Minden jó mentor jó tanár, de nem minden jó tanár jó mentor!?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Míg például az üzleti életben vagy a szociális szférában a mentorkodás egyre inkább különálló szakma, az (nyelv)oktatásban a mentorok jellemzően a tanárok soraiból kerülnek ki. Éppen ezért, ha össze akarjuk gyűjteni egy jó mentor ismérveit, kényelmes megoldás lehet egyenlőségjelet tenni jó mentor és jó tanár közé, de tényleg ilyen pofonegyszerű az egész?


Egy jó mentor, hasonlóan egy jó tanárhoz a diák-tanár kapcsolatban, nemcsak a mentorált szakmai fejlődésére, hanem teljes emberi fejlődésére is odafigyel, szavaival és tetteivel is bátorít. Lelkesedésével és pozitív hozzáállásával akár nem optimális körülmények között is ösztönzőleg hat. Reális célokat tűz ki a mentorált és önmaga számára, ahogy a tanár is ezt teszi az osztályában/csoportjában. Amennyiben azt az oktatási intézmény megköveteli tőle, értékelésében mentorált-központú és következetes

Egy mentor a mindennapi munkájában használ olyan készségeket is, melyek egy tanárnál nem kerülnek előtérbe. Ennek egyik oka, hogy a tanár általában egyszerre egy egész osztállyal/csoporttal foglalkozik, míg a mentor a mentoráltakkal egyénileg találkozik. A különbség másik oka, hogy a tanár diákjai a szakmaterületen (ebben az esetben szakmaterületen magát a tanítást értem és nem a tanított tárgyat) laikusok, a mentor ezzel ellentétben szakmabeliekkel (tanárokkal) dolgozik.

Az egyik fontos készség, mely egy mentornál előtérbe kerül, az aktív hallgatás. Segítségével a mentor a háttérben tud maradni, lehetőséget biztosítva a mentoráltnak reflektálni a saját gyakorlatára, tanítási módszereire. Egy jó mentor továbbá a tanulás-, tanítás-, tanárfejlődés elméleti hátteréről naprakész ismeretekkel* rendelkezik, azokat tudatosan ülteti át a gyakorlatba. Míg egy jó tanártól nem feltétlenül várják el a diákjai, hogy tanítási gyakorlatának elemeit megnevezze, azokat számukra értelmezze, egy hatékony mentor számára elengedhetetlen egy a tanulási-tanítási folyamatok leírására alkalmas nyelvi eszköztár* ismerete és használata. Míg egy tanár sokszor javít, korrigál, építő jellegű kritikát fogalmaz meg, amit diákjai meg is követelnek tőle, egy hatékony mentor jellemzően „csak” szembesíti a mentoráltat az órán történtekkel, látottakkal, hallottakkal mindenféle értékítélet nélkül.

A *-gal jelölt készségek forrása: Elliot, B & J. Calderhead (1995) „Mentoring for Teacher Development: possibilities and caveats”. Megjelent Kerry, T. & A. Shelton Mayes (szerk.) Issues in Mentoring London: Routledge & The Open University

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?