Főoldal » Mobilozó generáció

Mobilozó generáció

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

          Naponta több millió mobil-okostelefont aktiválnak világszerte. Ezek közül egyre több készülék gazdája 18. év alatti korosztályból kerül ki.

Forbes becslései szerint már 1,1 milliárd okos készülék van használatban.

Cisco kutatás becslései szerint 2016-ra 18,9 milliárd internet  kapcsolattal rendelkező eszköz lesz a világon.

Alapvetően nem rossz dolog a mobiltelefon a kisiskolás korú gyermek kezében, de mint mindenben az „arany középutat” kell megtalálnunk.

A telefonnal rendelkező gyermek nem érzi kirekesztettnek magát társaitól, erősítheti kapcsolatait, fejlesztheti kommunikációs készségeit.

A digitális eszköztudás elengedhetetlen első lépcsőfoka a mobilkészülékek használata gyermekkorban.

A szülő hamarabb megengedi, hogy mobilt használjon gyermeke, mint a számítógépet használja. Azonban, fel kell hívni a figyelmet a WIFI- vel rendelkező készülékek előnyeire, hátrányaira. Lényegében ha WIFI-s mobilja van a gyermeknek, akkor már  lehetőségei nagyobb mértékben nyílnak meg, mintsem egy egyszerű telefon esetében, vagyis olyasmi a helyzete, mintha számítógépezne.

A mobiltelefonok napjainkban a gyermekek világában egyfajta státusz szimbólumként jelenhet meg. Amíg régi korokban az öltözék volt effajta erővel felruházva, manapság a mobiltelefonok divatja erősítheti vagy gyengítheti a gyermekek kapcsolatait. Ebből adódóan önbizalomra tehetnek szert társaik körében vagy éppen elveszíthetik azt.

Legtöbb iskola házirendjében tilos mobiltelefont nem csak használni, de még maguknál tartani a diákoknak.  Az iskola nem vállalja az esetleges mobillopások felelősségeit, ezért minden diáknak fokozottan kell ügyelnie bevitt készülékére.

A mobilozás tanórán már nem ritka jelenség, sajnos. Ahogyan a felnőttek egy része sem kapcsolja ki mobilját rendezvényen, úgy a gyermekeken sem lepődjünk meg, ha órán megcsörren táskájukban. Jobb esetben táskájukban és nem kezükben!

Az udvariatlan viselkedés mellett, negatívan hat a tanórai mobilozás a koncentráció- komplex gondolkodás képességére, nem beszélve, hogy a társak figyelme is csökken.

A mobilozó diákok nem értik sok esetben, hogy miért baj, ha a tanítási órán eszközükre is figyelnek.  Persze a pedagógus a mobilozást tiszteletlenségnek definiálja, sértő magatartásnak éli meg és már bekövetkezik a konfliktus. A mobilkészülék elvételre kerülhet, talán még figyelmeztetést is magáénak tudhat a diák. Talán agresszív viselkedésig fajulhat el egy –egy esetben, ha a mobillal képek, videó felvételek készülnek engedély nélkül az iskola falai között. Már pedig nem hiszem, hogy sok pedagógus engedi meg, hogy felvétel készüljön tanóráján. A mobiltelefon lehetőséget ad a diákok puskázásának, csalások elkövetésének.

Akkor mégis mi lehet a megoldás erre a napjainkat érintő problémára?

A szakirodalomban az egységes szabályozási rendszert, határozott fellépést sürgetnek a mobilozó diákokkal szemben.

Azt gondolom, hogy az Y generáció a Dr. Gyarmathy Éva „digitális bennszülöttjei” alapvetően nem rossz szándékkal mobiloznak tanórán. Nem kifejezetten a tanár bosszantása a céljuk. A dolgozat esetében hihető, hogy a gépelt vagy fényképezett puska divatosabb, mint a kézzel körmölt változat. Gyorsabban érnek el információkat, figyelmüket új tanítási utakkal, módszerekkel szükséges lekötni. Nem elegendő manapság a kréta és tábla a frontális oktatási forma.  Felejtsük ezeket szépen , lassan el, ha fájdalmas is a búcsú!

A mai gyermek számára a gyorsan változó világban, az iskolának is változnia kell, különben örökös nehézségekkel néz szembe. A mobiltelefon jelen van az iskolában, a gyerekek használják a készülékeket.

Már csak meg kell velük értetni, magyarázni a mobilozás szabályait, lehetőségeit és talán nem lesznek nagyfokú kilengések, konfliktusok.

Esetleges megoldásnak tartom, hogy a mobiltelefon szabályait akár játékos témanapon rögzítsük diákjainkkal.

 Olyan feladatokat szükséges kitalálni, amihez elengedhetetlen a készülék. A feladatok elvégzése közben fejlesztünk képességeket, nem utolsó sorban örömet okozunk a gyerekeknek.

Feladat lehet pl. különböző szituációs játékok ( telefon beszélgetés baráttal, hivatalos személlyel) vagy sms megfogalmazása, különböző chatelés közben használt jelek értelmezése.

Fontos, hogy pedagógusként ne felejtsük, hogy elsősorban milyen nevelési-oktatási céllal rendeztük a mobilozást! Aztán a hangulat önmagáért beszél!

 

 

A bejegyzéshez felhasznált adatok forrása  és esetleges kérdésekre válaszok megtalálhatóak:

Mobiltelefonok oktatási környezetben tanulmány: Katz, James E.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Yoccmg2cLIkJ:epa.oszk.hu/01200/01273/00024/pdf/20050902145320.pdf+&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESgKk5BAnk98e57L23tLjXhwFCpw9vBt1-WzjFRFF5OMsJQvEMyg84t4CmloIdBII2zuLVA0mfmiBu8ilUE0KCkHtt-FCKDIE00cyn0SXm4XIpOULrdGBhpPK3BFbkHpurV3gdgz&sig=AHIEtbQf1OFT1knituFTLUo1O3LdW9_0WA

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?