A Titanic testvérhajói: az Olympic és a Britannic

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A White Star Line úgy határozott, hogy három egyforma hajót épít a Harland és Wolff tervei alapján. Ezek a hajók később az “Olympic”, “Titanic”, és “Britannic” nevet kapták.

Teljesen szokványos volt, hogy a hajózási társaságok több hajót építenek azonos tervek alapján. Nagy pénzeket tudtak megtakarítani azzal, hogy a mérnökök csak egy tervet készítettek, de ennél sokkal fontosabb volt, hogy így a hajózási társaságok “rendszeres heti szolgáltatást” tudtak nyújtani. Ha a White Star csak a Titanicot építette volna, akkor – figyelembe véve a hajó sebességét és a felkészítéséhez szükséges időt – a Titanic egy hónapban csak egyszer jutott volna el New Yorkba. Így túl sok idő telt volna el a járatindulások között, és az utasok – időszűkében – valószínűleg úgy döntöttek volna, hogy egy másik társaság korábban induló járatára foglalnak helyet. Három hasonló hajóval a White Star hetente kínálhatott luxus-hajóutakat. Mivel a testvérhajókat egyformának szánták, az utasoknak nem lett volna okuk jobban ragaszkodni az egyikhez, mint a másikhoz. Természetesen, ahogy a hajók sorra épültek, az újabbakat mindig egy kicsit módosították az előző tapasztalatok alapján. Az Olympic 1911-ben futott ki először, így a Titanicot az első, 1912-es útjára már módosították – többek között több luxuslakosztályt építettek, valamint az elülső sétafedélzetet is megváltoztatták. A harmadik hajó, amit végül Britannicnak neveztek el, a Titanic katasztrófájának fényében komoly módosításokon ment keresztül; több vízzáró választófallal és több mentőcsónakkal szerelték fel.

Az Olympic története:

Az RMS Olympic 1911 júniusában indult első útjára, és a Southampton – New York útvonalon járt egészen 1914 augusztusáig, az I. világháború kitöréséig. A háború alatt alapvetően a hadsereg igényeit szolgálta ki, amerikai és ausztrál csapatokat szállított európai frontvonalakra. A háború végével, 1918-ban a folyamatot megfordították, és az Olympic Európából szállította vissza a katonákat hazájukba. 1919-ben az Olympic visszatért a transzatlanti személyszállításhoz, de az 1930-as években a hajót a kora és a megváltozott gazdasági körülmények miatt kivonták a forgalomból. 1934-ben a két brit rivális, a Cunard és a White Star Line a gazdasági recesszió túlélése érdekében egyesült. Az új társaság, a Cunard White Star alaposan felülbírálta “kiöregedett és felesleges raksúlyú” hajóállományát. A döntés értelmében eladta flottája idősebb darabjait, összesen nyolc hajót, és ezek között volt a tisztességben megöregedett Olympic is. A kiöregedett brit hajók sorsa ez idő tájt az volt, hogy Észak-Angliában vagy Skóciában szétbontották őket. Így az Olympic 1935. október 11-én kihajózott Southamptonból, és elindult a skót Inverkeithing felé, hogy a Thomas Ward Társaság elbontsa. Először egy nyilvános árverés során kiárusították a bútorait, tartalék eszközeit, szőnyegeit és egyéb apróságait. Az árverés szintenként történt, és körülbelül tíz napig tartott. A szalon belső burkolatát, és a bútorokat átszállították egy angol szállodába, ahol ma is az eredeti formában megtalálható! Legvégül az Olympic hajótestét darabokra szedték, az acélt beöntötték és újrahasznosították.

A Britannic története

Egyes feljegyzések szerint neve Gigantic lett volna, de a Titanic katasztrófája után más nevet adtak neki, bár a White Star Line tagadta és legendának minősítette az ezzel kapcsolatos pletykákat. A HMHS ((His Majesty’s Hospital Ship – őfelsége kórházhajója) Britannicot 1914. február 26-án bocsátották vízre, de sosem használták luxus személyszállításra. A brit kormány lefoglalta, kórházhajóként szolgált. 625 főnyi hajózási és 500 fő egészségügyi személyzettel indult útnak. A hajó öt sikeres út után 1916. november 12-én futott ki Southampton kikötőjéből a Földközi-tenger felé. 1916. november 21-én, rekordidő alatt (mindössze 55 perc) elsüllyedt az Égei-tengeren, a Kea sziget közelében, és 30 embert vitt magával a hullámsírba. A kutatók máig vitatkoznak rajta, hogy torpedótalálat, vagy aknára futás nyomán süllyedt-e el.

A Titanic elsüllyedése után a hajóépítő mérnökök a biztonság növelése céljából egyes helyeken a Britannic külső héját dupla fallal látták el és növelték a vízhatlan rekeszek magasságát is. Úgy látszik, hiába. A Britannic elsüllyedésével az óceánjárók aranykora a végéhez közeledett…

(a főképen az Olympic és a Titanic látható, a galéria első és második képe az Olympicot, a harmadik a kórházhajóvá átalakított Britannicot ábrázolja)

 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?