Főoldal » Személyiségépítés táplálkozással

Személyiségépítés táplálkozással

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

     Amit eszünk, olyanná válunk. Ha foglalkoztat saját fejlődésünk, oda kell figyelnünk a táplálkozásra. A táplálkozásunk hatással van nemcsak testi, hanem lelki és szellemi állapotunkra is. Nem csak szellemileg építjük személyiségünket – bár kevésbé észrevehetően – de a személyiségépítés táplálkozással is történik! Bár sok anyag megjelent a témában, hasznos, ha néhány alapvető dolgot megbeszélünk, mert sokan még ezekkel sincsenek tisztában.

A táplálkozás témaköre oly hatalmas, hogy csak a főbb területekkel foglalkozhatunk, ezért három területre térek ki tömören, szelektálva az anyagot. Először néhány lényeges javaslatot közlök a helyes táplálkozással kapcsolatban, amelyek egy része ismert, más része kevésbé. Majd megnézzük, a különböző folyadékok milyen hatással bírnak ránk. Végül tisztázunk egy fontos kérdést a növényi és az állati táplálékkal, valamint a vegetarianizmussal kapcsolatban.


Hogyan táplálkozzunk helyesen?

Az alább következő javaslatok általánosságban szólnak a táplálkozásról, de érdemes tudni, az egyes „embertípusok” számára léteznek speciális tanácsok is. Nem mindenki tudja, de a különböző nemzetek temperamentumára is hatással van az, hogy milyen ételeket fogyasztanak javarészt. Nincsen hely arra, hogy mindenre kitérjünk, ezért közlök néhány, az egészséges táplálkozással kapcsolatos fontos, de nem mindenki által ismert szabályt, végül néhány étket megemlítek érdekességként.

Hasznos javaslatok az étkezéssel kapcsolatban:
Általánosságban véve minél sokrétűbb a táplálkozásunk, annál hasznosabb, ám azt is hozzá kell tenni, hogy azon élelmiszerek a legjobbak szervezetünk számára, amelyek azon az éghajlaton termettek, ahol élünk.
Minden évszaknak vannak sajátos élelmiszerei, amelyek akkor bírnak a legjobb hatással. Mai világunkban már bármikor fogyaszthatunk pl. nyári ételeket, ez azonban nem olyan előnyös.
Az a legjobb, ha étkezéseink ugyanazokra az időpontokra esnek mindennap. Ne sűrítsük 2-3 nagy étkezésbe a táplálkozást, inkább 4-5 alkalommal étkezzünk.
A fő étkezések közül a reggeli legyen elég, az ebéd bőséges, a vacsora mérsékelt. A reggeli során energiadús ételeket vegyünk magunkhoz, az ebéd mindig meleg étel legyen és a vacsora könnyű. A reggeli órákban a kiválasztás zajlik a szervezetben, így a legjobb, ha csak gyümölcsöt fogyasztunk. De ez sem általános érvényű, mert vannak, akiknek ez „lehűti” a szervezetét, ezért meg kell figyelni, mi a legoptimálisabb számunkra.
Ne fogyasszunk egyszerre keményítő és fehérjetartalmú ételt (pl. húst krumplival), hanem keményítőt zöldséggel, vagy fehérjét zöldséggel. Közvetlenül étkezéskor és egy ideig utána ne igyunk semmilyen folyadékot, mert gátolja az emésztést.
A táplálkozás akkor megfelelő, ha egyetlen étkezés alkalmával nem lakunk teljesen jól, hanem megállunk, amikor úgy érezzük, még egy kicsit tudtunk volna enni.
A gyomor számára előnyösek a meleg ételek, de a hideg, lehűtött étkek nem. Még a nyári melegben se kerüljön jéghideg anyag a gyomrunkba!
Étkezés közben ne hallgassunk rádiót, ne menjen a tévé, a leghelyesebb csendben maradni. Ha elkerülhetetlen a beszéd, akkor is mindenféle téma kerülendő, amely rosszkedvet, dühöt, csalódottságot, keserűséget, gyűlöletet, vagy félelmet kelt, mert ez nemcsak az emésztést zavarja, de romboló energiákat is beviszünk a táplálékkal együtt.

Néhány érdekesség:
Ami a növényi táplálékokat illeti, a növények termése és virága altestünkre hat, a száruk testünk középső részére, a gyökér pedig a fejre. Így például a burgonya, amely a földben a növény gumója, a fejre hat. Kismértékben hasznos lehet, de nem jó túl sokat enni belőle (túl messzire vezetne ennek pontos okaira kitérni itt).
A mai gabonatermékek – főleg a búzát, de a rozst, árpát és társaikat is beleértve – már nagyon távol állnak a természetestől. A bennük található glutén is sok problémát okozhat, ezért inkább lenmag, mandula, tökmag, kendermag, vagy szezámmaglisztből készült kenyeret fogyasszunk!
A méz az egyik legjótékonyabb élelmiszer az ember számára. Arra azonban figyelni kell, hogy egyszerre csak kis mennyiséget fogyasszunk belőle.
Az élvezeti cikkek közül a csokoládé az egyik legnépszerűbb. Bár nem győzik dicsérni ilyen-olyan szempontból, többségük mégiscsak élvezeti és nem egészségi szempontok szerint készült ezért inkább gyengíti, mint erősíti a szervezetet. Ha vágyunk az édességre, inkább együnk gyümölcsöt, az a fogaknak is jobb!
Sajnos mai világunkban az étkek többsége számtalan előnytelen anyagot tartalmaz, amelyek a gyártás során kerülnek belé. A természetes módon, főleg az általunk készített élelmiszerek biztonságosabbak. A finomított lisztek, cukrok és mindenféle mesterséges adalékanyagok számtalan betegséget okoznak, ezért amennyire lehet, kerülendők!
Az egyes embertípusoknak más-más táplálkozási mód a megfelelő, ezzel kapcsolatban például az indiai ájurvéda útmutatásait érdemes követni.
Első hallásra viccesnek tűnhet a személyiségépítés táplálkozással, azonban étkezésünk minősége és módja sokkal nagyobb hatással van szellemi-lelki állapotunkra, mint azt legtöbben gondolnánk.

 

Mit igyunk ?

A szénsavas üdítők nagy mennyiségben tartalmaznak cukrot, gyakori fogyasztásuk hozzájárulhat az elhízáshoz. Ezen üdítők savanyúságát foszforsavval szabályozzák, ami megköti a szervezetben a kalciumot, így az nem tud felszívódni, ezenkívül csökkentik a véroxigén szintet. Közülük is az egyik legkárosabb a kóla, amelyet kis túlzással testbontónak nevezhetünk, bár függőséget is okozhat.
A gyümölcstartalmú italok nagy része csak nagyon kevés gyümölcsöt tartalmaz, cukrot és adalékanyagokat annál inkább. A gyümölcsitalok kissé jobbak, a nektárok pedig már negyedrészben gyümölcsöt tartalmaznak. A 100%-os gyümölcslevek a legjobbak, mert cukrot és tartósítóanyagokat nem tartalmazhatnak, de azért vásárlás előtt érdemes elolvasni, mi áll a dobozon.
Az alkohol nem csupán a fizikai szervezet, de a szellem számára is méreg. Nem akarok kitérni itt számos negatív hatására, azt mindenkinek tudnia kell, hogy a szellemi, lelki fejlődést nagymértékben akadályozza. Bizonyos, nem túl nagy alkoholtartalmú italoknak, kis mennyiségben lehetnek pozitív hatásaik, de ezt a mennyiséget nem szabad túllépni.
A csapvíznél a fertőtlenítésre használt klór magához vonzza az aktív részecskéket és ezzel rontja a sejtek működési feltételeit. A klór önmagában is veszélyes, károsíthatja az agyat, az emésztőszerveket, az érfalat és a vízben levő egyéb anyagokkal reakcióba lépve újabb káros vegyületek keletkezhetnek.
Az ásványvizekkel kapcsolatos fő probléma, hogy a bennük levő ásványi anyagok szervetlenek. Ezek bejutnak a vérkeringésbe, de nem hatolnak be a sejtjeinkbe, mert a sejthártya nem ereszti át őket. Sejtjeink csupán a már megkötött és szervessé vált ásványi anyagokat veszik fel. A szervetlen ásványi anyagok szükségtelen bevitele növeli a vérkeringési zavarokat (meszes erek, magas vérnyomás, szívinfarktus, agyvérzés, epekő, vesekő).
A tej alapvetően pozitív és jó hatású folyadék lenne, de megjegyzendő, hogy a tehéntej kazeint tartalmaz, amit az emberi szervezet kb. 5 éves koráig tud feldolgozni, később már nem. Más emlősök teje nem természetes az ember számára, sok szempontból előnytelen – amelyek felsorolására itt most nincs hely – ezért a legjobb kerülni.
A természetben található tiszta forrásvizek a legalkalmasabbak emberi fogyasztásra és hatásukat tekintve is a legüdítőbbek.
A kávé különböző hatásaiba itt nem kívánok belemenni, de erős „doppingszer” és sokak számára olyan függőséget okoz, mint pl. a dohányzás.
A különböző méregtelenítő teák hasznosak, mert eltávolítják a szervezetben keringő méreganyagokat, de csak kúraszerűen alkalmazhatók, nem folyamatosan és a letapadt, rögzült méreganyagokat nem képesek eltávolítani.
Jómagam a kínai shaolin papok által másfél évezrede kifejlesztett Calli teát iszom, így nincs szükségem kávéra, a letapadt méreganyagokat is eltávolítja és számos előnyös hatása mellett nem csak fizikailag érzem könnyűnek magam, hanem a szellemi koncentrációt és tisztaságot is fokozza.

 

Növényi táplálék vagy állati eredetű jobb? Vegetariánus legyek, vagy ne?

A témáról nagyon sokat lehetne írni, de összesűrítettem a lényeget. Ehhez Rudolf Steiner magyarázatait és javaslatait használtam fel.
A táplálkozás feldolgozása a szervezetben egy folyamat, amelyet a növény egy bizonyos pontig visz, de az állat tovább. A növény az élettelen anyagokat feldolgozza a szervesség egy bizonyos fokáig. Az emberi organizmus képes arra, hogy ezt a szervezési folyamatot átvegye és továbbvigye. Az állat szintén továbbviszi a növény organizációs folyamatát. Aki húst eszik, nem dolgozik ezen a folyamaton amin az állat, mert az állat már elvégezte helyette. Nincs szüksége arra, hogy belső erőihez forduljon, mint a növény esetében, így ezek az erők felhasználatlanok maradnak. Az állat  a növény organizmusát már egy elég magas fokra felvitte és az embernek innét kell folytatnia. De egy organizmus jóléte nem abban áll, hogy a lehető legkevesebbet végezze el, hanem abból, hogy minden erejét valóban működtethesse. Amikor az ember húst eszik, úgy tesz ezekkel az erőkkel, mintha azt mondaná, lemondok a bal karomról és megkötözöm, ne lehessen azt használni. Mindaz, amit az emberi organizmusban így tétlenségre idéznek, azt idézi elő, hogy az érdekelt szervezetek – amelyek egyébként tevékenyek lennének – parlagon hevernek, megbénulnak, megkeményednek. Az ember így organizmusának egy részét megbénítja és ezt a részét élete folyamán idegen testként hordozza magában. Nem fejleszti magában azokat az erőket amelyeket működtetnie kell, amikor növényi élelmet vesz magához.
Ezek az erők azonban jelen vannak bennünk, s ha nem használjuk őket, önmaguktól működnek, pl. méreganyagokat termelnek. Ha növényeket eszünk, munkaképesebbek leszünk, mivel a szervezet megszokja, hogy bizonyos erőket hozzon fel bensejéből, míg amikor húst eszünk, ezek a szervezetet zavaró erőkké változnak. A húsevő állatok szervezete arra alakult ki és bélrendszerük rövid, míg az emberé sokkal hosszabb.
A hústáplálék hatására a vörösvértestek nehezebbek és sötétebbek, a vér hajlamos lesz az alvadásra, míg növényi táplálék esetén a vérsejtek süllyedése sokkal kisebb mértékű. Az állatvilágból eredő táplálék másként hat az ember idegrendszerére. Az állati táplálék elősegíti a harag, az előítéletek és az agresszivitás kifejlődését, indulatokat és szenvedélyeket kelt. Növényi táplálkozás esetén az ember saját maga építi fel idegrendszerét és fel tud nézni a dolgok nagy összefüggéseire, amelyek túlemelik az előítéletek hatásain. Az inkább szellemi adottságokkal rendelkező, békés népek főleg növényi táplálékot fogyasztanak, míg az állati táplálékot fogyasztó népek harciasak, vakmerőek, háborúskodóak.
Akkor térjünk át mindannyian vegetariánus táplálkozásra?
Nem! Rudolf Steiner azt mondta, a szellemi fejlődés és a táplálkozás kapcsolatban áll egymással és ha valaki csak azért átvált növényi táplálkozásra, mert logikusan megértette, többet árt, mint használ magának. Az ember szellemi fejlődésében van egy pont, amikor ösztönösen érezni kezdi, hogy mely táplálék előnyös számára. Amikor valaki undort érez a húsétel iránt (egyes esetekben ez gyermekkorban is megjelenhet már, bár itt több tényezőt kell figyelembe venni) és belsőleg olyan vágya van, hogy inkább a növényi táplálék elégíti ki, akkor érdemes áttérnie. De ez nem egyik napról a másikra történik, hanem fokozatosan.
Még más előnyei is vannak a növényi tápláléknak és hátrányai az állatinak, amelyekre terjedelmi okok miatt nem térek ki.
Összegezve az eddigieket, ha erős húsevők vagyunk és imádjuk, semmiképp ne hagyjuk abba, akkor sem, ha meggyőznek róla. Mert az átállást belső, szellemi-lelki folyamatoknak is meg kell előznie. Ellenben ha már régóta vágyat érzünk a vegetarianizmusra és nem kívánjuk a húst, érdemes megfontolni a dolgot, de az átállás akkor is fokozatos legyen.

A táplálkozásról lásd bővebben ebben a könyvben A táplálkozás és a spirituális fejlődés című részt:
Pillantás az Abszolútumba

Ha tetszett, lájkold, oszd meg és véleményezd!

A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?