Főoldal » Az egészségturizmus kínálati oldala

Az egészségturizmus kínálati oldala

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Magyarország adottságai kedvezőek, területének 80%-án található 30 fok feletti termálvizet adó forrás és kút + egyéb gyógytényező (barlangi klíma, magaslati üdülőhely, gyógyiszap, mofetta)

A termálkutak többsége ma még kizárólag strandolásra kerül felhasználásra

Szolgáltatások bővítésével a későbbiekben főként a wellness szolgáltatások számára nyújthatnak megfelelő alapot.

A szolgáltatóhelyek többsége jelenlegi állapotában többnyire csak regionális/helyi jelentőségűnek értékelhető, szolgáltatás-kínálatuk sem felel meg a külföldi vendégek elvárásainak

A fürdők éves kihasználtsága nem mondható magasnak – átlag 30-50% között van

Nyitvatartási idők korlátozottsága jellemző (az osztrák és német fürdők általában este 10-11ig vannak nyitva, hétvégén teljes nyitvatartással)

A magyarországi fürdők jellemzően gyógyvíz alapú szolgáltatásokat kínálnak, átlagosan 4-6 medencével rendelkeznek

A nagyobb parkos résszel és több medencével rendelkező fürdők éves vendégforgalma kiemelkedően magas, éves kihasználtságuk kedvezőbb

A szálláshely kínálat összefüggésben van az egyes települések egészségturisztikai jellegével

A minősített gyógyvizekkel rendelkező települések nem rendelkeznek feltétlenül jelentősebb szálláskapacitással

Az egészségturisztikai szálláshelyek (gyógyszállodák, wellness szállodák) száma évről évre nő

Új trendek

A nemzetközi turisztikai piacon megfigyelhető a hivatásturizmus (főleg a konferenciaturizmus) és az egészségturizmus közeledése

A magas kategóriájú szállodák felismerték, hogy az üzleti vendégeknek, konferenciák résztvevőinek egyre inkább igényük van az egészségmegőrzésre, a hivatalos programok utáni kikapcsolódásra

A gyógyvendégek és a konferenciavendégek igényei általában nem egyeznek meg, de a wellness kezelések időben is jól kiegészítik a hivatalos programokat

A wellness szolgáltatások egyre nagyobb szerepet kapnak az incentive turizmusban is – a wellnesss szolgáltatások esetén alapfeltétel a személyre szabott bánásmód, a kínálat igényeknek megfelelő testre szabása, a különleges minőségű és összetételű szolgáltatások

Trend – a fogyasztók teljes körű élményt keresnek, egy helyen kívánnak minden szolgáltatást megtalálni.

Követelmény az „all inclusive”-vé válás (turisztikai alapszolgáltatások – szállás, étkezés – + minden olyan wellness szolgáltatás, amelyre szükség lehet – szépségkezelések, masszázs, relaxációs technikák tanítása, személyi edző, házassági tanácsadó, befektetési tanácsadó, spirituális tanfolyamok)

Gyakoribb a spa üdülések kombinálása valamilyen egyéb turisztikai termékkel: golf és spa, spa és hajóút, spa és síelés

Előfordul, hogy egy eredetileg egészségorientált létesítmény bővíti kínálatát, ezáltal a vendégei körét, vagy egyéb típusú terméket kínáló turisztikai vagy rekreációs vállalat – hajózási társaság, síközpont, golfpálya.

Eredmény: a spa-kban sikerült megnövelni a férfiak részarányát a sportprogramoknak köszönhetően

A klasszikus desztinációk mellett új országok is jelentkeztek ilyen jellegű kínálattal.

Hátrányuk: hagyományok és tapasztalat hiánya, a még be nem vezetett imázs.

Előnyük: lehetőségük van a legújabb trendek figyelembevételével kiépíteni szolgáltatásaikat, rendszerint vonzó, gyakran egzotikus természeti környezet

Az egészségturisztikai desztinációk széles választékát kínálja a német FIT Reisen egészség-, fitness-, szépség- és wellness túrákat kínáló katalógusa. Összesen 31 ország csomagjai, a klasszikus célpontok (Németország, Ausztria, Csehország, Magyarország), és az új országoké (Jamaica, Marokkó, Sri Lanka, Dél-Afrika, Bali)

A brit Condé Traveller utazási magazin közvéleménykutatást folytat, melyből évről évre kiderül, melyek a legnépszerűbb spa szállodák és spa üdülőhelyek. Az elbírálás szempontjai: helyszín, környezetvédelmi szempontok, kezelések széles választéka, felszereltség, ár-érték arány, hangulat, szolgáltatások minősége, kiszolgáló személyzet, gasztronómiai kínálat

A megfelelő célpiacok kiválasztásához a következő kínálatelemeket kell figyelembe venni: minősített gyógyhely, minősített gyógyvíz szálláskínálat – a rendelkezésre álló szálláshelyek minősége megközelíthetőség gazdag programkínálat háttér-tényezők – nem mindig észlelhetők, de ha nincsenek meg, az negatívan befolyásolhatja a létesítmény megítélését, megléte észrevétlenül fokozza a vendég elégedettségét. Pl. szakemberek képzettsége, megfelelő vízkezelési technológia, a szolgáltatások tárgyi környezete, színek, formák, a személyzet öltözéke, a tájékoztató táblák stílusa, az igénybe vehető szolgáltatások ára, háttérzene szakmai vezetés, felügyelet – a létesítményt vezető – nemzetközi vagy országos hírű orvos, ha annak személyisége, hozzáállása, viselkedése valami egyedit sugall eredeti vendégkör – adott vendégkörre szabott környezet, szolgáltatások egyediség, nemzetközi jelentőség – megalapozhatja a természeti, kulturális környezet vagy történelmi jelleg földrajzi elhelyezkedés – a szolgáltatások kialakításánál célszerű figyelembe venni az esetleges egyedi (nemzetekre jellemző) igényeket

Versenytárselemzés

A magyarországi egészségturizmusnak minden olyan ország versenytársa lehet, ahol a nemzeti marketing szintjén az egészségturizmus vagy annak egy része kiemelt turisztikai termékként jelenik meg

Gyógyturizmus

Közép/hosszú távon Szlovákia és Románia versenytárssá válhat – ma még egyik sem számít meghatározónak, a versenypozíció rövidebb távon is bekövetkezhet, ha szolgáltatásaik ár-érték aránya javul

Ausztria és Németország természeti adottságai miatt közvetlen versenytárs – a szolgáltatások magas színvonala főleg a gyógyturizmusban a kínálat fejlődésével a magyarországi gyógyturizmus közvetlen versenytárssá válhat

Ausztria, Németország és Olaszország számára Svájc – hosszú távon is csak másodlagos versenytárs – földrajzi távolság, szolgáltatási színvonal és kiegészítő vonzerők miatt

Csehország – elsődleges versenytársa – a gyógyfürdők hasonló alapvető gyógyszolgáltatásokat nyújtanak, földrajzilag is közelebb van, a nyugati fürdőknél alacsonyabb árak, gyakran magas színvonalú létesítmények és orvosi ellátás, nagy hagyományok, bár hagyományos gyógyfürdőzésre kevés hely van, a komplex gyógyítást különféle terápiás kezelésekkel, étrenddel stb. kombinálják

Legfontosabb erősségei: versenyképes ár, orvosi szolgáltatások magas színvonala, hagyomány

Szlovénia – a csehországihoz hasonló árak, létesítmények és orvosi ellátás miatt szintén közvetlen versenytárs

Wellness turizmus

Ausztria – elsődleges versenytárs, kínálat összetétele, földrajzi lefedettség miatt

Olaszország, Svájc, Franciaország – másodlagos versenytársak – szolgáltatások széles köre, de földrajzi távolság a wellness szolgáltatásai kevésbé természet-specifikusak, nem vízalapú szolgáltatásokat bárhol lehet nyújtani

Magyarország helyzete egyszerre kedvező és kedvezőtlen

Kedvező: a gazdag termálkincs lehetővé teszi, hogy az ország szinte teljes területén termálvízre alapozva alakítsa ki wellness szolgáltatásait Kedvezőtlen: a környező országok szolgáltatói is a wellness irányába fognak nyitni

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?