Miről árulkodnak a gyermekrajzok?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Azok a gyerekek, akik jól tudnak beszélni, szavakban kifejezik azt a gazdag világot, ami bennük van, amit maguk körül látnak, a tapasztalatok szerint ritkábban és kevésbé jól rajzolnak.

A kisgyerek nem feltétlenül azt rajzolja, amit tud, amit lát, hanem valami mást, és ez a más számára elégséges képe a dolognak, amit ábrázolni akar. A gyermekrajz nagyon takarékos:a kisgyermek számára egy félgömb és egyetlen kör egy pöttyös labdát jelent. Ez is vizsgálati eredmény, mint ahogy az is, hogy egy fordított V alak egyetlen ablakra kevéssé emlékeztető lyukkal a közepén máris felidézi más gyerekekben is, nemcsak a rajzolóban, a ház tökéletes formáját. Miért rajzolna többet, ha egy kör és néhány pálcika számára egyértelműen előhívja a szomszéd gyereket vagy a mamát, a papát.

A kisgyerek számára természetes dolog, ha az egyik nap azt mondja ugyanarra a rajzra, hogy pillangó, a másik nap, hogy mozdony, a harmadik nap, hogy a szomszéd néni. Négy-ötéves kor körül kezdődik az az ábrázolási jelenség, hogy a megnevezés mindig ugyanahhoz az ábrasorhoz kötődik, vagyis a gyerek belső mintái arról a dologról immár a papírra is hasonló módon vetülnek ki.

Nagyon tanulságos Gardner amerikai pszichológus története, amit a saját gyerekével kapcsolatban tapasztalt. “Mikor a lányom 6 éves volt az emberfigura karját mindig úgy rajzolta meg mintha a törzs közepére merőlegesen nőtt volna ki. Egyszer megkérdeztem tőle, mit gondol hol nőnek ki a karok a testből? Rögtön megmondta, hogy a vállhoz csatlakozva. Ezután azt firtattam, hajlandó lenne-e így lerajzolni egy emberfigurát és ő készséggel beleegyezett. Úgy éreztem fejlődési mérföldkőhöz érkeztünk. Most, hogy a tudása összekapcsolódott ábrázolási repertoárjával immár semmi oka sincs arra, hogy a karokat továbbra is a törzs középpontjából kiágazva rajzolja le. Tévedtem. Lányom rögtön papírra vetett egy másik embert is, akinek a karjai megint a törzs közepéből meredtek elő. Tudom, hogy te nem így szereted papa – mondta együtt érzően -, de én így szeretek rajzolni, legalábbis egyelőre.”

A gyerekek fejlődéséért akkor lehet aggódni, ha már elmúlt hétéves, de még mindig nem rajzol embert, vagy ha egyáltalán nem hajlandó firkálni. Ugyanis aki nem firkál, az nem hozza létre a betűk formálásához szükséges nagy rajzi vizuális repertoárt, és az első osztályban nehézségei lehetnek az írás megtanulásában.

Forrás: www.diszleia.info

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?