Főoldal » Költészet napja az iskolában

Költészet napja az iskolában

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Hamarosan Költészet napja, ami egyben József Attila születésnapja is. Az iskolákban megemlékeznek erről a világnapról. A versek szeretetére való nevelés nem hiszem, hogy fontosabbá vált volna napjainkban, mint az elmúlt időszakban (20 évben), mégis fontos szerepet tölt be minden ember életében legalább 18. éves koráig. Persze, ha érettségizik, mert ha nem , akkor még korábban “megszabadul” a költészet világától. Mit veszít ezzel? Nagyon sok mindent , nem csupán szavakat!

A versek elsősorban az érzelmekre hatnak, így a zene után a versek azok, amelyek révén a szavak már többek lesznek. A személyiségfejlődésben kiemelt szerepük van, hiszen nyugtatnak, biztatnak, utat mutatnak, felvidítanak, együtt éreznek az olvasójával. Egy vers olyan lehet, mint egy csoki vagy gyógyszer. Boldoggá tesz, meggyógyít. Ne fosszuk meg magunkat tőlük életünk során!

A gyerekek vershez való  viszonya véleményem szerint nagy mértékben függ, hogy óvodában, iskolában, hogyan közvetítették feléjük a költészeti alkotásokat. Az óvodában sok mondókát tanulnak és mennyire élvezik hajtogatni a sorokat, mint a kis papagájok! A dallamosság, zeneiség fogja meg őket, ha nem is értik, miről szólnak a rigmusok, bár van amelyiknek semmi értelme, de jó mondogatni.

Iskolában már megtanulják 2.évfolyamban, hogy mi a különbség a vers és a próza  műfaja között. Na nem úgy kell elképzelni, hogy tudományos fokozaton, de az alapokat megismerik. Nagyon szép gyerekverseket tanulnak a klasszikus költők versein túl, már kortás költők is szerepelnek a tananyagban. Az alsós korosztály szereti a verseket, még. Aztán felsős kiskamasz korra nem lesz divat körükben, sajnos. Mintha valami megszakadna. Lehet persze ezen filozofálgatni, hogy mi az oka ennek, talán az elbeszélő költemények sora vagy a klasszikus versek már nehéz falatnak bizonyulnak? Minden esetre magam is tapasztalalom, hogy a verseket nem nagyon kölcsönzik a gyerekek.

A Költészet napja lehetőséget ad arra, hogy kicsit jobban hangsúlyozzuk a versek szépségét, értékét, célját az ember életben.

Néhány ötletet adok közre, hogyan lehet a Költészet napját “ünnepelni” az iskola falai között? Íme:

1. Egészítsd ki a verset saját rímeddel!

Paletta

Akartok zöldeket?

Festhetek………

Sárgát is akartok?

Festhetek……..

Kérhettek kékeket,

felhőkkel…………

Húzok majd feketét,

éjjel lesz,…………..

Barnákból őszi kép,

festhetek…………..

Kérnétek vöröset,

lángolót………….

Ha a tűz megéget,

festek majd……….

Hűvöset , jegeset,

havat is…………..

Tavasz jó, olvadás,

újra zöld, fesse……

Írd le egy papírlapra a verset(persze gyöngybetűkkel!) már kiegészítve, majd add le XY tanár néninek! Rímfaragásra fel!:)

( Szókincsbővítés, gondolkodás, kreativitás, figyelem fejlesztése, ritmusérzék fejlesztése, versek szeretetére nevelés, vers írásához való kedv “csinálása”, sikerélmény, íráskészség fejlesztése.)Megjegyzés: a vers szerzőjét ne adjuk meg, mert rákereshetnek és lemásolhatják a szóvégi szavakat, csak akkor mutassuk be az eredeti verset, ha megoldották a feladatot. Érdemes kortárs gyerekverset választani, de arra ügyeljünk, hogy ne “slágervers” legyen, mivel akkor az emlékezet működik, nem a kreativitás!

2.Írj saját verset!

A kreativitás, gondolkodás, figyelem fejlesztésén túl a vers írása a gyermek számára lehetőséget ad érzései, véleménye kifejezésére. Olyan, mintha rajzolna, csak most szavakat fűz egymás után. Fontos, hogy a verscsírákat nem szabad elfojtani, sem erőltetni! Az a gyerek, aki verset próbál írni, egyfajta önkifejezési formára talált, amit, ha a verse nem Petőfi költemény sem szabad elvenni. Nem szabad neki azt mondani például, hogy ez nem vers! Lehet , hogy verselemzés szempontjából nem az, de a gyereknek az! Majd alakul, formálódik, ha marad továbbra a költészet útján és létezik szabadvers műfaj is, ne feledjük! A vers témáját is rá bízhatjuk a gyerekre, legtöbb esetben véleményem szerint vagy állatkáról vagy szüleiről, vagy a természetről próbál rímet faragni. Pszichológiailag is érdemes lehet olvasni a kis költő palánták sorait, de ne vonjunk le messzemenő következtetéseket elhamarkodottan!

3. Keressük a költőt!

Az egyik versnek eltűnt a “gazdája”. Segíts megkeresni!A költő nélküli verset megtalálod a könyvtárban. A verseskötet is ott lapul valahol.:) ( Olvasóvá nevelés, könyvtár népszerűsítése, versek megismerése.)

4.Versolvasás 1 órán keresztül

Emlékezzünk meg a Költészet napjáról 1órás versek felolvasásával! Ne törjön meg a sor, szóljanak azok a rímek! Saját verset is hozhatsz vagy kedvenc költőd versét is felolvashatod! ( Közösségformálás, versek megismerése, ha a program a könyvtárban van, akkor könyvtár népszerűsítés, figyelem fejlesztése.)

5. Készíts József Attila tablót!

Kreativitás, figyelem, esztétikai nevelés, irodalmi nevelés lehetősége.

A bejegyzésemben csak néhány ötletet adtam közre, amiket már kipróbáltunk az iskolában. Mindegyik programon szerepeltek gyerekek, kíváncsiak voltak, sőt voltak , akik verses kötetet vettek ki következő kölcsönzésük során! Egy tanács még befejezésül: ajánljunk több programot a tanulóknak, így nagyobb kedvvel választanak minimum egyet a lehetőségek közül.

Az ötleteken kívül persze lehet múzeumot látogatni, író -olvasó találkozót szervezni, vagy csupán verseket felolvasni, elmondani a rádióban. Ezen a napon szóljon minden a versekről, még azt is lehet, hogy magyar órán rímekben szabad csak mondandónkat közölni!:)

Kedves olvasó hogyan emlékezik meg a Költészet napjáról?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?