A pozitív gondolatok ereje és a nyelvtanulás

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

 

„Pesszimista az, aki panaszkodik a zajra, amikor a lehetőség kopogtat.” Oscar Wilde

Ez az idézet lehet, hogy már megfordult a fejünkben, kedves gyakorló nyelvoktató kollégák. Biztosan tapasztaltuk, akik a felnőttképzésben dolgozunk, hogy egyes diákjainkból egyszerűen kiveszett a motiváció. Vagy mégsem?

De mi is az a motiváció?

„A motiváció szó a latin movere ’mozogni, mozgatni, kimozdítani’ igéből származik. Jelentése is ez: kimozdító, mozgató “erő”. A pszichológiában gyűjtőfogalom. Beletartozik minden cselekvésre, viselkedésre késztető belső tényező.”[1]

Nyelvtanárként feladatunk a „mozogni, mozgatni, kimozdítani” rész megvalósítása, hogy a hallgatók örömet találjanak a nyelvtanulásban!

Azonban néhányan a felnőtt nyelvtanulók közül olyan sokat foglalkoznak annak magyarázásával, hogy ők miért is nem jók az idegen nyelvek elsajátításban, hogy a végén valóra is válik a jóslatuk. Ha ez a hozzáállás nem a megfelelő nyelvoktatóval párosul, az egyenlő a motiváció kihalásával, tehát a nyelvtanulás kudarcával! De mi ezt persze nem hagyjuk…

De miért vagyunk, kérdem én, ennyire önsors-rontók, kedves felnőtt nyelvtanulók?

Bizonyára tudjuk, hogy a gondolatnak teremtő ereje van!

Tapasztalataim szerint az átlag felnőtt legtöbb nyelvtanulót többféle „tűzokádó sárkány kényszeríti” a nyelviskolába, és nagymértékben befolyásolja a viselkedését:                                               

1. a hallgató munkahelyén kötelező a nyelvtanulás

2. jogszabályi előírás a nyelvtanulás

3. a hallgató szabadidejét elrabló tevékenység a nyelvtanulás

4. a nyelvtanulók rögtön „tét-helyzetben” találkoznak az idegen nyelvvel

5. amúgy is „öregnek” tartják magukat a nyelvtanuláshoz

6. otthoni feladataik mellett plusz terhet jelent a nyelvtanulás

Nos, kedves tanár társak, ezekkel a „sárkányokkal/szörnyekkel” kell küzdenünk.

Nem pályáznék Sárkányölő Szent György babérjaira, de mégis hasonlatos küzdelemben veszünk részt nap, mint nap. Higgyük el, vannak fegyvereink ellenük! A legfontosabb feladatunk a nyelvtanulási kedv felébresztése!

Hogyan tudunk küzdeni a sárkányokkal?

Először is nevezzük nevükön, aztán felejtjük is el őket azonnal! Az átlag felnőtt nyelvtanuló tisztában van a sárkányok létével, és többségük hangoztatja is, ezzel tudat alatt és tudatosan is felmenti magát a nyelvtanulás, mint kötelezettség alól. Még egy szót sem ejtett ki az adott idegen nyelven, máris több oldalról gátolják a már említett tényezők.

Képzeljük magunkat a hallgatók helyébe, kedves nyelvoktató kollégák, akik azt gondoljuk, mi sem egyszerűbb az általunk tanított idegen nyelv elsajátításánál!

Nagyon érdekes számomra, hogy mennyire nem reálisan értékelik a nyelvtanulók a saját teljesítményüket. A feladatokat kiválóan teljesítik a saját szintjüknek megfelelően, minimális hibaszázalékkal, mégis úgy értékelik saját magukat, hogy ez a teljesítmény nem elég jó.

Sokat gondolkoztam rajta, hogy miért lehet ez? Miért nem tudunk örülni a sikeresen elvégzett feladatnak, és keressük helyette a hiányosságainkat? Mindezzel elveszik az örömünk az új dolgok felfedezésében, eltűnik a tanulás öröme!

Nyelvtanárként az ember természetesen tisztában van azzal, hogy az egyes KER szinteknek milyen tudás felel meg nyelvtanilag, kommunikatív készségek, szókincs szintjén. De a hallgatók nem lehetnek ezzel tökéletesen tisztában, bármilyen tájékozottak is legyenek!

Mindezek mögött a nyelvtanulók részéről tehát saját teljesítményük megítélésében valamilyen egyéb, szubjektív szempontok játszanak szerepet, amelyekre talán nyelvtanárként nem is gondolunk.

Arra jutottam, hogy a hallgatók valószínűleg a saját anyanyelvi szintjükhöz hasonlítják magukat, és idegen nyelven megszerzett tudásukat, így csak a „tökéletes teljesítmény” jó a számukra. Ennek ellenkezőjéről pedig nehezen győzhetők meg, hiába teljesítik az adott szint követelményeit kiválóan!

Mint a mondás is tartja: Minden fejben dől el. Sajnos nálunk nem szokás a hallgatókat megtanítani arra, miként is tudják eladni magukat, és korábbi iskolai tanulmányaikkal kapcsolatban sem feltétlenül a pozitív dicséret jut az eszükbe. Nem is gondolják a hallgatók, micsoda eszköz van a kezükben a nyelvtudás által, hiszen egy új világ tárul fel előttük!  

A közelmúlt tapasztalatai szerencsére rácáfoltak egyes hallgatóim saját előítéleteire, akik ugyanezekkel a gondokkal érkeztek, és mindannyian komplex nyelvvizsgával távoztak.  Gratulálok nekik!

Tanítsuk meg tehát a hallgatóinkat, hogyan örüljenek saját sikereiknek, győzzük meg őket, hogy mindezek ellenére örömet találjanak a nyelvtanulásban! Sok sikert mindenkinek, aki erre vállalkozik! A lehetetlen nem létezik….


http://3.bp.blogspot.com/_CLfPAuJpeqo/TSGWiGFfFCI/AAAAAAAAElg/-Dwguf3chZ8/s1600/motivation-wm.jpg

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?