Főoldal » Majd az iskola megoldja?

Majd az iskola megoldja?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Régi vesszőparipám, hogy az iskola mi mindent képes megtanítani egy gyereknek, és mi mindent tuttira nem. Tehát a legjobb esetben is ezek a dolgok a szülőre maradnak, ha egy kicsit életrevalóvá akarja nevelni a gyerekeit. Sőt a legtöbb esetben ezek alól a kötelezettségek alól egy szülő sem bújhat ki, mert egyszerűen nem az iskola feladata, hogy ezekre megtanítsa a gyereket.

És azt sem árt figyelembe venni, hogy egy szülő mindig tanítja a gyerekét. Ebből a szempontból tökmindegy, hogy jó vagy rossz példával jár-e elől, a gyerek mindenféleképpen tanul belőle: 

  • vagy azt, hogy ez van, ezt kell szeretni, akár működik a módszer, akár nem
  • vagy azt, hogy ez egy nyerő stratégia, tehát követendő
  • vagy azt, hogy ezt így tutkeros, hogy nem akarja a gyerek a saját életében így csinálni, mert nem működik, vagy egyszerűen csak nem szimpi (akár a módszer, akár a személy, aki a példát adja). 

Az egyik ilyen terület a pénzügyek, ahol sajnos egy szülő sem fogja megúszni, hogy ne ő tanítsa meg a gyerekének, hogy hogyan is kell(ene) bánni a pénzzel. Tudom, a mostani tervek szerint fognak gazdasági és pénzügyi ismereteket tanítani az iskolákban is. Erről már korábban is leírtam, hogy szerintem ez nem fog működni, mert

  1. az iskola csak az “akadémikus”, tankönyvi tudást, tehát a definíciókat, rendszereket fogja tudni megtanítani – és a megszokott visszaböfögéses módszerrel számon kérni (tisztelet annak a néhány elkötelezett pedagógusnak, aki tényleg próbál valamilyen tapasztalati és/vagy kreatív utat is vinni a tanításba);
  2. gyakorlatra nem valószínű, hogy lesz mód, tehát ahol ki is próbálhatják a tanultakat;
  3. az, ami a mai szakközépiskolai és főiskolai/egyetemi oktatásban pénzügyi-gazdasági-számviteli ismeretek néven fut, az nem a személyes pénzügyek kezelésére tanítja meg a gyereket, hanem a cégesekre. (Ezért is lehetséges az, hogy pl. a coaching ügyfeleim között is akadt olyan, aki multicég pénzügyi felsővezetője, de a személyes pénzügyeit képtelen volt rendben tartani.);
  4. sajnos kevéssé hihető, hogy egy alulfizetett pedagógus hitelesen tudná elmagyarázni a gyerekeknek, hogyan kell jól keresni a befeketésekkel – és sajnos az is megeshet, hogy a nagykamaszok emiatt úgy kiröhögik szegényt, mint mást nekifutásból…

Ez csak az én listám, amit pénzügyi nevelőként összeraktam.


Van itt azonban egy másik lista is

amit a Magyar Nemzeti Bank Pénziránytű Alapítványa állított össze. Az alapítvány nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a pénzügyi kultúra színvonalának emelését. Ennek érdekében indított programot a magyar középiskolák számára, amelyhez önkéntes alapon bármelyik középsuli csatlakozhatott. A programban már részt vevő középiskolák tanárait megkérdezve jutottak arra az eredményre, hogy az új Nemzeti Alaptantervben (NAT-ban) súlyponti témaként kezelt gazdasági-pénzügyi nevelést miért nem fogják tudni megvalósítani a középiskolák… Alapvetően azért, mert:

  • a pénzügyi nevelés több tantárgy keretein belül jelenik meg a tananyagban – azaz semmiféle egységes koncepció nem tartja össze az ismeretanyagot;
  • ez az az ismeretterület, ahol valamilyen csodálatos oknál fogva a mostani fősodorral ellentétben semmilyen konkrétum nincs érettségi követelményként megfogalmazva – azaz teljesen homályos, hogy tulajdonképpen mi az a minimum, akár kompetenciák szintjén is, amit tanítani kellene ezen a területen; 
  • a NAT nem biztosít elég időkeretet arra, hogy érdemben bármit is meg lehessen tanítani a pénzügyekről éppen azért, mert amúgy is túlfeszített tantárgyak keretei közé szorítja ezt az ismeretterületet;
  • a NAT nem biztosítja az alapvető feltételét sem a pénzügyi ismeretek megfelelő oktatásának – azaz az azt oktató tanárok alapos továbbképzését… (Ez nagyon jujj… és ezt nem én, hanem a pénzügyi ismereteket oktatni kénytelen pedagógusok írták!) 
  • a NAT előírásai szerint – ha a későbbiekben nem változtatnak rajta – csak az a pénzügyi oktatás valósítható meg, amit az a keretei között előír – tehát a már bejáratott, jól felépített, szakmailag koherens és bizonyítottan jól működő alapítványi és egyéb alternatív oktatási programok folytatására nem ad lehetőséget. 

Szóval nekem úgy tűnik, hogy ez eddig egy nesze semmi, fogd meg jól – a szlogenig eljutottunk, de a megvalósítás már az előtt kiüresedett, hogy egyáltalán nekikezdhettünk volna. 

Úgyhogy hajrá szülők, mert lesz feladat dögivel!

U.I.: azért vagyunk egy páran, akik tudunk segítséget nyújtani. Nézz szét a neten, ki mit kínál, aztán válassz, mert van miből. Kezdésnek mondjuk nézd meg ezt és ezt is! 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?