Főoldal » Megtalál minket a Google?

Megtalál minket a Google?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egy bloggernek, vagy egy blogmagazinnak akár szakmai, akár személyes blog esetében mindig az olvasók visszajelzése a legfontosabb. Az olvasói visszajelzések feltétele a látogatottság, amihez az kell, hogy megtaláljanak minket az interneten. És hol találhatnak meg minket az olvasók? Egyrészt követlenül a honlapon (így főleg azok jutnak el hozzánk, akik már jártak nálunk, az újak előbb máshonnan értesülnek rólunk), másrészt ránk mutató linkekből, harmadrészt (és ez a legnagyobb): internetes keresőkben, amelyek között a Google szinte egyeduralkodó. Tehát az olvasottság és az olvasói visszajelzések egyik legfontosabb feltétele: minél jobb helyezést elérni a Google keresőben. Ezért fontos a címben feltett kérdés: Megtalál minket a Google kereső?

A válasz: a legtöbb szakterületeünket igen. Készítettem egy táblázatot, fel is töltöttem az eredeti ods formában is és xls-ben is. (Én nem használok fizetős szoftvereket, Microsoft termékeket, de a LibreOffice Calc táblázatkezelő képes xls formátumot is készíteni.) A táblázatban látható, hogy a legtöbb szakterület benne van az első 100 találatban, ha a szakterület teljes nevét írjuk be kulcsszónak. De rokonértelmű szavakkal, vagy a szakterület nevének részeivel már rosszabb eredményt érünk el. Egyedül az informatika és az oktatás szakterületünk nincs az első 100-ban az informatika és oktatás kulcsszavakkal. (A táblázatban a helyezéseknél a “sok” azt jelenti, hogy nincs benne az első 100-ban. Tovább nem néztem, mert egy átlagember sem nézi tovább, hacsak nem olyan elszánt, hogy mindenképpen meg akar találni minket.)

Néhány jellemző példa: az Agrár szakterület az agrár kulcsszóval 33., de a mezőgazdaság kulcszóra már nincs az első 100-ban. Ebből látszik, hogy rokon értelmű szavakra nem optimalizáltuk még a szakterületeket.

A Turizmus és vendéglátás szakterületen példáján az is látszik, hogy ha csak a név egy részére keresünk, akkor rosszabb helyezést érhetünk el, mint a teljes névvel. A szakterület a turizmus és vendéglátás kifejezésre 23., a turizmus kulcsszóra 98., a vendéglátás keresőszóra és az idegenforgalom rokon értelmű kifejezésre sokadik.

A legjobb eredményt a Hadászat és rendészet szakterület érte el, amely a teljes nevére keresve 1., a hadászat szóra 2. helyen szerepel a Google keresőben.

1. helyen van még a saját nevére keresve a Gazdaság és üzlet szakterület.

Az első 10-ben, vagyis az első oldalon szerepelnek a következő területek:

  • Jog és közigazgatás (2.)
  • Művészet és kultúra (2.)
  • Mérnöki és műszaki (3.)
  • Orvos- és egészségtudomány (3.)
  • Bölcsészettudomány (4.)
  • Természettudomány (5.)
  • Sportvilág (6.)
  • Divat és szépség (7.)
  • Média és marketing (8.)

Benne vannak még az első 100-ban a következő szakterületek:

  • Környezetvédelem (11.)
  • Társadalomtudomány (14.)
  • Turizmus és vendéglátás (23.)
  • Agrár (33.)

Sajnos kimaradt az első 100-ból az Oktatás és az Informatika szakterület.

Ami engem meglepett: az összevetés az egyes szakterületek teljesítményével. A szakterületek teljesítményét én a blogbejegyzések számával mértem, egyszerűen csak megszámoltam a bejegyzéseket az utóbbi 1 héten, 1 hónapban, 3, 6, és 12 hónapban (ezek az igazán informatív, összehasonlítható adatok), és a szakterület indításától kezdve is. (A bejegyzésszámok a ma 16:00-ig megjelent bejegyzéseket mutatják. 1 héten belüli: 2012.07.19. 16:00-2012.07.26. 16:00 közötti bejegyzés, 1 hónapon belüli: 2012.06.26. 16:00-2012.07.26. 16:00 közötti bejegyzés, stb.) Ez az aktivitás némileg összefügg azzal, hogy van-e vezetője a szakterületnek (mert egy jó vezető folyamatosan toborozza az új bloggereket és ösztönzi a régieket, ezzel serkenti blogírásra a szakterület bloggereit), és ezen nem is lepődtem meg, de azon meglepődtem, hogy az egyes szakterületeken sem a vezető megléte vagy hiánya, sem a megírt bejegyzések száma nem mutat összefüggést a Google keresőben elért helyezéssel.

Nézzük az elsőket! A Gazdaság és üzlet szakterületnek van vezetője, és stabilan a középmezőnyben van a bejegyzésszáma. A Hadászat és rendészet szakterületre viszont már hónapok óta keressük az új vezetőt, blogger is alig van, és éves összesítésben itt született a legkevesebb bejegyzés, szám szerint 35, mégis nagyon jó helyen áll a Google keresőben. Tehát nincs összefüggés az aktivitás és a Google helyezés között.

Kik vannak a lista végén? Az Oktatás az egyik legaktívabb szakterületünk, havi 50 körüli bejegyzésszámmal, és jó vezetője van: személyesen a főszerkesztőnk vezeti. (Egy kis kitérő, de talán fontos: 4 szakterületet vezetnek főszerkesztőségi tagok. A szakterületek ABC-sorrendjében: Jog és közigazgatás, Környezetvédelem, Mérnöki és műszaki, Oktatás. Ezeken a területeken vezetőváltás várható, hogy a főszerkesztőség a fejlesztésekkel tudjon foglalkozni, a környezetvédelmet pl. Demeter Mónika veszi át szeptembertől. Kíváncsi leszek, melyik szakterületen hogyan hat majd a vezetőváltás az aktivitásra és a Google helyezésekre.) Az Informatika szakterület vezetője már tavaly novemberben lemondott, és alig van blogger és bejegyzés a szakterületen. Itt sincs összefüggés, az egyik legaktívabb szakterület ugyanolyan hátul van, mint a legkevésbé aktív területek egyike…

Nézzük meg más szempontból is, közelítsünk most az aktivitás felől, hátha van magyarázat…

Havi összesítésben a legaktívabb szakterületek (kiemeltem a legjobb és legrosszabb Google helyezéseket):

  1. Környezetvédelem (98 bejegyzés, 11. Google helyezés, havi, 3 havi és 6 havi összesítésben is a legaktívabb szakterület, heti és éves összesítésben 2.),
  2. Turizmus és vendéglátás (39 bejegyzés, 23. Google helyezés, heti összesítésben a legaktívabb szakterület),
  3. Oktatás (37 bejegyzés, nincs az első 100 Google találat között),
  4. Természettudomány (31 bejegyzés, 5. Google helyezés),
  5. Agrár (26 bejegyzés, 33 Google helyezés, éves összesítésben a legaktívabb szakterület),
  6. Jog és közigazgatás (20 bejegyzés, 2. Google helyezés),

A szakterületek aktivitása nem változik sokat, heti, havi és 3 havi összesítésben is ezek vannak elöl, sőt, kevés kivétellel 6 és 12 havi összesítésben is. (A Jog és közigazgatás feltörekvő terület, 6 és 12 havi összesítésben még átlag alatti, de az utolsó 3 hónapban a szakterületek átlaga feletti bejegyzésszámot termelt. A Turizmus és vendéglátás a 6 havi összesítésben átlag alatti, de az éves eredménye a legjobbak között van. Heti eredménye alapján a Bölcsészettudomány is felzárkózott az élmezőnybe.) Ha az alapítástól nézzük, akkor 4 szakterület büszkélkedhet 1000 feletti bejegyzésszámmal: Turizmus és vendéglátás (1174), Oktatás (1067), Agrár (1066), Környezetvédelem (1051).

A héten még nem született bejegyzés a következő szakterületeken (és ezek havi összesítésben is 1 jegyű bejegyzésszámot értek el):

  • Divat és szépség (havi bejegyzésszáma 1, Google helyezése 7, aktivitása , havi 3 havi összesítésben holtversenyben, 3 és 6 havi összesítésben egyedül áll az utolsó helyen, vezetője nincs),
  • Hadászat és rendészet (havi bejegyzésszáma 1, Google helyezése 1, aktivitása heti és havi összesítésben holtversenyben, éves szinten egyedül áll az utolsó helyen, vezetője nincs),
  • Mérnöki és műszaki (havi bejegyzésszáma 2, Google helyezése 3, aktivitása 3 havi összesítésben a Divat és szépség szakterülettel holtversenyben áll az utolsó helyen),
  • Társadalomtudomány (havi bejegyzésszáma 3, Google helyezése 14),
  • Orvos- és egészségtudomány (havi bejegyzésszáma 4, Google helyezése 3),
  • Informatika (havi bejegyzésszáma 5, Google helyezése sok).

Érdekes, hogy ezek a kevésbé aktív szakterületek az Informatika és a Társadalomtudomány kivételével mind az első 10 Google találat között vannak, ha beírjuk a nevüket a keresőbe.

Akik még 1 jegyű bejegyzésszámot értek el ebben a hónapban:

  • Média és marketing (heti bejegyzésszáma 1, havi bejegyzésszám 4, Google helyezése 8),
  • Művészet és kultúra (heti bejegyzésszáma 1, havi bejegyzésszám 7, Google helyezése 2).

Itt is ugyanaz a helyzet: kevés bejegyzéssel értek el jó Google helyezést ezek a szakterületek…

Ezekből az adatokból is látszik, de a táblázatból még jobban, hogy nagyjából mindig ugyanazok a szakterületek aktívak, és hogy ennek az aktivitásnak semmi köze nincs a Google keresőben elért helyezéshez, teljesen független tőle. Mi lehet ennek az oka? Csak találgatni tudok…

  • Talán az egyes szakterületek neve? Az Oktatás és az Informatika gyakori szavak, több Google találat van rájuk, nehezebb az első 100-ba bekerülni.
  • Az összetett szakterületnevek? Egytagú kifejezésekre sok találat van, nehéz bejutni az első 100-ba. Többtagú kifejezésekre kevesebb találat van (pl. a Média és marketing kifejezésre kevesebb találat van, mint a média és marketing szavara külön-külön), könnyebb bekerülni az első 100 közé.
  • Talán a kulcsszavak gyakorisága? Itt a cikkekben használt kulcsszavakra is gondolok, minél többször fordul elő pl. a környezetvédelem kulcsszó a Környezetvédelem szakterületen a cikkekhez tartozó címkék között, annál könnyebben megtalálja a Google a Környezetvédelem szakterületet a környezetvédelem keresőszóval. Talán még kevés cikk után vannak kulcsszavak a nehezebben megtalálható szakterületeken?

Esetleg valami más oka lehet? Nekem nem jut eszembe több magyarázat… A megfejtéseket hozzászólásban várom.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?