Főoldal » Élelmiszercsoportok 5.-Zsírok,olajok

Élelmiszercsoportok 5.-Zsírok,olajok

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egyetlen élelmiszer sem tartalmazza az összes tápanyagot, amelyekre a szervezetnek szüksége van, ezért fontos, hogy változatosan étkezzünk. Az egészséges táplálkozás a hét főélelmiszercsoport felhasználásán alapul.  Ha mindegyik élelmiszercsoportból fogyasztunk élelmiszereket, akkor biztosíthatjuk a szervezet normális működéséhez és az egészség fenntartásához szükséges tápanyagbevitelt.


Az élelmiszerek fő csoportjai:

  1. csoport: gabonafélék
  2. csoport: gyümölcsök és zöldségfélék
  3. csoport: tej és tejtermékek
  4. csoport: hús, húskészítmények, tojás
  5. csoport: zsírok, olajok
  6. csoport: cukrok
  7. csoport: italok

 

Az ötödik élelmiszercsoport a zsírok, olajok

5. Zsiradékok

A zsiradékok jelentős energiát szolgáltatnak, ideális esetben a táplálékkal felvett energia 30%-a származik belőlük. Ellátja esszenciális zsírsavakkal a szervezetet és a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E-, K-vitamin) hasznosulásához is nélkülözhetetlen.

Azonban Magyarországon a zsiradék fogyasztás a szükségesnél másfél, kétszer magasabb, éppen ezért célszerű a zsírbevitel korlátozása a mai ember számára. Főleg a telített zsírsavakat tartalmazó, leginkább állati zsírokat (sertés zsír, baromfi zsírok, szalonna, kolbász és hurka félék, vaj, tejszín, magas zsírtartalmú tejföl) és a magas koleszterin tartalmú ételeket (tojássárga, velő, csirke- pulyka bőre, belsőség) kell mérsékelnünk, mivel hatásukra növekszik a vérben az ún. LDL-koleszterin és az összkoleszterin mennyisége, ezáltal fokozódik az érelmeszesedés, így a szív- és érbetegségek kockázata.  

Az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag zsiradékoknak (napraforgó-, repce-, olívaolaj, margarinok, hal olaj) kedvező élettani hatásuk van (csökkentik a szérum koleszterin szintet, az érelmeszesedés és egyes daganatos betegségek kialakulását stb.), mindemellett korlátozásukra a szükségtelen, magas energiatartalmuk miatt kerül sor.Érdemes megemlíteni, hogy az étolajokban és olajos magvakban lévő un. növényi szterinek gátolják a koleszterin felszívódását, ezáltal hatásosan csökkentik a vérben a koleszterin és LDL-koleszterin koncentrációt. A szterinekkel és származékaikkal (sztanolok) élelmiszereket dúsítanak, pl. margarint, amelyek ezáltal csökkentik a koleszterin felszívódását.  

 

A táblázatban megtalálható néhány növényi és állati eredetű zsiradék tápanyagtartalma (100g):

 

 

Kalória ( kcal)

Fehérje (g)

Zsír (g)

Szénhidrát (g)

Zsírok, margarinok

 

 

 

 

Angolszalonna

486

16,8

46,5

0

Bertolli margarin(olívaolajjal)

424

 0

48

0,1

Delma margarin(multivitaminos)

424

 0

48

0,1

FLORA Pro.activ margarin

324

0,1

35

2,5

FLORA szívbarát margarin

529

 0

60

0,1

Kókuszzsír

894

1

99

 0

Libazsír

921

0,5

99

 0

Sertészsír

928

0,1

99,7

 0

RAMA főzőmargarin

618

 0

70

0,3

RAMA sütőmargarin

617

 0

70

0,1

RAMA Harmonia margarin

360

 0

40

 0

Teavaj

746

10,4

80

0,5

Tepertő

797

12,1

83,2

0

Olajok

 

 

 

 

Kukoricacsíraolaj

899

 0

99,9

 0

Lenolaj

900

 0

99,9

 0

Napraforgóolaj

899

 0

99,9

 0

Olivaolaj

899

 0

99,9

 0

Repceolaj

899

 0

99,9

 0

Szójaolaj

899

 0

99,9

 0

Forrás:

http://www.dietetikamindenkinek.hu/egeszsegestaplalkozas.php#ixzz1CtTTHBP5

http://dieta-abc.hu/tapanyagtablazat.php

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?