A tudásépítés folyamata

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A kollaboratív tudásépítés vizsgálata két másik kutatási terület iránt mutatott érdeklődés fellendülésével hozható párhuzamba. Ez a két terület a szociális konstruktivizmus és a számítógép által közvetített kommunikáció (computer mediated communication, CMC).

Az oktatás területén a fogalom a XX. század végén jelent meg, amikor a tanulás és a közösség szavak kezdtek összefonódni, és megjelentek olyan kifejezések, mint a „communities of learners and thinkers”, „community of inqury”.

A tudásépítő közösség (knowledge-building community) kifejezés pedig Scardamalia és Bereiter munkásságához kötődik.

A tudásépítés (knowledge building) maga pedig egy konstruktív folyamat, de a tudásépítés nem egyenlő a konstruktivizmussal. Scardamalia és Bereiter a konstruktivizmusról, mint dimenzióról számolnak be, melynek egyik pólusa a felszíni (shallow) a másik pedig a mély (deep) szintű konstruktivizmus. A felszíni, amikor a résztvevők bemutatnak egy jelenséget, azonban a nyílt ötletelés és a miértek felkutatása és ismerete nem jellemző. A mély szintű konstruktivizmus esetében, amilyen a tudásépítés egy újfajta tudás épül fel – mind közösségi, mind egyéni szinten.

De mi is az a tudás?! A közösségi tanulás megközelítésében a tudás egyfajta kollaboráció eredménye, amely a résztvevők tudásmegosztásán, valós kontextuson és számos forrás felhasználási lehetőségén alapszik.

[token node title-raw]

Ábra: A tudásépítés folyama (Stahl, 2000 nyomán)

A tudásépítés folyamatát pedig Stahl (2000) olyan összetett ciklusnak értelmezi (Ábra), ahol a személyes értelmezés ciklusa egy nagyobb, a társas tudásépítés ciklusába kapcsolódhat, amint az egyéni értelmezések publikussá válnak, és interakcióba kerülnek mások értelmezéseivel.


Források:
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1994). Computer Support for Knowledge Building Communities, The Journal of the Learning Sciences, 3(3), 265-283.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2003). Knowledge Building. In Encyclopedia of Education. New York: Macmillan Reference, USA. 2nd ed., pp.1370-1373
So, H-J. & Brush, T.A. (2007). Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: Relationships and critical factors, Computers and Educations

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?