Főoldal » Könyvtári szolgáltatások az üzleti világban

Könyvtári szolgáltatások az üzleti világban

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Az üzleti világban, melynek szerves része a marketing, kihat a lakosság egyes rétegeire, csoportjaira, a szolgáltatást, terméket megvásárló intézményekre, így egyre fontosabbá válnak a szolgáltató és a vevő közötti kapcsolatok.

A marketing lényege a piacon megjelenő fogyasztóra való odafigyelés. A marketing-stratégiák a fogyasztóról alkotott ismereteken alapulnak. Külföldi (Nyugat-Európa, USA, Kanada, Finnország) könyvtárakban rendkívül magas színvonalon szolgáltatnak üzleti információt az érdeklődők számára. Hazai viszonylatban még sok teendő van a megfelelő szintű szolgáltatásokra. A külföldi könyvtárak példáját követve, hazánkban is fontos a marketing eszközök alkalmazása. Ehhez pozitív szemléletváltozásra van szükség, jó marketing tervre, piackutatásra. A piackutatás során felmérést kell végezni az olvasótáboron belül, de a könyvtárat nem használók között is, melyek azok a szolgáltatások, amikre igazán szükség lenne. Amikor a marketing tervet előkészítő könyvtári menedzser már jól ismeri az olvasók és nem-olvasók szokásait és a szolgáltatások minőségét, igen lényeges a versenytársak elemzése is.

,,Terry Kendrick (marketing tanácsadó és oktató Nagy-Britanniában) Strategic Marketing Plans című könyve elsősorban könyvtári marketinggel foglalkozó szakembereknek szól.’’[1] A könyvtárhasználók és nem használók információs igényeiket kielégíthetik az adott könyvtáron kívül könyvesboltokban, antikváriumokban, internetes könyváruházakban, internetkávézókban, webhelyeken, egyéb más információt szolgáltató helyeken. Az olvasókkal kapcsolatban például beszélhetünk a jelenlegi piac jobb kihasználásának, vagy bővítésének stratégiájáról. A marketing másik alappillére a minőség, melyet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A legjobb marketing-eszköz a használói visszajelzések begyűjtése.

A használóktól érkező visszacsatolás meghatározhatja a szolgáltatások vagy termékek változtatásának keretét, és segít megkülönböztetni a tényeket az elképzelésektől. A különböző könyvtártípusokban eltérő lehet a stratégiai terv kialakítása. Más egy közkönyvtárban vagy egyetemi könyvtárban. A tervezet tartalmazza a bibliotékák célkitűzéseit, jövőképét. A célkitűzések közé tartozik az elvesztett és újonnan megjelenő piacok megkeresése. A kitűzött célhoz elengedhetetlen, hogy a könyvtáron belüli tevékenységek mint információforrások rendszerezése, a hagyományos tájékoztatási eszközök, a szolgáltatások kialakítása, menedzselése, működtetése ne csak a felhasználók igényeihez igazodjon, hanem mérlegelje az újonnan megjelenő piacokat is. Többek között sok múlik a könyvtárvezetők hozzáállásán, a menedzserek rugalmasságán, problémamegoldó készségén. Konferenciák, nemzetközi kapcsolatok, projektek segítik a közkönyvtárak munkáját. Ilyen projekt a ,,Minőségfejlesztés 21”, amely a minőségirányítás bevezetését szolgálja.[2]


[1] Működőképes marketing eszköztár közkönyvtáraknak.

 Könyvtári Figyelő54.<évfolyam> 2008. 1. szám(2008.12.5)

 

[2] Skaliczki Judit: Az első lépésektől a könyvtár stratégiai tervének elkészítéséig. Könyvtári Intézet

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?