Főoldal » Az érzelmi evés és a fogyókúra

Az érzelmi evés és a fogyókúra

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A legtöbb ember számára az evés többet jelent puszta táplálékbevitelnél: nem tudunk úgy tekinteni az elfogyasztani kívánt táplálékra, mintha az kizárólag tápanyagforrás lenne. Különösen így van ez az érzelmi evőknél, akik étkezési szokásait nagyrészt az érzelmek uralják és irányítják.

Mi az érzelmi evés? 
Érzelmi evésnek nevezzük, amikor jellemzően az érzelmek határozzák meg a bevitt táplálék minőségét és mennyiségét. Az érzelmi evők az evést arra használják, hogy negatív érzéseiket elnyomják vele, ezzel próbálják lelki és érzelmi problémáikat megoldani.
Egyesek azért esznek, mert szomorúak, rosszkedvűek, egyedül érzik magukat, mások a stressz, a szorongás tüneteit próbálják csillapítani vele, megint mások az előttük álló, megoldhatatlannak tűnő feladatokról szeretnék elterelni a figyelmüket. Minden esetben valamilyen lelki, érzelmi probléma áll a háttérben.

Hogyan lesz az érzelmi evésből elhízás?
Az érzelmi evők nem figyelnek arra, hogy a szervezetüknek milyen és mennyi táplálékra van szüksége, csak a lelki sebeket gyógyítják a bevitt kalóriákkal. Úgy tűnik, minél hizlalóbb, minél nagyobb kalóriatartalmú egy-egy étel, annál nagyobb „vigaszt” jelent. Így a csokoládé, a cukros nasik, a zsíros ételek a legnépszerűbbek. A kontrolálatlanul fogyasztott, a szükségesnél jóval nagyobb kalóriaértékű táplálék előbb túlsúly kialakuláshoz, később pedig nagymértékű elhízáshoz vezethet.

Az érzelmi evők fogyókúrája
Az első lépés a tudatos felkészülés. Amíg életünkben az evés a fő feszültség- és stressz-oldási mód, amíg ezzel vigasztaljuk magunkat a bennünket ért sérelmek és negatív események miatt, addig nem érhetünk el jelentős és főleg tartós sikert a fogyókúra terén.
Törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk a helyes módját a kellemetlen, negatív érzések kezelésének, a feszültségek levezetésének.

Néhány tanács az induláshoz:

1. Tartsuk kézben az érzelmeinket és gondolatainkat!
Gondoljuk végig, hogy a negatív, kellemetlen események milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk, és milyen cselekvésre késztetnek. A hirtelen felindulásból, gyorsan meghozott döntések ritkán jók. Törekedjünk a nyugodt, kiegyensúlyozott gondolkodásra a heves érzelmi reakciók helyett.

2. Fókuszáljunk a probléma megoldására!
Ne hagyjuk, hogy a bennünket ért kudarcélmények hatására érzelmi válságba sodródjunk, az érzelmek elragadjanak bennünket és irányítsák tetteinket! A legtöbb helyzetben van (jó) megoldás, csak törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk.

3. Vizsgáljuk meg az evéssel kapcsolatos reflexeinket és változtassunk rajtuk!
Figyeljük meg (és ha tudjuk, írjuk is le), hogy mikor, milyen események hatására éhezünk meg, valamint azt is, hogy mikor és mennyit eszünk.
4. Legyen rendszeres napirendünk!
Alakítsuk ki és igyekezzünk tartani magunkat a kialakított időbeosztáshoz. Iktassuk be életünkbe a sportot, legyen megfelelő mennyiségű idő a kikapcsolódásra, a feltöltődésre. Legyen pontos ideje az étkezéseknek is.

5. Kérjünk segítséget szakembertől!
Az érzelmi evést és az általa okozott problémákat lehet, és kell is kezelni. Ne szégyelljünk segítséget kérni, ha nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá. Keressünk fel pszichológust vagy dietetikust, aki tanácsot ad, hogy mit tehetünk egészségünk megóvása érdekében.

Forrás: http://www.netambulancia.hu/az+erzelmi+eves+es+a+fogyokura

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?