Formula 1 Bahreini Nagydíj – időmérő edzés: Rosberg vitte a prímet

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Meglepetések és papírformák. Ez mind megvolt a Bahreini időmérőn, hiszen ahogy az eddig a hétvégén látszott a Ferrarik amikor kellet (meg amúgy is) akkor nagyon jó tempót mentek, és húzták magukkal vagy éppen maguk elé mint most is a Red Bullokat. Jelenleg csak az egyiket. Ami viszont abszolút meglepetés az az hogy a jónak tűnő Lotusok lemaradtak, míg a Mercedessel Nico Rosberg találhatott valamit mert megszerezte a pole pozíciót. Így utólag visszanézve erre már utaló jeleket a Q2-ben is lehetett látni.


Az időmérő előtt sokan gondolhatták azt hogy egy szoros kvalifikációt láthatunk hiszen már a szabadedzéseken is le lehetett azt szűrni hogy keresztbe-kasul változtak az eredmények a Ferrari-Red Bull-Lotus hármas között az élen. És ez szombat délelőttig illetve még az időmérő Q1-es szakaszában is csak egyre erősödött mint érzés az emberben. De aztán jöttek a Mercedesek. Persze ez egy olyan dolog hogy ha most az eredményekre rá nézünk akkor azt lehet mondani hogy oké ott van megint immáron az idén zsinórban másodszor a pole-ban a Mercedes de azért akik nagyon nagy esélyesek voltak azok vagy taktikáznak vagy nem, de ott vannak az első rajtkocka közelében. Így most Sebastian Vettel, Fernando Alonso és Felipe Massa is. Aki még nagyobb meglepetést okozott ma az abszolút a Force India csapata. Adrian Sutil is nagyszerűen ment de az időmérő nagy részében csapattársa még nála is gyorsabb tudott lenni és így lehetett az hogy a végégn mind a ketten a top 10-ben tanyázhatnak most. Ők azok akik számolgathatnak semleges arckifejezéssel, és ők azok akik örülhetnek. De vannak olyanok akiknek számolgatni kell hogy a holnapi versenyen hogy és milyen felépítésű futamot mennyjenek és ők azok akik ennek azonban nem örülnek. Ezek lehetnek az olyan pilóták akik az előző Kínai versenyen történtek után rajtbüntetést kaptak. De ne szaladjunk ennyire előre nézzük meg hogy mi történt és aztán latolgassuk majd az esélyeket amennyire lehet hiszen a futam elején lehetnek majd a rajtnál meg majd utánna a gumi elhasználtságát figyelembevéve igen nagy problémák és a mi szempontunkból események inkább.

Az időmérő első szakaszában a Q1-ben ahogy már említve lett folytatódott a “nagy hármas” hegemóniája így egy viszonylag eseménytelen sima első szekcióban a Ferrarik és azon belül is sokkal inkább Fernando Alonso volt az akire a legtöbben odafigyelhettek mert ő diktálta a kemény keverékeken a tempót és így aztán meg is nyerte később ezen szakaszát az edzésnek. Hogy a papírforma érzés meglegyen továbbra is úgy igaz több mint fél másodpercet kapva a spanyoltól Sebastian Vettel lett a második. Az élmezőny tehát rendben el volt magának, és ahogy az lenni szokott megkezdődött a hátsó régió csatája és a tipikus jaj most mi lesz féle kiabálás a fejekben a középmezőny vagy egy-egy nagyobb csapatnál, hiszen ilyenkor előfordul hogy bizonyos idők nem elegek így kell még futni pár kört. Nos ez most annyira nem volt meg inkább csak a Sauber és a Williams csapatánál akik eddig az idén igen kiábrándítóan teljesítenek és ez most sem változott túl nagyot így aztán lehettek szomorúak dühösek és megkönnyebbültek egyaránt. Miért? Mert mind két csapatnak az egyik pilótája ha nehezen is de tovább jutott, ellenben a svájciaknál az amúgy is öt helyes rajtbüntetést magával cipelő Esteban Gutierrez volt az aki csak 18.lett, de így csak az utolsó helyről indulhat. A Williamsnél Valtteri Bottas továbbjutott éppen hogy de Pastor Maldonadónak nem volt ilyen szerencsés egy napja így ő csak a 17. lett.

A mezőny végén kullogó csapatok tehát a Marussi és a Caterham kettőseinek ma nem volt jó napjuk illetve nem mndegyikőjüknek. Mert hogy a Marussiáknál az egész hétvégén valami probléma lehet. Ezt két dolog jelzett az egyik hogy lassúak az idei teljesítményükhöz képest, a másik hogy például ahogy leparkolt és kiszállt a KERS rendszer meghibásodása okámn kigyulladt Jules Bianchi autója. Nos ez talán a legszembetűnőbb hogy Bianchi eddig a kicsikhez képest és eleve az újoncok közül a,legjobbat hozva klasszis teljesítményt nyújtott, ám most csak a 20.lett és még a büntetéssel együtt is csak a 19.helyről indulhat ami nem is olyan rossz az istálló helyzetét tekintve de ennől tudott volna (ha a technika nem szól közbe) jobbat is. A Caterhamnál azonban fejlődés látszik, mert ennek talán egyik oka lehet hogy fekszik nekik és a pilótáknak a pálya a másik meg hogy vissza jött a csapathozb teszt és tartalék pilótai szerepkörben Heikki Kovalainen aki a maga tapasztalatával igen sokat tehet majd hozzá a csapat eredményhez és formájához. Nos most úgy ahogy ez már látszódik hiszen mind két versenyző megvert egy egy Marussiát. Charles Pic így a 18. míg Giedo van der Garde a 20.helyről indulhat. Ez volt tehát a Q1-ben.

Q2:

A második szakaszban már elkezdődött és talán ezek voltak az előszelei azoknak a meglepetéseknek amik majd a Q3-ban jöttek elő igazán és ami miatt most többen is tátott szájjal (na jó ez némileg túlzás) nézhették végig az interjúkat meg ahogy a pole-pozíciós kört mutatták, mert annyira elgondolkodott a látottakon mindenki.  Először a Red Bullok jöttek ki a pályára és nem is olyan rossz köröket futottak, ez pedig csak azért lett volna olyan lényeges merthogy azok a gumik már eleve használtaik voltak. A használt közepesen Vettel ment egy olyan időt ami úgy tűnt hogy megfogják verni de arra jó lehet hogy bebiztosítsa a helyét a top tízben vagy legalább jő helyzetből folytassa. Vagy inkább folytassák. És így is lett mert amikor a legvégén az ötödik hely környékén állt egyszer csak (bár nem lett volna annyira fontos ) biztos ami biztos a friss gumikon a címvédő futott egy fantasztikus kört és így megnyerte a szakaszt. De előtte azért még történt egy pár dolog. Például hogy az első körét megjavította a nagyszerűen menő Paul di Resta (na igen tessék figyelni a Force India szárnyalása) és mutatva hoghy ez egy igen ütős kis kör volt a mögötte érkező Alonso aki igaz hibázott a mért körben (tehát lehetett volna kicsivel jobb is) mindösszesen 19 ezreddel volt gyorsabb skótnál. Őket ekkor előzte meg és ekkor kezdte el magára felhívni a figyelmet Nico Rosberg aki át vette a vezetést, majd őt már csak ugye bár mint azt tudjuk Vettel tudta megelőzni. A top tízbe kerülésért igen nagy csata folyt. A Mclarenek a 11-.12-helyen álltak ami nem túl sok jót vetített előre a Wolkingiaknak. Az ő céljuk nem lehetett más (jó persze mindnki ezt szerette volna) mint a Q3 mivel csak így lehet reális esélyük egy jó taktikával a futamon a jó eredményre és arra hogy hasonlóan összejöjjenek a dolgok mint Kínában. Akkor is jó volt a versenytempójuk és ha akkor most miért ne lehetne az? A helyzetük és az időeredményeik ugyanis hasonlóak. Buttonnak sikerült bekerülnie és ennek örült is rettentőn, és ezt a csapatrádión küldött üzenete is jelezte, ám Pereznek nem volt ilyen szerencséje ő csaka  12.lett. Ami viszont meglepetés volt hogy Romain Grosjean akinek az egész eddigi hétvégén nem jött össze szinte semmi, kiesett és csak a 11.helyet szerezte meg.

Q3:

Csak négy olyan pilóta volt aki már az elején ki akart jönni. A többiek vagy egy nagy gyorskört akartak menni, vagy csak egyetlen egy olyan kört amivel elérnek egy egész jó helyet ezzel némileg bejáratva azt a gumit amivel majd elrajtolnak. Ha ez utóbbit választotta valaki akkor az biztos hogy kemény gumin fog rajtolni. Így is lett és ennek megfelelően történtek az események.

A két Mercedeses pilóta Nico Rosberg és Lewis Hamilton valamint Alonso és di Resta voltak ezek a pilóták ám ők is vissza jöttek új gumikért. Ezek után 2 és fél perccel a vége előtt a végjátékot Mark Webber kezdte meg aki tudván hogy eleve rajtbüntetéssel fog indulni (egy három helyessel) megpróbált minnél gyorsabb lenni ám ez nem jött össze így csak az ötödik lett. Előtte az a Hamilton végzett aki szintén eme büntetés terhével hajtott ki az aszfaltcsíkra a negyedik lett. A Mercedesnél azonban a végén nagy lehetett az öröm mert Nico Rosberg egy nagyszerű időt ment. Ezt még megpróbálta Vettel és Alonso is ostromolni akik mindketten úgy mentek ki hogy mivel elég gyors az autójuk és elég gyorsak lehetnek ők is ahhoz hogy az első helyet megkaparintva egy jó tempóval akár tökéletes versenyt fussanak neki mentek a dolognak. Ám a háromszoros világbajnok hiába volt gyors nem sikerült jobbnak lennie a honfitársánál, de igaz a koszosabb ívről ám az első sorból a második helyről rajtolhat. Fernando Alonso még tekintve hogy az első körével szerezte meg a harmadik helyet és nem akkor amire annyira ki volt hegyezve a dolog így eztán még Rosbergnél is jobb lehetett volna. Volna ha nem hibázik kétszer is és nem dönt úgy a végén hogy spóróolva a gumikkal inkább bejön és nem teljesíti a körét. Így tett Button si aki így idő nélkül mehet majd a 10.ről holnap. És aki a legszerencsésebbnek vagy inkább Rob Smedley nevű mérnökével a legelőrelátóbbnak mondhatja magát az Felipe Massa. Massa mivel egy teljesen új kemény gumin jött ki az már látható volt az elejétől kezdve hogy nem lesz az első sorban és ennek megfeleklően a hatodik is lett de mivel hogy a kemény gumin tovább maradhat majd kinn a pályán a verseny első szakaszában mint a többiek és folyamatosan addig is gyors köröket mehet majd, valamint hogy a Ferrari egész hétvégén az egyik ha nem a leggyorsab autó a mezőnyben (Persze most a Mercedesről meg a többiekről sem feledkezhetünk meg) így egy nagyon jó eredmény van kinézőben a brazilnak. És ez már csak azért is igaz mert mivel Hamilton és Webber a büntetésének köszönhetően hátrábbról indul ezért Massa a 4.helyet csípte meg tehát Ferrari második sor. És akkor a Lotus Kimi Raikkönen egy gyenguszka körrel csak a kilencedik lett és ami nem jó hír hogy az egész időmérőn nem voltak valami gyorsak a britek valamint a finn  aQ2-ben majdnem kiesett, ami viszont abszolút jó hír hogy látva azt mennyire gyorsak voltak a szabadedzéseken és hogy a versenytempója a Lotusnak az idén is kiválló így egy jó taktikával (mert ő is keményen indul majd) sokra mehet még.  Ráadásul Webber mellé kerül a kilencediknek így Raikkönen a 8.pozíciót birtokolja jelenleg.

A Force india csapat boldog lehet. A büntetésekkel egybevéve az ötödik és a hatodik helyről vehetnek rajtot holnap. Figyelni kellesz rájuk is. 

És akkor nézzük gyorsan hogy az élen ki mire mehet. Rosberg jó helyzetben van mert a Mercedes verseny temója az utóbbi időben nagyon jónak mondható és a tiszta ívról indul ami a pálya folyamatos szél általi homokkal való felszórása miatt nem utolsó szempont lehet, ám ami negatívumként jelenik meg az az hogy mennyire fogja a csillagos márka autója enni a gumikat. A Merecedsnek ezzel mindig is probllmája volt és ha nem találtak valami olyan beállítást amit a többiek még csak nem is sejthetnek vagy nem lesz jobb a taktikájuk akkor az ezen alapvető tényekből kiundulva akárcska egy hete Hamilton úgy ő is hamar hátrébb csúszhat majd. Ellenben Sebastian Vettel ma is megmutatta hogy az alig vagy a jobban használt gumikon is nagyon jól tud mennyi és ez fontos lehet valamint hogy a hétvégi verseny szimulációk után ami a szabedzéseken látható volt azt kell mondani hogy Vettel ha az elején jól el kapja a ritmust bizony jó előnyre tehet szert. De ez csak abbaj az esetben igaz hogy ha hirtelen történik valami a Ferrarikkal akik eddig is nagyon jól mentek a versenyben és a hétvégén eddig nagyon gyorsak voltak a három szabedzésből kettőt megnyertek, és Alonso a mai időmérőn is az egyik legnagyobb eséllyel ment az első rajtkockáért. Ezt a nemrég említett harmadik helyet érő gyors köre meg az ami utánnai jött volna, is bizonyítja. És akira nagyon oda kellezs figyelni: Felipe Massa. Massa sötét lóként bújt meg az egész kvalifikáción majd kihasználva azt hogy alatta most egy nagyon gyors autó van a keméyn gumis stratégiával hogy ha az elején ott tud ragadni az első három-négy hely valamelyikében akkor az élre is repülhet. Gondojunk bele ha Vettelnek az első tíz hátsó részéből sikerült egy olyan versenyt futnia egy hete amivek többször is vezette a futamot és aztán nagy csatában kikapva Hamiltontól a negyedik lett, akkor most Massának egy ugyanolyan tempójú (talán még gyorsabbal) miért ne jöhetne ez össze? Nem sok olyan indok van a véletlen igen nagy erősségű faktorát kizárva ami ezt megakadályzhatná. De most előre szólok ezek csak az alapvető tények. Ki tudja mi lesz majd holnap? 

Addig is jó szurkolást, és jó szórakozést.

Eredmények:

Pos Driver Team/Car Time Gap
 1.Nico Rosberg      Mercedes             1:32.330s
 2.Sebastian Vettel  Red Bull-Renault     1:32.584s  + 0.254s
 3.Fernando Alonso   Ferrari              1:32.667s  + 0.337s
 4.Lewis Hamilton    Mercedes             1:32.762s  + 0.432s
 5.Mark Webber       Red Bull-Renault     1:33.078s  + 0.748s
 6.Felipe Massa      Ferrari              1:33.207s  + 0.877s
 7.Paul di Resta     Force India-Mercedes 1:33.235s  + 0.905s
 8.Adrian Sutil      Force India-Mercedes 1:33.246s  + 0.916s
 9.Kimi Raikkonen    Lotus-Renault        1:33.327s  + 0.997s
10.Jenson Button     McLaren-Mercedes

Q2 bejutási idő: 1:33.702s Gap **
11.Romain Grosjean   Lotus-Renault        1:33.762s  + 1.016s
12.Sergio Perez      McLaren-Mercedes     1:33.914s  + 1.168s
13.Daniel Ricciardo  Toro Rosso-Ferrari   1:33.974s  + 1.228s
14.Nico Hulkenberg   Sauber-Ferrari       1:33.976s  + 1.230s
15.Valtteri Bottas   Williams-Renault     1:34.105s  + 1.359s
16.Jean-Eric Vergne  Toro Rosso-Ferrai    1:34.284s  + 1.538s

Q1 bejutási idő: 1:34.425s Gap 
17.Pastor Maldonado   Williams-Renault    1:34.425s  + 1.547s
18.Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari      1:34.730s  + 1.852s
19.Charles Pic        Caterham-Renault    1:35.283s  + 2.405s
20.Jules Bianchi      Marussia-Cosworth   1:36.178s  + 3.300s
21.Giedo van der Garde Caterham-Renault   1:36.304s  + 3.426s
22.Max Chilton        Marussia-Coswort    1:36.476s  + 3.598s
107%-os idő: 1:39.379s
* Különbség a Q1-hez képest
** Különbség a Q2-höz képest

Képek és az eredmények forrása: Autosport.com/ F1fanatic.co.uk

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?