2. Lépés: Napi fél óra könnyű testmozgás

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ha az esti tévéhíradóra szánt harminc-negyven percet tornázással töltjük, a cukorbetegség kialakulásának kockázata 34, az agytrombózisé 20, a combnyaktörésé 41 százalékkal csökkenthető, ráadásul a testmozgás  frissíti az agyat, javítja a közérzetet és természetesen fogyaszt. Mindezekkel összefüggésben duplájára nő annak a valószínűsége, hogy élettartamunk jó pár évvel megnő.

Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a rendszeres mozgás karbantartja a szervezetet. Napi könnyű, félórás mozgás (séta, torna, úszás, kerti munka stb.) jelentős mértékben javítja a szervezet általános állapotát. A testmozgás további számos előnyének felsorolásától és fontosságának hangsúlyozásától most eltekintenék, ugyanis ezek evidenciák. Inkább arra fordítanám a figyelmet, hogy ha a mozgás ilyen jótékony hatású, miért hanyagolják el mégis annyian.

Ne tagadjuk: lustaságból! A nyugati, főleg a városi ember annyira elkényelmesedett, hogy valóságos fizikai traumaként éli meg, ha fel kell tápászkodnia a fotelből, vagy ki kell kászálódnia a kocsijából, hogy járjon egyet. Sokakat egyenesen taszít a testmozgásnak, a tornázásnak még a gondolata is. Egyfajta tehetetlenségi erő lesz úrrá rajtuk, amitől még jobban elszoknak a mozgástól, és amely életmód végül elerőtleníti és legyengíti a szervezetet. Ismerős, ugye?

Aki a fotelben terpeszkedve vagy a kanapén heverészve vár arra, hogy megszállja a mozgás a ihlete, az várhat ítéletnapig. Ez a módszer nem vezet eredményre. Egyszerűen erőt kell venni magunkon, és tervszerűen, nap mint nap beiktatni némi testmozgást. Eleinte elég 10 perc. Ha ez sikerül, beindul egy fiziológiás folyamat, amely a vitalitás fokozódását és a közérzet javulását eredményezi – akkor is ha eleinte fárasztó vagy gyötrelmes a dolog, hiszen minden kezdet nehéz. Parancsoljuk meg magunknak például azt, hogy ha törik, ha szakad naponta 10 percet sétálunk. A rendszeresség oda vezet, hogy szinte észre sem vesszük, és a 10 percből hamarosan 20 perc lesz, majd 30, sőt egy idő után akár két órát is szívesen töltünk majd mozgással, mert kívánni fogja a szervezetünk.

Kezdőknek: gyaloglás vagy kerekezés

A vitalitás és az életkedv fokozásán túl az izmok erősítése érdekében is nagy szükség van a testedzésre. Kiválóan alkalmas erre a célra a kézi súlyzó, expander, kondigépek, szobabiciklik, a fekvőtámasz és a felülés vagy akár az intenzív kerti munka. Az izomvolumen már a harmincas évektől csökkenni kezd, ennek nyomán a szervezet egyre kevesebb kalóriát éget el, tehát mind nehezebbé válik az egészséges testsúly megtartása. Némi rendszeres testmozgással azonban már megfékezhető  az izomzat leépülése, nem beszélve arról, hogy az erőnlét javulása nagyban megkönnyíti például a bevásárlószatyór cipelését vagy a takarítást, emellett lehetővé teszi a mozgást igénylő kikapcsolódási formákat, a táncot, a sportolás, a biciklizést, a túrázást vagy az unokákkal való futkározást. Mindenkinek azt ajánlom, fordítson némi és energiát a korának és alkatának megfelelő erősítő gyakorlatok elsajátítására. Ehhez segítséget nyújthat egy gyógytornász vagy személyi edző, de akár egy fitnesz kazetta is. Elsősorban persze rá kell hangolódni az új életmódra és meg kell találni a számunkra legmegfelelőbb testmozgást. Íme néhány vitalizáló ötlet, főleg kezdőknek.

Minden jobb a semminél

Akinek nincs ideje egy félórás sétára vagy háromnegyed órás tornázásra, kondizásra, használja ki azt az öt, tíz vagy tizenöt percet, amely a nap folyamán valamikor biztosan rendelkezésre áll. Kutatások szerint háromszor tízpercnyi gyaloglás ugyanolyan hatékonyan égeti a kalóriákat, mint az egyszeri nagyobb, félórás séta, sőt az egyhuzamban végzett testmozgásnál eredményesebben csökkenti és a nap folyamán egyenletesen tartja a vérnyomást. Az unokák utáni szaladgálás, a tekeparti, a kerékpározás, a tollaslabdázás, sőt a közeli piac, bevásárlóközpont végigjárása is hasznára válik a szívnek és az érrendszernek. A tánc is kitűnő mozgásforma.

Ha az akaraterő nem elég

A legtöbb ember nem akar vagy nem tud mindennap korán kelni csak azért, hogy aktív testmozgással kezdje a napot. Számukra célravezetőbb, ha kijelölnek a hét napjaira egy fix időpontot délelőtt, délután vagy estefelé, amikor biztosan el tudnak menni sétálni, kocogni, a konditerembe vagy a gyógytornászhoz. Az ilyen programokra ismerőst is hívhatunk, ami még inkább rendszerességre sarkall.

Legyen élvezet a mozgás

Sokan azért nem kondiznak, mert azt mondják, mi öröm van abban, ha egy alagsori konditerem futópadján vagy edzőbiciklijén tekernek. A büdös városi utcákon, a benzingőzben való kocogás vagy kerekezés sem motiváló. Aki szereti a versenyszellemet, járjon inkább teniszezni, pingpongozni vagy tollasozni, aki társaságot keres, annak ott a csoportos aerobik vagy időstorna, a vízszerető ember váltson bérletet az uszodába vagy a strandfürdőbe, aki szereti a természetet, kiránduljon nagyokat, aki pedig szívesen kertészkedik, határozza el, hogy zöldebbé és szebbé varázsolja telkét a szomszédokénál. A testmozgás nem csupán cél vagy eszköz, hanem önmagában is élvezet: az élet egyik nagy öröme.

Lehetőségek mindenütt

A mindennapokban számos kitűnő alkalom nyílik a testmozgás hagyományos formáira. Ott van például a felvonó mellett kínálkozó lépcső, a kutyus, mely már nyüszít, és a szájában tartja a pórázt, hogy induljunk vele a parkba, vagy a gyerekek, akik reggel óta a játszóteret emlegetik. Az autós nagybevásárló számára pedig íme egy kézenfekvő javaslat: a hipermarket parkolójában a legtávolabb tegye le a kocsit, ahonnan sokat kell gyalogolni az áruházig, és ahol nem kell tülekedni a parkolóhelyért. Fél évszázada napi hétszáz kalóriával többet égettek el, mint manapság, no nem azért, mert az emberek intenzíven sportoltak, a mindennapi élet számos olyan mozgásigényes tevékenységből állt, amelyet a villamosítás, a gépesítés mára gyakorlatilag kiiktatott életünkből. Gondoljunk csak a mosogatógépre vagy az autók elektromos ablakemelőjére. A technika vívmányainak nehéz ellenállni, de ez nem jelenti azt, hogy a kalóriaégetés fokozása érdekében ne térhetnénk vissza a régi jól bevált módszerekhez. 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?