Hálózattervezés – forgalomfelvétel

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Forgalomfelvétel a hálózattervezés legfontosabb és elengedhetetlen nulladik lépése. A jelenlegi helyzet felmérésée, rögzítése és feldolgpzása. Az információk mennyiségétől és minőségétől függ mennyire tudjuk optimalizálni a közlekedést. A jövőbeni forgalom ezek alapján meghatározható és ennek függvényében kell elkészíteni a terveket, vázlatokat, ezek a statisztikák a számítások alapjai.

Forgalomfelvétel:

  • számlálások
  • mérések
  • megfigyelésel
  • kikérdezések

Cél:

  • tervekhez adatszolgáltatás
  • szervezési, irányítási feladatok végrehajtásához
  • infrastruktúra átalakításhoz
  • modellparaméterek

Lehatárolások:

  • Térbeli: országos, megyei, csomóponti forgalomszámlálás
  • járműfajta szerinti:összes, tehergépkocsi, személygépkocsi, gyalogos
  • gyakoriság: folyamatos, periodikus, aperiodikus, egyszeri
  • időtartam:egész napos, óracsoportos
  • köre: teljes körű, mintavételes
  • vonatkoztatás:keresztmetszeti, célforgalmi, forgalomáramlási

Mintavételes forgalmi feltételek:

alaposság: N

  • véges
  • végtelen

kiválasztás:

  • véletlenszerű (véges, végtelen)
  • szisztematikus (véges)
  • rétegzett (véges)

Az alapfogalmak után nézzük meg gyakorlatban, hogy is néz ki ez. Szerencsére saját tapasztalataimat tudom leírni, a BSC képzés alatt végzett gyakorlatok során több forgalomfelvételt is elvégeztem. Volt számlálás, mérés, megfigyelés. Kikérdezésre nem került sor sajnos, de az élet úgí hozta, hogy abban is van bőven részem, amióta naponta megyek keresztül a Móricz Zsigmond körtéren. Nincs olyan nap, amikor nincs kint valamilyen közvéleménykutatást végző csoport.

Számlálásnál több technológiát is kipróbálhattam, tesztelhettem. A legelterjedtebb a papír és ceruza kombináció. Az előre nyomtatott adatfelvevő lapok segítségével csak a megfelelő helyekre kell húzni a strigulákat. A felvétel módja egyszerű és pontosnak is mondható, az emberi hibát kiértékeléskor mindig bele kell kalkulálni. Gondot jelenthet, ha túl nagy területen kell a számlálást végezni. Mire gondolok? Egy nágy sávos út esetén nehézkes minden egyes autót elkönyvelni, viszont egy sáv esetén már egyszerűbb a dolog.

Folthatás mérés

Mérési feladat: A mérés célja a 19-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójában a Batthyányi  tér  felé  tartó irány  vizsgálata.  A  mérés  magába foglalta a járműn  lévő  utasok  számának  becslését  folthatás kategóriák alapján.

Mérés menete: A megállóból elinduló villamosokon becsültem meg az utasok számát 5 folthatás kategória alapján. Rögzítettem a viszonylatszámot, a kocsi sorszámát, típusát, az időpontot, a folthatás kategóriát és a kategória alapján becsült utas számot.

Mire használható a kapott statisztika? A tömegközlekedési eszközökön utazók mennyiségét láthatjuk egy becsült érték alapján. Az egyes járatokat sűríthetik, ritkíthatják, akkor ha a buszok cseréjével nem megoldható az optimálisabb kihasználtság. Az utasok komfortérzetének növekedése mellett a gazdaságos üzemeltetés is a következménye lehet egy ilyen forgalomfelvétel.

Forgalom számolása és a biztosági színvonal vizsgálata

Mérési feladat: A mérés célja a Kosztolányi  tér 3. mérési pontjához  tartozó keresztmetszet vizsgálata. A vizsgálat magába foglalta a járműben ülők számolását, a biztonsági öv használatát a vezetőülésen és a mobiltelefon használatát a sofőr részéről vezetés közbe.

Mérés menete: A méréshez PSION kézi számítógépet használtunk egy erre a célra írt programmal. A nyilvánvalóan hibás mért értékek kiszűrését követően az Excel programba 411 regisztrált adat állt rendelkezésünkre.

A mérés eredményeiből készített statisztikák alapján levonható következtetések:

  • bekötöttek aránya – a közúti ellenőrzések számának fokozásával, kiszűrhetők a szabálytalankodók és halálos kimenetelű balesetek száma is csökkenthető
  • mobiltelefon használók aránya – az előző ponthoz hasonlóan biztonságtechnika szempontjából hasznos
  • a gépjárművekben utazók számából következtethetünk a kihasználtságra – feljettebb országokban már sok helyen megtalálhatók az olyan sávok, ahova csak 3-4 személy szállító személygépkocsik hajthatnak fel

Írta: Sipőcz Norbert

Forrás: BME KSK BSC tananyaga alapján

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?