Tudatos időkihasználás a napköziben

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

       Az idő nem áll meg, egy másodpercre sem. A gyerekek folyamatosan érdeklődnek, nyitottak az újra, szomjazzák a körülöttük lévő újdonságok sokszínűségének miértjét. Az iskola egyre fontosabb szerepet játszik, ebben a világban, ahol mindenki rohan és nem jut idő a felszín alatt megbúvó értékek felszínre hozatalára, csiszolására. Hétköznapi ismeretrendszer formálásában, lexikális tudás megszerzésében, kommunikációs képességek fejlesztésében mind a szülők, mind az iskola részt vesz. Egy iskolának a tudomány-központúság mellett a lélektani és szocializációs folyamatokat is szem előtt kell tartania. A téma boncolgatását azért tartom fontosnak, mert a napköziben találhatunk egy-egy szabad fél órácskát, az udvari játék és a külön órák között arra, hogy átadjunk tudatosan néhány értékes gondolatot a gyermekeknek, minden nap. Illetve egy-egy esős napon, amikor a szabadtéri foglalkozást megakadályozza a természet kiszámíthatatlan szeszélye.

Egy szokásos nap az iskolában, reggeltől délig a tanító néni megtanítja a tantervben szereplő lexikális tudást képző anyagot, míg a szünetekben mind a tanító, mind a gyermekek próbálnak szusszanni egyet, már amennyit lehet abban a 15 percben. A napközis tanító átveszi az osztályt, elmennek ebédelni, majd a tanulási idő kezdetéig az Ő kezében a döntés, hogy mivel köti le a gyermekek érdeklődését, hogyan próbálja fejleszteni őket. Az életünk ünnepek események sora, melyek színesebbé varázsolják a hétköznapjainkat, tradíciókat, történelmi eseményeket elevenítenek meg. Az áltanos iskolai intézmények éves ünnepi programjában szerepelnek a nemzeti ünnepeink, egy-egy vallási ünnep, amit látványos műsorok kísérnek, mellyel a gyermek megismerhetik a jeles eseményeket. Ezenfelül viszont megannyi újdonságot mutathatunk be az osztálynak, az évszakok, természet változásairól, népszokások, környezetvédelem védelmi tippek sokaságát. Továbbá higiéniára való nevelés, emberi értékek megismertetése és megannyi terület érinthető a napközi ideje alatt, ami a gyermek személyiségének fejlődését szolgálja, hiszen a személyiségfejlődés születésünktől a halálunkig tart, amit Erikson elméletéből tudhatunk. Ezeket az információkat bővíthetjük az életkori sajátosságoknak megfelelően és egybeépíthetjük az empirikus megismerési formákkal is, főleg az általános iskola első éveiben. A határokat lehet tágítani, de mindig azon a szinten amelyek adekvátak a célzott korosztály számára.

Továbbá a gyermekek tanórán kívüli viselkedésének megfigyelésével, a hiányok felismerésével, segítséget nyújtani minden téren. Minden egyes gyermek más családi közegből érkezik az iskolába, néha értékrendszeri vagy éppen alapvető viselkedési és társadalmi normák deficitjével . Amellett, hogy a tanítóknak figyelembe kell vennie a szülők elsődleges szerepét és a kialakult otthoni szokásokat, az is kötelessége, hogy kiegészítse, illetve helyes mederbe terelje a gyermeki attitűdöt a világhoz, minden területen. Éppen ezért ragadjunk meg, minden pillanatot a korrigálásra és fejlesztésre, mert a napköziben találhatunk erre időt, jobban nyissuk ki a szemünket és lássunk! Így maga a pedagógus is kellemes érzésekkel lesz gazdagabb, ami tovább viheti fantáziáját és szélesebb spektrumban látja az osztályát, továbbá mind a két fél motiváltá válik. Magatartásával, öltözékével, szóhasználatával, ápoltságával formál a pedagógus. Formál, hiszen a példa a legjobb tanítómester, főleg az általános iskolások részére. A tanítás és a nevelés szorosan összekapcsolódó rendszerek, mely egyik a másik nélkül csak fél sikert hozhat. Így hát ne szűkítsük le munkákat egy bizonyos területre, hanem globálisan tekintsünk a pedagógus szerepkörre!

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?