Főoldal » Hogyan készül: a csapágy

Hogyan készül: a csapágy

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Műszaki bloggerként nem is fordult meg a fejemben eddig az, hogy a műszaki életben gyakran használatos dolgok hogyan készülnek. A Hogyan készül sorozatot ezért tartom  nagyon hasznosnak. Vegyük például a csapágyakat. Minden mozgó, forgó gépezetbe szükséges valamilyen csapágyazás. Tanulmányaim során én is rengetegszer találkoztam vele, hiszen bármiféle gép tervezésénél fel kellet használnom. De arra soha nem gondoltam, hogy vajon hogy is keletkezik a csapágy. Bizonyára azért, mert a csapágy már adott alkatrészként szolgált, nem azzal kellet törődnöm hogy hogyan készül. Most viszont tekintsünk vissza a kezdetekig. Nézzük meg, hogy is keletkezik a Csapágy.

A legelterjedtebb az ún. mélyhornyú csapágy. Az acélgolyók a futó hornyokban mozognak. Ezeket a hornyokat nagy igénybevételre szolgáló acél gyűrűkbe marják bele. A golyók anyaga azonos a gyűrűjével. Elsőnek elkészítik az adott formájú és vastagságú gyűrűket. A belső gyűrűt be illesztik a külsőbe, azután áthaladnak egy köszörűn, ami pontos méretre csiszolja őket. A gépből kilépő gyűrűket pedig egy mérőműszer ellenőriz. Ezek után a belső és külső gyűrűket ketté választják, és más-más gépeket megcsiszolják a külső kerületüket. Pontos görbületet és ívet fognak neki köszörülés során biztosítani, a megmunkálás közben folyamatosan hűtő-kenő folyadékot alkalmaznak, hogy a gyűrű ne melegedjen. A folyamat végén szintén méret ellenőrzés történik. Ezek után a külső gyűrű futó hornyát munkálják meg, ami olajhűtéses köszörűkkel történik. A belső gyűrűt is egy hasonló gép munkálja meg. Ezek után jön a gyűrűk polírozása. A következő lépés a mosás. A gyűrűkre olajat és finom szemcséjű homokot fecskendeznek. A futó hornyokat kerozinnal tisztítják meg. A golyók acélhuzalból készülnek. A huzalt feldarabolják, és egy prés durva felületű golyókat hoz létre. Ezek után a golyók egy forgó dobos köszörűbe kerülnek, ahol a felület csiszolása addig történik míg tükör simák nem lesznek. 2 napig tart a folyamat. Ezek után egy kemencében megedzik a golyókat, majd tisztító oldatba helyezik őket. Az ellenőrzések után tartályokba kerülnek. Ezek után a golyók egy adagoló segítségével a megfelelő alakú és méretű gyűrűk futó hornyaiba kerülnek. Ezek után kerül a csapágyba a golyós kosár. Célja a golyók rögzítése a futó hornyokban. A gép elsőnek a kosár felét szereli csak be, amiben a szegecs furatok vannak. A következő lépésben pedig a kosár másik felét helyezik be, amiben csak a szegecsek vannak. A művelet végén ellenőrzik hogy megfelelően forog-e a csapágy. Ezzel a csapágy össze szerelése be is fejeződött. A művelet végén tisztítják még a csapágyakat, illetve egy ultrahangos eszköz vizsgálja, hogy a csapágyak valóban csendesen működnek-e. Néhány csapágy fajtába kenő anyagot helyeznek, majd gumi tömítéssel lezárják azt, hogy ne távozzon el a kenő anyag.

 

Végszóként annyit írnék még, hogy tényleg meg se fordult a fejemben soha, hogy az általam is sokszor használt alkatrész hogyan készül. Remélem sok honfitársamnak szereztem ezzel a videóval tudást. Köszönöm hogy megtekintettétek a cikkem!

Videóként melléklem magát a gyártást, amit ismételten forrásként használtam fel.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?