Előszó az e-tanulás-tanításhoz

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A szakmai blogmagazin új eszköz és forma számomra, ezért szükségét éreztem annak, hogy megfogalmazzam – magamnak is -, hogyan viszonyulok hozzá. A következő eredményre jutottam:

1. Naplószerű műfaj, tehát rendszeresen és személyes hangvételben írandó, vezetendő. Hetente egyszer szeretnék íni.

2. Szintén a napló tulajdonsága, hogy jelenidejű, arról szól, ami velem történik, vagy ami foglalkoztat. Az e-tanulás-tanítás számos vonatkozása érdekel.

3. Azt gondolom, ez egy rövid műfaj. Törekszem arra, hogy egy oldalnál hosszabb ne legyen egy bejegyzés.

4. Szakmai magazin, tehát arról kellene írjak, amihez értek vagy amivel kapcsolatban sok információval, tapasztalattal rendelkezem. Jelenleg egy vegyes e-tanulás-tanítási oktatási forma bevezetésében dolgozom a közoktatás számára. Mielőtt bárki megijedne, a felnőttoktatás számára, tehát az esti illetve levelező képzés alternatívájaként.

5. Nyilvános publikáció, ezért törekszem a portosságra, mondandóm közérthető, közvetlen, mégis szakmai megformálására. Ezért is igyekszem egyfajta struktúra mentén írni.

Végül néhány szó az e-learningről:

A Wikipédia szerint az e-learning magyarul jelent e-tanulást és e-tanítást is. Az angol “learn” ige jelentése tanul, megismer; főnévként is hasonlókat, esetleg még tanulságot jelent, de tanítást szerintem nem. Azt nem tudom pontosan, angolul miért az e-learning kifejezés terjedt el, de gondolom, a fordító is nagyon egyoldalúnak érezte a folyamat, tevékenység meghatározását csak a tanulásra szűkítve. Egyetértek azzal, hogy amikor e-learningről (magyarul valószínűleg így kellene helyesen írni: ílörning …) beszélünk, mindkettőt értjük alatta. Ezért is adtam blogomnak az e-tanulás-tanítás címet.

E-tanítás? – kötök bele saját magamba. Beszéhetünk-e a hagyományos értelemben vett tanításról az e-learning kapcsán? Több blogbejegyzést megérdemlő kérdés és kiindulópontja mindenképpen az e-learning meghatározása. Nemcsak a tanári szereppel, a tanítással kapcsolatban tehető fel az a kérdés, hogy más-e, miben és mennyiben, hanem a tanulói szereppel, az oktatási intézmények szerepével, a tananyaggal, a tanulási módszerekkel stb. kapcsolatban is. Ha oktatási intézményekről, módszerekről és megváltozott szerepekről beszélünk, akkor annak törvényi, oktatáspolitikai következményei is vannak, erről is érdemes szót ejteni.

Ezek a gondolatok egyben keretet adnak az én e-tanulás-tanítás blogomnak. Többé-kevésbé rendszerezve szeretném megosztani tudásomat, tapasztalataimat, gondolataimat és kérdéseimet reményem és célom szerint “közhaszonnal”.

Következő bejegyzésemben tervem szerint az e-tanulás-tanítás fogalom boncolgatásával fogok foglalkozni, de nem célom, hogy definíciókat gyártsak. Szeretném elhelyezni a vegyes oktatási formát az e-learning fogalomkörében.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?