Főoldal » Újpest-hajógyár

Újpest-hajógyár

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

“Az I. világháború kitöréséig évente 30-40 hajó épült a gyárban, elsősorban külföldi megrendelésekre. 1903-tól nagy teljesítményű dízelmotorok építését is elkezdték. 1905-ben itt épült az első motoros őrnaszád. A jelentős hadi megrendelések teljesítése érdekében új öntöde és több új műhely épült, így épült egy külön torpedóműhely is. A gyárnak sikerül megszereznie az Osztrák–Magyar Monarchia flottaprogramjának a Magyarországra eső hányadát.

Fiumében telepet létesítettek. A fiumei hajógyárban épített tengeri hajók gépi berendezése Budapesten készült. A fiumei gyártelepen 11 év alatt, az I. világháború végéig 800 tonnás torpedórombolók, tengeralattjárók, cirkálók mellett egy nagy csatahajó is épült, a 20 000 lóerős, gőzturbinával felszerelt Szent István, mely korának legmodernebb csatahajója volt. A sok megrendelés, továbbá a gőzturbinagyártás bevezetése szükségessé tette a Ganz-gyárak egyesítését. Az Újpesti Hajógyár 1911-től így a Ganz és Társa Danubius Gép-, Vagon- és Hajógyár lett a II. világháború végéig.

Világviszonylatban is jelentős újítás született 1927-ben. Az Anglo-Danubian Transport Company számára épített tankuszály hajóteste részben ívhegesztéssel készült. 1933-ban megépítették a Danube Shell II. nevű, első dunai motoros olajszállító hajót, s ezt követően a MFTR számára négy önjáró, motoros áruszállító hajót, majd a Széchenyi és Baross vontatókat, amelyek Európa első dízel-elektromos hajtású lapátkerekes vontatóhajói voltak. E hajók még egy 1968-ban kiadott holland hajóépítő szakkönyvben is nagy teljesítményű folyami vontatóhajók mintapéldányaként szerepeltek. 1934-ben, a Budapest nevű hajó építésével kezdődött meg a Duna-tengerjáró hajók építése. E hajót nagyobb társai, a Szeged, Tisza, Kassa, Ungvár, Kolozsvár és a Komárom nevű Duna-tengeri hajók követik. E hajók tervezésében és építésében jelentős szerepet játszottak azok a mérnökök és szakmunkások, akik a fiumei Ganz Hajógyárban szereztek gyakorlatot. 1940-ben szovjet megrendelésre a gyár eddigi legnagyobb (4000 tonnás) tengeri áruszállító-hajó típus építése kezdődik meg. A II. világháború kitöréséig ebből a típusból két hajó épült. Elkészültük után magyar névvel bocsátották vízre, de végül német néven pusztultak el a háborúban.

Scharbert Gyula, a gyár igazgató mérnöke még 1944 őszén, a Margit híd felrobbantásakor felismerte, hogy a háború utáni újjáépítésekhez az úszódaru nagyon keresett lesz világszerte. Utasítására a gyár mérnökei azonnal hozzáfogtak egy úszódaru tervezéséhez. Így amikor Budapest ostroma után a munkások ismét felvették a munkát, azonnal megkezdték az építését. Ezzel több mint fél évvel megelőzték Európa hajógyárait. Ennek is köszönhető, hogy évtizedekig a hajógyárunk vezető szerepet játszott úszódaruk építésében, s a világ minden táján keresett volt a magyar úszódaru. A gyárban alapítása óta 743 úszódarut építettek, amelyek teheremelő képessége 5-től 200 tonna volt. Az államosítások során a hajógyárhoz csatolták az Újpesti-öböl még meglévő két kisebb üzemét is. A gyár neve előbb Gh. Dej Hajógyárra változott, majd az ország valamennyi hajógyárának egybeolvasztása után, mint a Magyar Hajó és Darugyár Angyalföldi Gyáregysége működött, végül 1985-ben ismét a Ganz Danubius Hajó és Darugyár nevet vette fel. Az úszódarukon kívül elsősorban tengeri, továbbá folyam-tengeri áruszállító hajók, tengeri kikötői vontatók épültek. Ezeken kívül épült egy tengeri személyhajó s néhány belvízi hajó is. Átlagosan havonta került sor egy-egy tengeri hajó vízre bocsátására. Az egyik tengeri hajótípusból sorozatban 106 készült, ami a világon egyedülálló teljesítmény volt. A gyár utolsó tengeri hajótípusából, a 2700 tonna hordképességű hajóból három épült, német megrendelésre.”

Forrás: http://mek.niif.hu/02100/02185/html/804.html

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?