Főoldal » A humor csökkenti az agressziót

A humor csökkenti az agressziót

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A gyerekek naponta kb. 20 alkalommal többször nevetnek, mint a felnőttek. Ennek oka  játékosságra való hajlamukban, az őket érő élmények, dolgok újdonságában keresendő. A jelenség evolúciósan is magyarázható: az emlős állatkölykök  többet játszanak, mint a felnőtt egyedek. Így tapasztalják meg fajtársaikkal szembeni viselkedésük, reakcióik lehetőségeit és határait. A játék öröme, a nevetés a fiatalok lételeme.

Vajon a gyerekek most, a tanév végén is olyan sokat fognak nevetgélni, mint a szünidőben, játék közben teszik? Nem valószínű. De sírdogálni sem fognak, hiszen napjainkra pedagógiai programmá vált az örömteli, derűs hangulatú tanóra. A humorral teli vidámság jó a tanárnak, mert megvédi a kiégéstől, jó a diáknak, mert a légkör stresszmentesebb, oldottabb. Számos kutatás igazolta, ha a tanár az órai humort közvetlenül is hozzá tudja illeszteni az aktuális tananyaghoz, a diákok hetek múlva is jobban fognak rá emlékezni, mint ha hagyományos módon adná elő(humor effect).

Egy 2002-es német felmérés szerint a tanároknak nagyjából a fele nevetéspárti. A megvizsgált 246 tanár 22,2 %-a vidám, de kicsit fárasztó  humorú. Igazán hatékony nevelő- és oktatómunkát a tanárok 27,6 %- végez. Kifogyhatatlan jókedv, derű,  emellett figyelemre méltó következetesség és szigorúság  jellemzi Az Oktatási  Jogok Biztosának 2009-es vizsgálata szerint a fiatal oktatók agresszívebbnek tartják diákjaikat, mint idősebb kollégáik. Még nem rendelkeznek azokkal a humort is magukba foglaló nevelési technikákkal, amelyekkel csökkenteni tudnák az  agressziós feszültségeket, és korban is közelebb vannak tanulóikhoz, így kisebb a tekintélyük.

Az agresszió az ember genetikailag kódolt alaptulajdonsága. De amit a tanár a szülővel és az egész társadalommal együtt a gyereknek megtaníthat, az éppen az erőszakos indulatok kezelése, levezetése és elfogadható kifejezési formákba alakítása. Az elfojtott agressziót a szakemberek különösen veszélyesnek tartják (Gyurkó és Virág, 2009).

Hétköznapjainkból kiirthatatlan lett az erőszak ábrázolása, ami egyes nézőkből a problémák megoldásának szándékát válthatja ki, olykor altruizmust, ellenben mások, és különösen a fiatalok, közönyössé válhatnak. „Az agresszió gyakori látványa közönyössé tesz.” – figyelmeztet egyik írásában Bagdy Emőke pszichológus.

Nincs más megoldás tehát, mint odafigyeléssel, szeretetteljes kommunikációval és humorral feloldani az agresszióba torkoló szorongásokat, lecsendesíteni az osztályt, törődni a szeretethiányos osztálybohócokkal, áttörni a félelem gátjait.

A humor csodálatos, de egyben veszélyes fegyver is. Annak a tanárnak, akinek nincs humora, nem szabad erőltetnie. Poénjai visszafelé sülhetnek el. És a diákok alig várják, hogy nevessenek. Várják, hogy „röhöghessen az egész osztály”. Várják, mert feszülő idegrendszerük relaxációra vágyik; mert örülnek az erejüknek, az együttlétnek; és mert  padba kényszerített,  viselkedési normákkal „gyötört”,  csikólelkű fiatalok.

Ha a tanár, a diák nem tud jól humorul, meg kell tanulnia. A gonoszkodóknak, a másokat gyötrőknek még inkább. Nekik ajándékképpen egy vicc az agresszív kismalacról:

Rohadt nap, rohadt meleg, rohadt autók, rohadt emberek! Bárcsak minden köddé válna. …Rohadt köd!”

forrás: www.budapestedu

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?