A gyakorlott pedagógusok ELKÉPZELT kiválasztási folyamata 2.rész

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Tételezzünk fel ebben az esetben kettő lehetőséget!  Az egyik az emlegetett életpálya-modell bevezetésekor bekövetkező tanárok felvételiztetése, a másik a modell alkalmazása nélküli helyzet.

Az életpálya-modell esetén könnyebb az igazgató dolga, hiszen a szakvizsga rendszer nagy segítségére van a gyakorlott, pályán lévő pedagógusok kiválasztásakor. Elég megnéznie hol tart a modellben a jelölt és dönthet ezek alapján, hogy kíván –e személyes interjút a tanárral vagy sem. Abban az esetben, ha behívja interjúra a tanárt, megnézi eddigi munkásságát, azt, hogy mit ért el az előző munkahelyén, miért akar az adott iskolába jelentkezni. A gyakorlott tanárt sem árt tesztelni egy próbatanítással. A tanítás során megfigyelési szempontnak kell lennie a vezetési stílus, oktatási módszerek alkalmazása, a spontaneitás, rugalmasság, kreativitás, következetesség, problémamegoldó képesség jelenléteinek igazolása vagy elvetése. Ezen tulajdonságok, készségek kapnának pontokat. Azt a pedagógust venné fel az igazgató, aki az adott intézménybe véleménye szerint a tudása, tapasztalatai, elhivatottsága alapján érdemes.

Másik eshetőség, amikor nincs életpálya-modell, így kell eldönteni a tanárról, hogy alkalmas-e az adott intézménybe. Ebben az esetben az eddigi elért tanulókkal kapcsolatos eredmények, a tanár referenciaajánlása, szakmai elismertsége, elhivatottsága a mérvadó.

A tanulókkal elért eredményekből arra tudunk következtetni, hogy mennyire törődik a tanulóival, érzi szívén a fejlődésüket, fejlesztésüket, mennyire elhivatott a szakmája iránt. Értékelési rendszerben gondolkozva egy ötfokú skálán lehet eldönteni ezt az elemet. Az öt jelenti, hogy tanulóit versenyezteti és eredményeket is ér el velük. Ezt folyamatosan tette a pályája során és most is teszi. A jó osztályzat jelenti, hogy versenyeztetett, eredményeket is ért el, viszont a közelmúltban nem versenyeztetett tanulót. A közepes jelenti, hogy régmúltban versenyeztetett és elért eredményeket, de jelenleg nem versenyeztet. Az elégséges vonatkozna, ha versenyeztetett régmúltban, de eredményeket nem értek el tanulói. Az elégtelen osztályzat azt mutatja, hogy nem versenyezetett és nem is ért el semmilyen eredményt tanulóival.

A tanár referenciaajánlásakor nem csak az előző munkahelyéről kérünk információt, hanem legalább még kettő előző munkahelyéről. A referenciaajánlásban nincsenek kötelező elemek, legfeljebb iránymutató sorok. Például: A tanár személyiségéről néhány mondat, a tanár tanításhoz való viszonya, eredményei, tanulókkal való kapcsolata. Ennek alapján nem is értékelhető számszerűen ez az elem, csak kiegészítő információval segíti a kiválasztást.

A tanár szakmai elismertsége kézzelfoghatóbb módon kerülhet levezetésre. Ehhez az elemhez tartozik az eddigi munkája miatt kapott elismerések száma, jellege; szakmában folytatott öntevékenysége; munkahelyen betöltött egyéb megbízásai a tanársága mellett, megjelent publikációi vagy szakértőként való tevékenykedése. Esetleg tankönyvírása, szerkesztése, kiegészítő képzések elvégzése. Minden elemrészre adható pont. Minél több elemrész van a tanárnak, annál több pontot szerez erre az elemre.

Kikerülhetetlen elemnek tartom a gyakorlott tanár esetén is a próbatanítást. Ez lehetőség az adott munkahely légkörének kipróbálására a tanár részéről és a leendő munkaadó végleges döntése előtti utolsó meggyőződésről. Gyakorlott tanárnál az előzőekben felsoroltakat kell szem előtt tartani, mint a következetesség, kreativitás, rugalmasság, szakmaiság mértéke, vezetési stílus. A próbatanításra szöveges értékelés adható és kiegészítésként használható. A számszerű elemek a gyakorlott tanárok esetében is hangsúlyos szerephez jutnak, viszont a saját meggyőződés ereje mellékletként segítséget ad.[1]

 

Kérdés merülhet fel, ha ugyanarra a munkakörre egy pályakezdő és egy gyakorlott pedagógus jelentkezik, mit tegyen az igazgató?

Mérlegelnie kell, hogy az adott intézménynek hosszú távon melyik pedagógus tesz jót, illetve a jelentkezők köre is döntő a válogatás során. Nem versenyeztethető etikai szempontból egy pályakezdő, egy gyakorlott pedagógussal a pontozás alapján, mert a kezdő tanár a gyakorlott pedagógust elnyomja, ha kimagasló eredményt ért el addig, de fordítva is igaz, miszerint a gyakorlott pedagógus kimagasló eredményei mellett esélytelen egy kimagasló eredményeket elérő pályakezdő tanár.

 

Kettő blogbejegyzésemben kísérletet tettem arra vonatkozóan, hogy felállítsak egy pedagógus felvételi rendszert a munkahelyre való bekerülés kiválasztásakor. Azt hiszem, hogy szükséges lenne egy értékelési rendszer kialakítása a pedagóguspályán, mivel tapasztalatok alapján elmondhatom, hogy sok olyan pedagógus tanít, aki nem egészen alkalmas a pályára. Nagyon sok elhivatott, tehetséges pedagógus kényszerül elhagyni vagy meg sem kezdeni a vágyott hivatását, mivel nem kapnak lehetőséget sem, pedig akár kiváló pedagógusok lehetnének .

Az állapot megváltoztatása, alakítása még várat magára, így addig csak bízni lehet az igazgatók jó ítélőképességében, emberismeretében, amikor egy új pedagógiai munkaerőre van szükségük intézményükben.

Az Olvasó hogyan vélekedik a témáról?


[1] Pontozás nem került számszerűsítve, mivel a pályakezdő tanároknál a kurzusok nem kerültek megnevezésre, a szakmai elismertség változó pontozású a gyakorlott pedagógusoknál.

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/clients/client0/web5/tmp) in Unknown on line 0