálni egy bloggernek?

  1. Saját olvasóinkkal,
  2. más bloggerekkel,
  3. szakágvezetőkkel és szakmai terület vezetőkkel,
  4. főszerkesztőséggel,
  5. szakágvezetők és szakmai terület vezetők esetében:
    1. szakmai partnerekkel,
    2. bloggernek jelentkezőkkel.

A kommunikációnak van néhány általános, partnertől független szabálya, de vannak speciális esetek is. A legfontosabb, hogy mindig röviden, tömören, lényegre törően, de kellő részletességgel, fontos információkat nem kihagyva, pontosan, érthetően, egyszerűen, nyelvtanilag és logikailag helyesen fogalmazzuk meg gondolatainkat. A “logikailag helyes” kommunikáció talán magyarázatra szorul. Ez nálam azt jelenti, hogy a közlendőnk legyen ellentmondásmentes, logikailag követhető, összefüggő, ne csapongjunk össze-vissza, ne hagyjunk ki gondolati lépéseket, és mindig érthető legyen, hogy egyik mondatunkból hogyan következik a másik, hogyan jutottunk el egyik gondolattól a másikig.

Lehetőleg magyar szavakat használjunk még szakavatott szintű bejegyzésekben is, de ha mégis idegen szót használunk (pl. mert nincs magyar megfelelője), azt magyarázzuk meg!

A stílus mindig olyan legyen, amilyet mi is szívesen fogadnánk a másiktól. Kerüljük a kulturáltalan szóhasználatot, és vigyázzunk, hogy ha valakivel valamiben nem értünk egyet, azt mindig egyértelműen, de ne sértő módon hozzuk a tudomására (ez a legnehezebb szerintem: hogyan kerüljük el a sértődést, ha nem értünk egyet, és erre nincs is recept, ez egyénileg változó), és mindig legyünk nyitottak egymás érveire, hogy a végén megegyezhessünk. Nagyjából ennyit mondhatunk el általánosságban arról, hogy kivel hogyan kommunikáljunk.

A felsorolt speciális esetekre speciális szabályok vonatkoznak. Nem is merev szabályok ezek, inkább csak útmutatások, mert az emberek közti egyéni különbségek nagy mértékben befolyásolják, hogy kivel hogyan kommunikálunk.

Saját olvasóinkkal kétféle helyzetben kommunikálunk. Egyrészt a blogbejegyzésekben, másrészt az alattuk lévő megjegyzésekben.

A blogbejegyzésekben gyakran csak ismereteket közlünk, anélkül, hogy megszólítanánk az olvasót. Erre a helyzetre csak a félkövér betűkkel kiemelt általános ajánlások vonatkoznak. Ha esetleg megszólítjuk az olvasót, akkor a legnehezebb kérdés: mennyire lehetünk közvetlenek, és mennyire kell távolságot tartani? (Sok blogger még egyenesebben teszi fel a kérdést: tegezzük vagy magázzuk a cikkben az olvasót?) Ez olvasónként változik. Talán a legjobb, kompromisszumos megoldás többes szám első személyben fogalmazni, ez kellően magyarázó jellegűnek tűnik, és bevonjuk az olvasót a cikkbe, így elkerülhetjük a zárójelben jelzett problémát is, amire nincs is egységes válasz, a lényeg inkább a következetesség, főleg egy cikken belül. (Nagyon gyakran ilyenekből lehet megállapítani, hogy saját vagy csak 2-3 forrásból összemásolgatott cikket olvasunk-e. Találkoztam már olyannal, hogy egy blogger az egyik bekezdésben tegezi, a másikban magázza az olvasót. Miért? Mert a két bekezdést két külön forrásból másolta a szerző, és a két forrás két különböző stílusban íródott. De ahogy egy korábbi cikkemben is leírtam: használhatunk forrásokat, de ne másoljuk őket szó szerint. Így az ilyen problémákat is elkerülhetjük.)

Az olvasókkal a bejegyzés utáni megjegyzésekben is szóba kell állnunk, válaszolnunk kell a véleményükre. Fontos, hogy ezt ugyanolyan stílusban tegyük, ahogy ők szólnak hozzánk (hacsak nem nagyon durva, minősíthetelen stílusban születik a hozzászólás, de ilyenkor nem is érdemes kitenni a blogba és válaszolni rá, vagy ha már megjelent, akkor elrejthetjük mások elől, ezzel jelezve, hogy nem kívánjuk kommentálni, és nem tartjuk közlésre érdemesnek). Az ellenvéleményeket is mindig higgadtan, kulturáltan fogadjuk, és vagy támasszuk alá tényekkel az állításainkat, vagy javítsuk a cikket.

Más bloggerekkel, ha hozzájuk szólunk, mindig jóindulatúan kommunikáljunk (még akkor is, ha egy cikkben elkövetett szakmai hibára hívjuk fel bloggertársunk figyelmét), és lehetőleg közvetlen, barátságos stílust használjunk! Itt mind egy csapat vagyunk! Éppen ezért bloggerek közti társalgásra leginkább a tegeződést ajánlom (ami ellen persze 40 év felettieknek mindig joguk van tiltakozni, ilyenkor a lényeg a kölcsönösség, de ha valaki nem tilakozik, az még jobban erősíti a közösség összetartását). Tekintsük egymást szakértőnek, kérdezzünk bátran egymástól, mindenkitől a saját szakterületén (pl. környezetvédelmi kérdésben inkább egy környezetvédelmi bloggerhez forduljunk, mint külső szakemberhez), de ne csak a szakértőt, hanem a barátot, csapattársat is lássuk meg egymásban!

A szakágvezetők és szakmai terület vezetők felelőssége a rájuk bízott szakág vagy szakmai terület színvonalát ellenőrizni, fenntartani, a nem megfelelő színvonalú cikkek hibáira rámutatni. Éppen ezért vegyük komolyan a tanácsaikat és tanuljunk a hibáikból! Persze, ha biztosak vagyunk az igazunkban, akkor érvekkel, tényekkel igazolhatjuk a cikkünk helyességét, mert a vezető bloggerek sem tévedhetetlenek, de fontos, hogy ezt kulturált stílusban, felháborodás nélkül tegyük. Ha dicsérettel vagy rotációs kiemeléssel jutalmaznak minket, akkor azt fogadjuk szerényen, de nagy örömmel! Ezekből a kiemelésekből és dicséretekből is tanulhatunk: megtanuljuk, hogy milyen cikket érdemes írni.

A főszerkesztőség a Felsőfokon legfőbb szerve, ők vezetik a blogmagazint, ők határozzák meg a Felsőfokon fejlődésének irányát, ők hozzák létre a Felsőfokon különböző oldalait, funkcióit. De mégsem egy hagyományos értelemben vett irányító testület, mert a bloggerek napi munkájába a főszerkesztőség nem szól bele, csak megteremti a szükséges feltételeket. Szó szerint idézném azt a néhány gondolatot, amit a környezetvédelem szakterület levelezőlistáján írtam a listatagoknak (környezetvédelmi bloggereknek, saját útmutatásaimat betartva tegező stílusban) a főszerkesztőségről.

A főszerkesztőség újabban ritkán találkozik személyesen a bloggerekkel, ezért szükségesnek érzem, hogy egy kis útmutatást adjak a környezetvédelmi bloggereknek a főszerkesztőségi tagokhoz.

  • A főszerkesztőség tagjai segítőkész, de elfoglalt emberek, ezért ne várjatok tőlük azonnali megoldásokat, de mindent megtesznek a problémáitok megoldásáért, amit lehet.
  • A főszerkesztőség tagjai barátságos emberek, nyugodtan tegezzétek őket, de ezt talán mondani sem kellett volna.
  • A főszerkesztőséget ne tekintsétek se főnökségnek, se ellenségnek, se szolgáltatónak! A főszerkesztőség tagjait tekintsétek olyan szakmai partnereknek, akik a háttérből gondoskodnak rólatok, és folyamatos fejlesztésekkel, fáradságos és áldozatos munkával megteremtik nektek a blogmagazin működéséhez szükséges informatikai, anyagi és szakmai feltételeket. Ők adják a keretet és ti töltitek meg tartalommal!

Kb. ennyit kell tudni arról, hogy hogyan álljatok hozzá a főszerkesztőséghez.

A legtöbb bloggernek elég ennyit tudni a kommunikációról. De a szakágvezetőknek, szakmai terület vezetőknek és főszerkesztőségi tagoknak még 2 további fontos kommunikációs helyzet adódhat, egyrészt a bloggernek jelentkezőkkel, másrészt a szakmai partnerekkel kell kommunikálni.

A bloggernek jelentkezőkkel talán egyszerűbb a helyzet, nekik kb. ugyanazokat az információkat kell elmondani. Alkalmas-e blogírásra a jelentkező? Melyik szakterületet (esetleg azon belül melyik szakágat) ajánljuk? Azt is érdemes elmondani, ha valaki több szakterületre is jelentkezik, vagy több szakterületre alkalmas, hogy ez 1 regisztrációval is megoldható, de minden szakterületen új blogot kell nyitni. Sokan rákérdeznek a jövedelemre is, ilyenkor az őszinteség a legcélszerűbb. (Fix fizetés nincs, de lehet pénzt keresni imázsblogok írásából és a blogban megjelenő hirdetésekből kattintás alapon.) Általános útmutatóként újabban ezt az oldalt szoktam linkelni a jelentkezőknek: http://felsofokonkezdoknek.weebly.com. És hogyan szólítsuk meg a jelentkezőket? Kb. a “bloggerek egymás közt” helyzetnél leírtak érvényesek.

A szakmai partnerekkel nem egyszerű a helyzet, velük leginkább a hivatalos stílus vezethet célra, és fontos, hogy egyértelműen fogalmazzuk meg az igényeinket, feltételeinket, elvárásainkat. Minél pontosabban fogalmazunk, annál egyszerűbb a partnereknek dönteni az ajánlatunkról, és annál könnyebben egyezségre juthatunk.

Ezeket az útmutatásokat követve szinte biztosak lehetünk benne, hogy mindenkivel megtaláljuk a közös hangot. Csak használjuk az itt leírtakat, kommunikáljunk bátran, szóljunk hozá egymáshoz!

Vezérkép forrása: http://mag.ofi.hu/site/upload/2009/06/MAG_Otlettar_intezmenyvezetok_Ad_Vezetes_Kommunikacio_01.gif (Google képkeresővel, kommunikáció kulcsszóval), a cikk többi része saját gondolat.

Online matematika kurzusok felső tagozatosok számára

3 csomagajánlattal készültünk a felső tagozatos diákok számára. Az online kurzusok nem csak a felvételire, de akár már az érettségire való készülésben segítséget nyújthatnak. Válaszd ki, hogy melyik csomagban rejlő tudásra van most a legnagyobb szüksége gyermekednek.
RÉSZLTEKÉRT KATTINTS IDE

KIEMELT AJÁNLATOK

KÉPES VAGY RÁ!
MATEKZSENI SZÜLETIK!
TE IS OKOS VAGY!
 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?