Főoldal » Ajánlások az asszertív kommunikációhoz

Ajánlások az asszertív kommunikációhoz

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Legyen önbecsülésed! Nem elég, ha csak mi vagyunk tudatában a jó képességeinknek. Másoknak is tudnia kell ezekről! Bátran vállaljuk fel, és beszéljünk róla, ha szükséges. / pl.: állásinterjú  : „Gyorsan reagálok, hatékony vagyok a munkámban és vannak ambícióim.”/

Kerüljük  a határozatlanságot tükröző szavakat, kifejezéseket / mindegy, talán, nem vagyok biztos benne, de, lehetőleg / Használj pozitív nyelvezetet! Ne bagatellizáld el, amit mondani akarsz. Pl.: „Talán nem is olyan fontos, de…” „Csak azt szeretném mondani, hogy…”/ A kérdések legyenek egyértelműen és pontosan megfogalmazva.

Kérdezz asszertív módon! Pl.: /P: partner, A: asszertív válasz /

P:  „Baj van a hozzáállásoddal!”

A: „Mit értesz pontosan hozzáállás alatt!”

P: „Még mindig nem tetszik a dolog állása!”

A: „Mit javasolsz, hogyan lépjünk tovább?”

Egyetérteni, vagy megérteni?

A visszajelzés lehet kijelentő mondat és kérdő mondat formájában is. Az értő figyelem nem feltétlen jelent egyetértést, / ! / csak azt, hogy megértettem a másik mit gondol, mit érez. / empatikus megértés / Az értő figyelem az a módszer, amelyet használva a másik ember azt érzi, hogy megértik.

Elfogadás

Azáltal, hogy meghallgattuk, megértettük és kritika nélkül elfogadtuk tárgyalópartnereinket, pozitív érzéseik lesznek önmaguk iránt és így oldódik a partnerek közötti feszültség és jobban fogja érdekelni őket a mi mondanivalónk is. Az elfogadás azt jelenti, hogy a másik ember viselkedése nem ütközik saját igényeink kielégítésével .Létezik az igazság és a bizonyosság szintje.Az igazság, az tényszerű, de a bizonyosság csak egy vélemény, amely mindenkinél más, tehát ezen a szinten itt mindenkinek igaza van. Ez a meggyőzés szintje.

Használjunk „ én „ üzeneteket

Akkor tudom meggyőzni beszélgető-partneremet,ha elfogadom az ő igazát. Az én üzenetek használatakor az ember felelősséget vállal érzéseiért, véleményéért, tetteiért és nem hibáztat senkit. A „te üzenetek” mindig a másikról szólnak, hibáztatnak, minősítenek és ezáltal megbántanak másokat. Soha ne minősíts!

„Dühít a viselkedésed!” helyett „Dühös vagyok!”

„Nincs igazad!”helyett „Nem értek egyet!”

Az ember magáról mond valamit, a gondolatait, nézeteit, érzéseit juttatja kifejezésre. Az érzések akár pozitívak, akár negatívak, nyíltan feltárhatók. Érzésekkel szemben nem ugyanis lehet vitába szállni.

„Nagyon szomorú voltam, hogy a múltkor nem tudtunk találkozni.”

„Igazán jól esett, hogy a múltkor megdicsérte a felkészültségemet!”   

„Nem szeretem, ha megaláznak.”

„Igazgató úr, nagyon zavar, ha folyton telefonál. Inkább visszajövök legközelebb, ha lesz ideje.”

„Nagyon rosszul esik, ha így beszél velem. Így én most elmegyek.

„Nagyon rosszul esik nekem, ha így beszél velem .Kérem magyarázza meg, hogy miért teszi!”

Nemet mondunk valakinek, aki számunkra nem elfogadható követelést támaszt velünk szemben. Itt az érzéseinket mondjuk ki arra vonatkozólag, hogy miért elfogadhatatlan és nem teljesíthető a számunkra a másik kérése.

„Nem fogok többet önhöz jönni, mert most nagyon megbántott.”

„Nem megyek önnel többet csónakázni, mert nem érzem biztonságban magam.”

Mellőzzük a következő szófordulatokat:

„az ember úgy érzi…”„mindenki tudja, hogy…” „az mindenki számára egyértelmű, hogy…” „az emberek azt gondolják, hogy…”  

“Nehezen lehet ezt eldönteni.”helyett „Nehezen tudok dönteni.”

„Az mindenki számára egyértelmű, hogy…”helyett „Én úgy gondolom, hogy…”

Ha már megtörtént valami, vagy olyan gondolat hangzott el, aminek nem kellett volna, akkor utólag már ne magyarázkodjunk!Vállaljuk fel, hogy hibát követtünk el, és ahogy lehet kezdjük előröl, induljunk tiszta lappal. Ne kérj „elnézést”! Az „elnézést” túl általános, nem hangzik őszintének. Helyette mond azt, hogy „sajnálom” és tényleg tedd azt.

A kimondott szónak súlya van!Mindig keressük a s megoldást, hogy minél előbb kijavíthassuk, amit elhibáztunk. Probléma helyett a megoldást keresd! Az emberek jelentős része a problémákra fókuszál, míg mások megoldás centrikusak. Soha nem a problémákat keressük, hanem megoldásokat kínáljunk.

A következő tulajdonságok jellemzők az asszertív emberekre:

A valóságot gyakorlatiasan érzékelik és jól tűrik a bizonytalanságot. Olyannak fogadják el magukat és másokat, amilyenek. Spontán módon gondolkodnak és viselkednek. Inkább a probléma megoldására, mintsem önmagukra összpontosítanak. Jó humorérzékük van. Kreatívak. Törődnek az emberiség jólétével. Mélyen átélik az élet alapélményeit. Erős kapcsolatokat alakítanak ki inkább kevés, mint sok emberrel. Objektív nézőpontból képesek az életre tekinteni.

Asszertív jó tanácsok az élethez

Úgy éld át az életet, mint a gyerek, teljes elmélyedéssel és összpontosítással;

Próbálj ki új dolgokat is,mintsem mindig ragaszkodj a biztos módszerekhez;

Tapasztalataid értékelésében az érzéseidre hallgass, ne pedig a tekintély vagy a többség hangjára ;

Légy őszinte, kerüld a színlelést és a szerepjátszást;

Készülj fel rá, hogy nem leszel népszerű,ha nézeteid nem egyeznek meg a többségével;

Vállalj felelősséget !

Amit eldöntöttél, hogy megteszel, vidd is véghez. 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?