Főoldal » Hol a határ?

Hol a határ?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Hol a határ? Mit lehet megjelentetni a Felsőfokon blogjaiban? Ez sokszor nagyon kényes és néha nehezen eldönthető kérdés, főleg azon a területen, amelyről egyik bloggerem érdeklődött ma telefonon: a reklám- és imázsblogok témájában. Vajon ha egy bejegyzésben szerepel egy cég neve, az már imázsblog? És ha nem, akkor mi fér bele? Hol a határ imázsblog és szakmai bejegyzés között? Imázsblognak számít-e egy céges sajtóközlemény? És egy olyan szakmai bejegyzés, ami egy technológiát, követendő vagy éppen elítélendő magatartást, hozzáállást mutat be és megemlíti a cég nevét? Akkor is imázsblog, ha a cikk nem megrendelésre készült? És honnan lehet tudni, hogy megrendelte-e a cég, vagy a szerző csak jó vagy rossz példaként, vagy egyszerű tájékoztatásként ír-e egy cégről?

Ezekre a kérdésekre próbálok választ találni ebben a blogbejegyzésben. A kiindulási pont talán a Jogi Tudnivalók lehet. Az Általános Szerződési Feltételek című rész 8. pontja ezt mondja: “Tilos kereskedelmi jellegű tevékenységet végezni a www.felsofokon.hu oldalon az üzemeltető beleegyezése nélkül.” Tehát az számít imázsblognak, ami kifejezetten kereskedelmi, reklám céllal íródott, és a blog szerzőjének, vagy az általa képviselt cégnek hasznot hoz. De nem reklám, és nem imázsblog, nem kereskedelmi tevékenység az, ha valaki egy vele kapcsolatban nem álló céget nem a cég képviselőjeként, és nem vásárlásra buzdító szándékkal, hanem csak jó vagy rossz példaként vagy tájékoztatásként mutat be. Néha nehéz eldönteni, hogy hol a határ, de talán ha bemutatok néhány cikket, abból többé-kevésbé kiderül.

Ez egy régi cikk: http://www.felsofokon.hu/zolduljunk-de-miert-is/2011/11/06/zoldm, a szerzője már talán nincs is az oldalon (legalábbis hónapok óta nem írt semmit), és igaz ugyan, hogy a bemutatott áruházlánc neve már a címben is szerepel, de a cikk nyilvánvalóan nem reklám céllal íródott, csak egy jelenség pozitív irányú változását mutatja be. (Már csak azért sem reklám, mert az eddigi hibás gyakorlatot is bemutatja, nem csak a pozitívumokat.)

Én ezt a cikket sem tekintem reklámnak, ez egy környezetvédelmi technológia bemutatása: http://www.felsofokon.hu/nyitott-szemmel/2012/05/05/pet-palack-feldolgozo-uzem-mezofalva. Más kérdés, hogy a személyes élménybeszámolóból a cég neve is kiderül, de ez csak életszerűbbé teszi a cikket, és a lényeg a technológia, ami egy fontos környezetvédelmi problémát (az eldobott PET palackok kérdését) segít megoldani. A cikk élménybeszámoló, nem megrendelésre készült, és objektív technológiai leírást tartalmaz. Annak idején rotációs kiemelésre került, és sok hozzászólás jelzi a cikk gondolatébresztő jellegét.

Ennél a cikknél viszont rákérdeztem hozzászólásban, hogy megrendelte-e a pályáztató a pályázati kiírás közlését, mert ha igen, akkor imázsblog, ha nem, akkor csak egy egyszerű (de nagyon hasznos) szakmai cikk a Pályázat és ösztöndíj szakágunkban: http://www.felsofokon.hu/palyazatok/2012/06/05/kittenberger-kalman-sajtopalyazat. Mivel nem megrendelésre készült, ez sem imászblog, de ha a főszerkesztőség címére érkezik egy kérés, hogy tegyük ki egy bizonyos cég, intézmény, szervezet, egyesület sajtóközleményeit, az már imázsblog bejegyzésnek minősül, hiszen azt már megrendelésre tesszük ki az oldalra. Ilyenkor sincs nagy baj, csak ellenszolgáltatást kérünk a megjelenésért. Alapesetben ez az ellenszolgáltatás 6000 Ft+ÁFA, de szóba jöhet még egyedi csereüzlet jellegű megállapodás is: pl. kölcsönösen kitesszük egymás hirdetéseit, megjelenítik a logónkat az oldalukon, stb. Az imázsblogokból annak a bloggernek is jár részesedés, aki felteszi a Felsőfokon.hu oldalra.

Az is imázsblognak számít, ha valaki a blogjában saját magát reklámozza, kiteszi a cége linkjét a blog fejlécébe, linkeli a bejegyzéseiben a saját üzleti honlapját, ajánlja a szakmai szolgáltatásait, saját könyvét a bejegyzés témájában, stb. Ilyenkor a bloggernek 2 lehetősége van: üzleti megállapodás (az előző bekezedésben leírt feltételek szerint), vagy törlés. A cikket törölheti a blogger is és a Felsőfokon is, de ha nem törlés, hanem megegyezés a vége, akkor is célszerű a bejegyzést a megállapodásig elrejteni.

Néhány itt és a Bloggeréletben megjelent bejegyzésemet is imázsblognak minősítette a főszerkesztőség, mert úgy látták, hogy ez a néhány cikk jó reklám a Felsőfokonnak, ezekből azonban nem volt bevételem (nem is a pénz miatt írom), mert ezek belső imázsblogok, nem külső megrendelésre készültek, nem fizetett érte semmilyen külső cég.

Ebből a néhány példából talán már látszik, hol a határ… Sok szakmai blogbejegyzést és sok imázsblogbevételt kívánok mindenkinek, csak ne keverjétek össze a szakmai blogokat az imázsbloggal, és mindig tudjátok, hol a határ!

Kép: http://www.bevezetem.hu/images/1208/hatar.jpg az első Google képtalálat a határ szóra.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?