Ki, mi a Grundtvig program?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nagyon szeretem ezt a programot, az EU olyan embereknek és szervezeteknek teszi lehetővé az utazást és olyan programokat enged megvalósítani, amihez piaci alapon nem lehet pénzt szerezni. Kizárt, hogy valaki üzleti alapon meg tudja valósítani a hasonló programokat. Ha igen, akkor pont az veszik el belőle, ami az egész bája, a jó szándék és a hit. A Tempus tényleg segít!

Nikolaj Frederik Severin Grundtvig (1783-1872) filozófus volt, nyelvész, történész, költő, pap, tanár és politikus, aki részt vett a Dán Alkotmány megalkotásában, 1848-49-ben. Megújította a dán nyelvet, megalkotta a dán nemzeti dalt, mint műfajt, és kitörölhetetlen nyomott hagyott Dánia történelmén és az emberek gondolkodásában. Látva korának felvilágosodását, racionalizmusát, meggyűlölte  a materializmust, mivel az egy “földhözragadt majommá” alacsonyította az embert, kinek szándéka, hogy hódítson, pusztítson, irányítson és uralkodjon mindenen.

Ebből az ellenérzésből fogalmazódtak meg oktatással kapcsolatos gondolatai, mely mind egy-egy válasz arra a kérdésre, hogy: ha az iskola célja, hogy jobbá tegye életünket, miért hagyja figyelmen kívül annak legfontosabb tényezőit? Kritikájában úgy érvelt, hogy az iskolák “butaság-gyárak”, melyek betűvel kezdődnek és könyvszagú tudással végződnek. Gyűlölte a lélekölő magolást, a szigorú szabályokat és a materialista életcélokat. Ezeket az iskolákat a “Halál Iskolájának” nevezte, melyek olyanok voltak, mint “egy templomkert templom” nélkül.

Munkáiban lelkesen éltette az “Élet Iskoláját“, ahol a tanár feladata az, hogy felvilágosítsa diákjait, átadva mindazt, amit az életről tud, kérdéseket feltéve, melyre a választ, a diáknak magának kell megkeresnie saját élethelyzete és tapasztalatai alapján. Ez pedig elképzelhetetlen a tanár-diák és diák-diák közötti párbeszéd nélkül, mikor a tanár ugyanúgy tanul a más kulturális, szakmai háttérrel érkező diáktól, mint a diák tőle, vagy társaitól. Grundtvig felfogásában ez a párbeszéd szabad, élő és természetes, tehát önkéntes, tiszteli a másik személyes szabadságát, örömteli, szívből jön és a kapott információ önálló életre kel a diákban.

Forrás: http://www.freeweb.hu/kishantos/nepfoiskola.htm#hol

 A Grundtvig program felnőttoktatással foglalkozó szervezeteknek és szakembereknek nyújt pályázati lehetőséget európai együttműködések, tanulmányutak, külföldi szakmai gyakorlatok, konferenciák, önkéntes tevékenységek megvalósításához.

 Célok

A minőség és hozzáférhetőség javítása a felnőttoktatásban

Felnőttkori tanulási lehetőségek felkínálása (a tanulók igényeihez igazodó tudásbővítés és kompetenciafejlesztés)

Európai dimenzió az egész életen át tartó tanulásban

Az európai társadalom elöregedésének „ellensúlyozása”

 Felnőttkori tanulás – európai értelemben: lifelong and lifewide, azaz tanulási lehetőség minden élethelyzetben, formális, nem-formális és informális tanulás

 

A felnőtt tanuló

Felnőttkorában tanulási tevékenységben vesz részt, de nem iskolarendszerű oktatásban vagy felsőoktatásban tanul

Végzettség nélkül kiesett az iskolarendszerből és alternatív úton tanul tovább

 A tanulási tevékenység célja

Aktív állampolgárság,

Társadalmi beilleszkedés

Kulturális tudatosság

Munkaerő-piaci esélyek növelése az általános készségek / képességek fejlesztésén keresztül

Reintegráció az iskolarendszerű tanulásba

Személyes célok elérése

Az életminőség javulása

 Célcsoportok

Felnőttoktatással (is) foglalkozó tanárok, leendő felnőttoktatók, pályára visszatérő felnőttoktatók – Továbbképzés, nyelvi fejlődés, kapcsolatépítés

Felnőttoktatással (is)foglalkozó intézmények, szervezetek – Nemzetközi együttműködés, tapasztalatcsere, pályázati tapasztalat

Felnőtt tanulók – Társadalmi integráció, munkavállalás, „második esély”, életminőség javulása

 Az esélyegyenlőség hangsúlyos téma a Grundtvigban, kiemelt célcsoport, különös hangsúly:

hátrányos helyzetű csoportok, nehezen elérhető felnőttek (pl. fogvatartottak), speciális igényű, a tanuláshoz nehezen „hozzáférő”csoportok

 A programban részt vevő országok

a 27 EU-tagállam, Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Horvátország, Svájc

 Intézmény-, szervezettípusok

Iskolarendszeren belüli vagy azon kívüli intézmények ahol felnőttoktatás, felnőttkori tanulás folyik, akik kapcsolatban állnak felnőtt tanulókkal (pl. alapítványok, egyházak, múzeumok, művelődési házak, civil szervezetek, for-profit szervezetek stb.)

 Forrás: http://www.tpf.hu/pages/content/index.php?page_id=580, Tempus közalapítvány

 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?