Főoldal » Utódaink majd egy nyelven beszélnek

Utódaink majd egy nyelven beszélnek

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Európában élünk. Fontos számunkra európaiságunk és az az összekötő kapocs, mely falakat dönt és hidakat épít. Ez pedig a nyelv, a közösségformáló erő és a kultúrák közvetítésének eszköze. Nyelvek környezetébe lehet születni, szerencsések a világnyelveket anyanyelvként beszélők, de ennek híján szükséges az elsajátításuk. Ebben a folyamatban nagy szerepe van a szervezetten, már gyermekkorban az iskolapadokban történő alapozásnak. A legérzékenyebb és legfogékonyabb korban csodákra képes a befogadói oldal, abban az esetben, ha az életkori sajátosságaik figyelembe vételével megválasztott módszerekkel a megfelelő tartalmakat sajátíttatják el. A cél a magabiztos nyelvtudás lenne, a minden helyzetben megszólalni tudás bátorsága. Véleményem szerint ezen a téren még várat magára a professzionalizmus.

Ma, szeptember 26-án éppen tíz esztendeje ünnepeljük a Nyelvek Európai Napját. Célja a kontinensek királynője nyelvi sokszínűségének bemutatása, a figyelem ráirányítása a gazdag nyelvi örökségre. A nyelvtanulás ösztönzése a mindennapok feladata, de ezen a napon a rendezvények sokasága fókuszba helyezi ezt a kérdést.

„Annyi ember vagy, ahány nyelven beszélsz!” ismert szlogen pedig örök érvényű. Az idei rendezvénysorozat fő témája az idegen nyelveket beszélők távlatai és lehetőségei az álláskeresésben és ezáltal jövőjük biztos alapjainak lerakása. Lengyelország fővárosában „Többnyelvűségi kompetenciák a szakmai és a társadalmi siker szolgálatában” címmel szeptember 28-29-én konferenciát szerveznek.

Ugyancsak Varsóban, szeptember 28-án kerül sor az innovatív nyelvtanulási és nyelvtanítási projecteket tartalmazó Európai Nyelvi Díj átadására, mely egy olyan kitüntetés, amivel azt a kitartó munkát jutalmazzák, melyek újszerű kezdeményezéseket és módszereket állítanak a nyelvtanítás szolgálatába.

Európai kritériumok (forrás:www.eurpoa.eu/education)

  1. A kezdeményezések legyenek átfogó jellegűek. A nyelvi projekt minden eleme – a diáktól a tanárig, a módszertől a tananyagig – biztosítsa a nyelvtanulók szükségleteinek felismerését és kielégítését.

  2. A kezdeményezések jelentsenek az adott nemzeti kontextusban hozzáadott értéket. Ez azt jelenti, hogy legyen kézzel fogható mennyiségi vagy minőségi javulás a nyelvtanításban vagy nyelvtanulásban. A „minőségi” javulás jelentheti például azt, hogy a projekt eredményeképpen megnőtt az érdeklődés a nyelvtanulás iránt, különösen a kevésbé elterjedt nyelvek iránt. A „minőségi” javulás például fejlettebb módszerek bevezetését jelentheti.

  3. A kezdeményezések motiválják a tanulókat és tanárokat nyelvi készségeik fejlesztésére.

  4. A kezdeményezések legyenek eredetiek és kreatívak. Vezessenek be addig ismeretlen megközelítéseket a nyelvtanulásba, de ezek mindenkor legyenek összhangban az érintett tanulók szintjével és szükségleteivel.

  5. A kezdeményezéseknek legyen európai hangsúlya. Tükrözzék és használják ki az európai nyelvi sokszínűséget – például határokon átnyúló kapcsolatok formájában. A kezdeményezések a nyelvi készségek fejlesztése révén aktívan erősítsék a kultúrák közötti megértést.

  6. A kezdeményezések legyenek átvihetők. Szolgáljanak inspirációs forrásként más országok nyelvi kezdeményezéseihez.

Reményeink szerint az innovatív programok és módszerek beágyazhatók lesznek a mindennapi iskolai gyakorlatba, hogy megfelelő helyen és korban, megfelelő hatások érjék a tanulókat, melyek elősegítik az önképző kedv kialakulását is, mely segítségével a nyelvtanulás nem egy kötelező tantárgy lesz, hanem egy szűnni nem akaró tudásszomj, a kultúrák megismerésének igénye.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?