Az alvásmegvonás anyagcsere-vonzata

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nemrégiben készült kutatások kimutatták, hogy egy átvirrasztott éjszaka során nagyjából 135 kalória ég el, ami megfelel két szelet kenyérnek vagy egy pohár félzsíros tejnek. Fizikai teljesítmény tekintetében ez 2 mérföld (3,2 km) sétát jelent. Nyolc óra alvással nagyjából ugyanennyi energiát lehet megtakarítani.

„Bár az alvással megtakarított energia kevésnek tűnik, igazából sokkal több annál, mint amire számítottunk.” – mondta Kenneth Wright, a Coloradoi Egyetem Alvási és Kronobiológiai Laboratóriumának igazgatója. „Ha arra gondolunk, hogy az elhízási járványt napi 50 kalóriányi többlet energia már magyarázza, akkor az alvással megtakarított energia fiziológiailag jelentős.” 

A tanulmányban hét fiatal felnőtt vett részt. Három napon át ágyban kellett maradniuk és súlytartó diétát tartaniuk. Az első napon átlagos mintát követtek: 16 órás ébrenlét után 8 órát aludtak. A második és harmadik napon összesen 40 órán át nem aludhattak, majd 8 órás helyreállító alvás következett.

Az eredmények kimutatták, hogy egy tipikus éjszakai alvással összehasonlítva a 24 órás alvásmegvonás során a kísérleti alanyok 7 százalékkal több energiát használtak fel. Ezzel szemben a helyreállító alvás során az energiafogyasztás 5 százalékkal csökkent, amibe beleszámított az átvirrasztott éjszakát követő 16 órás ébrenlét, illetve a helyreállító alvás 8 órája is.

A tanulmány bizonyítja, hogy közvetlen összefüggés van az alvás-ébrenlét ciklus, valamint az energiafelhasználás módja között. Azt is bemutatja, hogy az alvás kihagyása miatt az anyagcsere fizet nagy árat. „Az alvás funkciója, különösen az embereknél, az egyik legfontosabb tudományos talány.” – tette hozzá Wright, aki reméli, hogy az új eredmények segítenek majd a tudósoknak jobban megérteni az alvás misztériumának egy kis darabját.

A tanulmányból által felvetett egyik kérdés arra irányul, hogy az emberek miért nem takarítanak meg több energiát alvás során. „Az alvásnak vannak olyan fontos funkciói, melyek energiafelhasználással járnak. Visszakerülhetnek például az energia-körforgásba, hogy támogassanak olyan lélektani folyamatokat, mint a tanulás, az emlékezet-megszilárdítás, az immunműködés, a hormonszintézis és –kibocsátás.” – magyarázta.

Wright azonban gyorsan arra is felhívta a figyelmet, hogy az alvásmegvonás alatti energiafelhasználás se nem hatékony, se nem biztonságos módja a fogyásnak. Más tanulmányok már kimutatták, hogy a virrasztás az érzékelés zavaraival és hízással járhat. Reményét fejezte ki, hogy laboratóriumának későbbi kutatásai jobban rávilágítanak majd erre a kapcsolatra, és használható eredményekkel állnak elő a kockázati csoportba tartozó lakosság számára.

 

Forrás: http://drinfo.hu/

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?