Környezetbarát közösségi közlekedés Budapesten?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.
A GreenGo Magyarország egyetlen klasszikus carsharing rendszere 
A szolgáltatási területen belül bárhol felvehető és letehető elektromos autók 
75 elektromos autóból álló flotta 
Környezetbarát, egyszerű, közkedvelt  az elmúlt hetekben számtalanszor elhangzott, 
hogy “úgy kell a szmogban fuldokló Budapestnek, mint egy falat kenyér” 
A lehető legjobb megoldás azoknak, akik taxizáshoz túl sokat, saját kocsi fenntartásához 
képest viszont épp keveset autóznak 
 
Kezdjük két meghökkentő adattal:  
1.Egy személyautó teljes élettartamának 3-4 százalékát tölti mozgásban. A maradék 
időben egy helyben áll, jobb esetben egy garázsban, rosszabb esetben a közterületet 
foglalja, és nem lehet tőle elférni a városban.  
2.Csak Budapesten az elmúlt három évben több mint 75 ezerrel nőtt a 
személygépkocsik száma. 
 
A fővárosi utazó közönség bebizonyította, hogy nemcsak szereti, de használja is a néhány hónapja 
elindult közautózási rendszert, a GreenGo-t. A környezetbarát, trendi, elsősorban fiatalokat 
megcélzó startup nemcsak a Highlights of Hungary Forbes különdíját nyerte el, de az elmúlt 
hetekben azzal is szerepelt a hírekben, hogy a budapesti szmogriadó idején elengedte a 
szolgáltatás regisztrációs díját ezzel igyekezve felhívni a fővárosiak figyelmét a felelős közlekedés 
fontosságára. 
  
Mit tapasztalnak a Budapestiek a közlekedéssorán? Budapesten a forgalom csúcsidőben 
elviselhetetlenül  nagy, folyton be van állva a belváros, gyűlik a szmog a levegőben, parkoló helyet 
találni pedig maga a pokol. Egyre növekszik Budapesten a gépjárművek száma. Ezzel együtt  a 
közúti forgalom és a parkolók zsúfoltsága. Igyekezhetnek a fővárosi kerületek az utak sávjait 
bővíteni, mi pedig a legmegfelelőbbel kerülőutat megtalálni, de egy idő után már egyik sem lesz 
megfelelő megoldás: bedugulnak a terelő utak és elfogynak a parkolóhelyek. Ezzel együtt pedig 
nemcsak a közösségi közlekedés minősége romlik, de azzal párhuzamosan növekszik a 
légszennyezettség is  arról nem is beszélve, hogy azok, akik pontosan az ilyen okok miatt 
költöztek a külvárosba vagy a városon kívülre, és onnan ingáznak minden nap, csak tovább 
súlyosbítják ezeket a problémákat. 
  
 
 
A közösségi gazdaság, vagyis a javak másokkal történő megosztásán alapuló fogyasztás (sharing 
economy) azonban jelen van már Magyarországon is. Találhatunk működő és sikeres példákat a 
vásárlás (30km) a szállás (Airbnb), iroda (loffice), valamint az étkezés (yummber) területén. 
Mindegyik vállalkozás azon az elven alapul, hogy fontosabb az, hogy egy adott pillanatban 
hozzáférjünk a javakhoz, mint hogy valójában birtokoljuk azokat. Az alig pár hónapja, egy apró, ám 
mára 75 gépkocsira fejlesztett elektromos autóból álló car-sharing flotta pontosan így működik: 
segít hatékonyabban használni a rendelkezésre álló erőforrásokat (ami jelen esetben az 
autóállomány), aminek persze mindenki örülhet (kivéve persze az autóipart). 
                         
A car-sharing előnyei: 
Javítja az egy gépjárműre eső kihasználtságot (kevesebb autóval oldható meg 
ugyanannyi embernek a közlekedése) 
Ha kevesebb autót használunk, akkor kevesebbet kell azokból legyártani majd 
életciklusa végén megsemmisíteni (és persze kevesebb is foglalja a helyet a 
városban) 
Az elektromos carsharinges flotta csökkenti a levegőbe jutó káros anyagok 
mennyiségét 
Csökkenhet az autózás mértéke, az autóval megtett távok is, ha minden autózást 
közvetlenül a pénztárcánkon érzékelünk. 
   
A carsharing a legegyszerűbben úgy írható le, mint egy “autósBubi”, aminek a lényege az, hogy  
számos más utastársunkkal közösen használunk egy autóflottát sokkal olcsóbban, mint ha mi 
magunk tartanánk fenn egy saját gépkocsit vagy taxit vennénk igénybe. A GreenGo által biztosított 
közösségi autózás  más néven, közautózás –lényege, hogy a vállalkozás elektromos autóit egy 
telefonos applikáció segítségével lefoglaló utasok, perc alapú elszámolás alapján annyi ideig 
használják, ameddig csak szeretnék vagy szükségük van rá.  
 
A közautós rendszerek csak Budapesten számítanak újdonságnak. Európában számos típusa és 
üzemeltetési modellje létezik, amelyek elsősorban az adott települések szerkezetéhez, 
nagyságához és az ott élők életmódjának jellemzőihez igazodik. Ezek közül a legismertebbek: 
Oda-vissza autózáshoz használatos rendszerek: ezekben a kiindulópontba kell 
visszavinni a kocsit, ami akár magántulajdonban is lehet.  
Állomáshoz kötött rendszerek: ezekben a kiindulóponttól függetlenül bármely 
állomáson letehetjük a kocsit. 
Kötetlen rendszerek: egy bizonyos zónán belül bárhol otthagyhatjuk az autót 
használat után, térképes app segíti a felhasználókat a hozzájuk legközelebbi autó 
megtalálásában. Ilyen a bécsi Car2GGo, és most már a budapesti Greengo is. 
             
Csatlakozni pofonegyszerűen lehet a közösségi autósrendszerhez, amikhez csak ezt a pár lépést 
kell megtenni: 
1.letölteni és telepíteni az alkalmazást bármelyik webstore-ból (App Store; Android Play), 
2.elvégezni az online regisztrációt, 
3.személyesen bemutatni az ellenőrzéshez szükséges okmányokat (jogosítvány, személyi 
igazolvány) a Királyutca 16. szám alatt található GreenGo-irodában. 
 
A Greengonál a kezdeti költségek (1000+4900 forint regisztrációs díj) után két fajta díjcsomag közül 
választhatunk. Az Alapdíjcsomagnak van egy 990 Ft-os havidíja, emellett 65 Ft/perc a menetdíj. A 
Minimál csomagban havidíj nélkül autózhatunk kicsit magasabb, 80 Ft/perces menetdíjért.  

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/clients/client0/web5/tmp) in Unknown on line 0