Váltó, sebváltó, sebességváltó, automata váltó

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A személygépkocsi használata során a motor forgatónyomatékának többszörözése elengedhetelen, mivel az útviszonyok változatosak, az induláshoz több energia szükséges, mint a mozgásba tartáshoz. A következő szituáciknál van szükség a többletre: indításkor, gyorsításkor, puha, nagy ellenállású talajon, vagy emelkedőn felfelé haladás esetén. A címbe szereplő rendszer feladata, hogy a motor teljesítményét szabályoza és a különböző helyzetekben biztosítsa a szükséges erőforrásokat.

A közúti közlekedésben résztvevő járművek többségét belsőégésű motor hajtja – otto-, vagy dízelmotor. A belsőégésű motorok jelleggörbéjéből jól látható, hogy szűk tartományban mozog a fordulatszám.

Belsőégésű motor jellegörbéje

Otto motor esetén az alapjárati fordulatszám 3-7szerese a maximális fordulatszám, aminek teljesítménye a jármű mozgásban tartásához sem minden esetben elegendő.dízelmotor esetében ez a maximális fordulatszám csak 2-4szeres az alapjáratinak, ami még inkább elenyésző.

A személygépkocsik tengelykapcsoló csúsztatása nélkül is 5-15km/órás sebességgel tudjon haladni – lassú üzemben. 90-160 km/órás maximális sebességre is képesnek kell lennie egy-egy járműnek, ez a lassú haladási sebesség 8-20 szorosa. Ehhez szükség van fogaskerekes áttétre a kerekek és a motor között. Ezt nem csak a sebesség szabályozás követeli meg, hanem a motor nyomaték-fordulatszám görbéje is, ami kedvezőtlen az asszinkron elektromotor nyomaték-fordulatszám görbéjéhez képest.

Az otto motor és a dízelmotor nyomatéki jelleggörbéje meg sem közelíti az ideális vonóerő jelleggörbét. Az ideális vonóerő jelleggörbe:

Ideális vonóerő jelleggörbe

Az ideális nyomaték- illetve az ezzel arányos vonóerő görbe csak megközelíthető a fokozatnélküli mechanikus vagy hidraulikus sebességváltókkal. A gépjárművek használatuk során több fokozatban üzemelnek, így ennek megfelelően több fokozatos mechanikus vagy hidraulikus sebváltóra van szükségeünk. Igaz ezekkel csak megközelítni tudjuk az ideális vonóerő görbét.

Az erőátviteli rendszer teljes módosításától függ a kerekek, és az útborkulat között ébredő vonóerő nagysága. A sebességváltón kívül a differenciálmű állandó módosítása is tényező. A kettő szorzata adja mega teljes módosítást.

A sebességfokozatok számának módosításával tudjuk kihasználni a legjobban a motor teljesítményét és széthúzni a hasznos sebességtartományt. A gépjármű tervezett menettulajdonságia határozzák meg ezt a számot. Gyorsításhoz, terepen való használathoz nagy módosításokra, illetve több sebességfokozatra van szükségünk. Az egyes sebességfokozatoknak megfelelő vonóerő  görbék közt levő holtterek annál kisebbek, minél nagyobb a motor nyomaték rugalmassága és minél nagyobb a sebességfokozatok száma.

 Írta: Sipőcz Norbert

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?