Formula 1 Bahreini Nagydíj: Jubilálók éjszakája

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nos ha valamit fontos megemlíteni, akkor az rögtön annyi lenne, hogy ez tulajdonképpen nem éjszaka volt, hanem este. De ez sem változtat azon a tényen s érzésen, mely megszülte azt a mondatot az emberben ami az eredmény hirdetéshez közeledve akaratlanul is előtört belőle. Az F1 visszatért!

Pedig ezt még egyáltalában nem lehet és nem is szabad ilyen magabiztossággal kijelenteni! De akkor is, nincs mit tenni, az ember már csak ilyen, néha előre iszik a medve bőrére, aztán megszívja rendesen, hogy előbb járt a szája, mint sem, hogy gondolkozott volna rendesen. A lényeg, hogy két unalmas (egy azt hiszem nagyon, a másik meg úgy viszonylagosan) futam, plusz a rengeteg kritika és az ebből kialakult helyzet után elképesztően jól esett egy ilyen versenyt látni. És hiszik vagy sem, de ennek így utólag nagyon olyan, mint ha rendesen lettek volna előjelei!

És tulajdonképpen tényleg voltak. De lassítsunk és pásztázzuk végig szépen sorjában. A Formula 1 történelmének 900. jubileumi versenyéhez készülődtünk, ami egyben a Bahreini Nagydíj 10. versenye is volt. Önmagában az-az ötlet, hogy utóbbi miatt villanyfényben (és ebből következően nagyon nem nappal, hanem sötétben) legyen megrendezve a versenyhétvége és ennek megfelelően a futam is, egy nagyszerű találmány. Nobel díjat nem nagyon adnak érte, de az F1-es rajongók ha tehetnék szerintem vagy 82 darabot gyorsan oda szórnának mindenkinek.

Mert hogy egyrészről a gumik nem koptak olyan mértékben, mint nappali körülmények között (és nem a nappaliban, még mielőtt összekeverné valaki egy rosszmájú poénért), másrészről pedig így már azzal is izgalmasabbá vált a játék, hogy másabbak lettek a körülmények, mert a csapatok ugyan teszteltek itt a szezon előtt nem is keveset, de azt nem éppen este tették. Aztán nem szabad kihagyni, hogy a pályának is nagyon jót tett ez a dolog, hiszen egy teljesen új oldaláról ismerhettük meg 10 esztendő múltán. Igen látványosra sikeredett és jó volt ránézni, így ha valaki csak azért figyelt oda jobban a hétvégére, mert szép képeket akart találni arról az interneten, vagy bármi hasonló terve lett volna, akkor is jól járt.

Ez még lehet kevés lett volna egyeseknek, ugyanis mindenki azzal volt elfoglalva két verseny után, hogy a Mercedes agyon fog verni mindenkit, megint unalmas lesz a Forma 1 és még annyit sem kaphatunk ezért cserébe, hogy üvöltsenek a motorok, meg ha netán ez sem működik, akkor legalább gyorsabb lenne mint tavaly. De egyik se, sőt másodpercekkel lassabbak lettek ezek az autók és pilótáik mint a tavalyiak. A Ferrari szurkolók felé is elkezdett a szokásos sötét felhő előjönni. Tudjuk, az a pont amikor az olaszok fűt-fát ígérnek, nagyon bizakodnak, de semmi esélyük nincs a VB pontverseny első helyéért. Persze igaz, lehet néha nyernek majd futamokat, de ez sem segít sokat a világbajnoki álmok elérésében.

Az Ausztrál Nagydíj mondjuk ki (bármit is írtam, vagy mondtam előtte) unalmas volt, a Maláj Nagydíj már fejlődés volt ahhoz képest, de így utólag visszanézve nem mentünk vele sokra. Most viszont kaptunk egy olyan adagot abból a Forma 1-ből amiért sokan anno elkezdték nézni a sportágat, ami egy két hétre elég lesz. Csak aztán nehogy csalódjunk! Mert bizony erre is megvan az esély. Kezd egyre jobban úgy tűnni, hogy a turbó motorok megfelelő hatékonysága és ebből adódóan a versenyek színvonala nagyban függhet majd minden egyes alkalommal az adott aszfaltcsík karakterisztikájától.

Ezzel egyszerre persze az is változik majd, ki és milyen módon szorítja meg az ezüst nyilakat és, hogy mennyire tudnak majd a Mercedes motoros autók megalázni mindenkit. Mert bár voltak itt szép csaták és eredmények, nem történt más, mint hogy ez a bizonyos német motor, melyről egész szezonban, de talán még jövőre is beszélni fogunk, szépen szétveri majd az egész mezőnyt egy-egy pályán, úgy alapjában véve.

Szóval maradjunk annyiban, nagyon nem állt jól az F1 szénája, mi több a rajongók egy része kezdett elfordulni tőle. Hogy ez most tényleg azért jó, mert így ennek értéke lejjebb mehet és Bernie Ecclestone olcsóbban vásárolhatja vissza a jogokat a CVC-től, vagy csak így alakultak a dolgok, nem tudni. Ennyi rossz dolog után pedig ha mást nem azért, mert mégiscsak a 900. verseny következett, de jönnie kellett valami jónak. Ezt akartuk, hát jött is! De ezek után mintha az egész bagázs összebeszélt volna! Napról napra fokozódott a dolog és innen is látszik mennyire sok előjele volt annak, hogy egy nagyon igzis versenyt lássunk.

Már a héten elkezdett körvonalazódni egy házi csata. Nico Rosberg és Lewis Hamilton párharcáról hétről-hétre egyre többet beszéltek. Részben azért, mert bár tavaly ősz óta mindenki az Alonso-Raikkönen háborúra készült és egyenlőre nem lett belőle semmi, részben meg azért, mert a Mercedes nem igazán mondott semmi arra utalót, hogy csapatsorrendet alkalmazna házon belül. Na már most innentől kezdve ez egy időzített bomba volt, azaz nem kellett sok hozzá, hogy napról-napra egyre többen kezdjenek el foglalkozni ezzel a dologgal és várják, mikor ütköznek meg egymással az első helyért. Hátsó helyekkel kapcsolatban, ugyanis valószínűleg mondanom sem kell, miért nem kell gondolkozniuk a németeknek.

A másik akire sok tekintet irányult, az Jenson Button volt. A brit 250. versenyére készült és mivel Mercedes szív hajtja azt a Mclaren-t amiben ő ül, így nem esélytelenül indult annak neki. Pályafutása során nem lehetett elégedetlen sem, mert évről-évre egyre feljebb került, kivéve azt a 2007-2008-as időszakot, amikor a Honda már az utolsókat rúgta, azt is a mezőny végén. Ám 2009-ben a Brawn GP névre átkeresztelt csapattal képes volt VB-t nyerni. Megérdemelten és nagyon ügyesen, ráadásul még az utána következő években is rendre képes volt futamokat nyerni. Tavaly mondjuk nem volt ilyen szerencséje, mert a csapata nagyon gyatra szezont futott. Idén viszont már Melbourne-ből van egy nem hivatalos dobogója, amit azután a 4. hely után kapott meg, hogy Daniel Ricciardo-t kizárták.

Edzések:

Az első két edzésen még úgy nézett ki, ha versenytempóban nem is, de egy körön még lehet keresni valója a Ferrarinak, Fernando Alonso ugyanis két alkalommal is képes volt a harmadik leggyorsabb időt futni. Azt azonban a folytatásra be kellett látnia a spanyolnak, a finn csapattársának és az egész maranellói gárdának, hogy sok esélyük nem lesz ezen a hétvégén.

A válasz is egyszerű, akárcsak a Renault motort használóknak, úgy az ágaskodó lovacskának is az egyenesekben vannak gondjaik motor erőt tekintve. És mivel, hogy a Mercedes erőforrása fantasztikus teljesítmény leadására képes és igen gyors tempóra ennek kapcsán, így hát várható volt, hogy azok tudnak majd nagyot kaszálni.

És így is lett! Persze előtte még két alkalommal is felhívta magára a figyelmet az olasz csapat. Kimi Raikkönen valószínűleg nem direkt, de képes volt a gyár logóját élőben megformálni, mikor megdobta az autóját a kerékvető, Alonsót pedig színvak szerelőkre bízták. Fogták és felemás gumikat raktak fel az autóra, ám még időben észbe kapva visszatolták a boxba. Rosberg és Hamilton szépen elfoglalták az első két helyet, a többiek pedig valahogy utánuk voltak.

Ami viszont abszolút szembetűnő jelenség volt, hogy míg az elmúlt két versenyen a Red Bull tudott a legközelebb kerülni az iménti kettőshöz, most a Force Indiák és a Williamsek is kezdték megmutatni mire is képesek valójában, bár véleményem szerint ez még mindig nem a valós erőt tükrözi. Massa és Bottas párosa ugyanis sokkal többre is képes, már ha éppen nem egymást gyepálja.

A futamon erre is volt nem egyszer példa, de míg róluk biztosan tudhattuk, hogy melegebb időjárásban ilyesfajta pályán mint a Bahreini, (melyről a korábbi tesztek alapján nekik volt az egyik legtöbb adatjuk) jónak számítanak, addig a Force Indiától eddig nem láttunk kiugró teljesítményt. Persze Nico Hülkenberg mindkétszer az élmezőny tagja volt és még az sem kizárt, hogy esélye lesz a VB dobogóra majd később, ám míg Ausztrália előtt sokan számítottak arra, hogy győzelemre esélyes autójuk van, eddig ezt nem igazán láthattuk. Most viszont már az edzéseken kaptunk ízelítőt a dologból.

Felipe Massa az 5. lett a második szabadedzésen, ám egy kisebb elemzés után látszott, mennyire óvatosnak kell lenni az új tempójukkal kapcsolatban, miután nem hajtotta ki az autót (minek is tette volna), de egész szép kört tett meg és még azt is meg kellett figyelni, hogy a versenyszimuláció során milyen jól ment.

Az időmérőn megint eldőlt, az energiaitalosoknak, most is felemás hétvégéje lesz. Vettel ugyanis a Q2-ben elvérzett, Ricciardo pedig 3. tudott lenni. Ez egy nagyszerű pozíció lett volna, de mivel korábban Sepangban még kapott egy 10 helyes rajtbüntetést, így megint a címvédő kerül előrébb és a 11. rajthely helyett, a 10.-ről indulhatott a másnapi versenyen.

A Mercedesek fölényét mutatta, az első három hely az övék lett, a 3.-ról ugyanis az ausztrál helyett Bottas indulhatott. A pole-t viszont Nico Rosberg szerezte meg idén először. Hamilton zsinórban kétszer elhozta az első rajthelyet, ezúttal viszont be kellett érnie azzal, hogy ott maradhatott az első sorban. Innentől kezdve pedig megint szabad út nyílt a házi csata felé, amit aztán részletekben, de meg is kaptunk. A Ferrarik rettentően lemaradtak, már itt látszott, mennyire nagy a hátrány a többiekhez képest.

Futam:

Már a rajttól fogva fülig érhetett a szánk! A start pillanatától kezdve ugyanis nagyon szép csaták bontakoztak ki egészen a futam legvégéig. Igaz utóbbihoz még kellett az utolsó körökre egy biztonsági autós periódus is, de ez benne van a pakliban egy olyan futam kapcsán amikor szinte a komplett mezőny együtt halad egy ideig, majd kisebb-nagyobb bolyokra leosztva oda-vissza előzgetik egymást. 

A piros lámpák kialvása után A két Mercedes egy finom kis csatába kezdett bele, mögöttük pedig a két Williams közülük is Felipe Massa rajtolt brutálisan jót. A brazil négy helyet javítva jött fel a 3.pozícióba. A 3.körtől lehetett használni a DRS-t és innentől kezdve igen kellemes párharcokra lehetett számítani az egyes helyezésekért, legalábbis az itt kialakult vonatokból lehetett erre következtetni. Plusz egy újabb Alonso-Hülkenberg meccsre és a Force Indiák remeklésére. Nem tudni miért, talán a sors akarja így, de már harmadjára találta meg egymást az előbbi páros.

Vettel Raikkönent próbálta legyűrni, Sergio Perez pedig dobogó közelbe került, amikor a negyedik helyen állt 4 kör elteltével. HÉT DARAB MERCEDES MOTOROS AUTÓ ÁLLT AZ ELSŐ 7 POZÍCIÓBAN! Hihetetlen erőfölény! Hamilton megpróbált meglépni, Rosberg pedig kissé leszakadt tőle, de nem túlzásba, így pedig lehetett számítani pár kör múlva valamire. Azonban addig sem unatkoztunk, nagyon jó csaták alakultak ki, Raikkönen Vettellel, Magnussen Ricciardóval, míg Massa Perezzel kezdett el háborúzni. Ha pedig ez a három kevés lett volna az izgalmas futamhoz, ott volt még a Button-Bottas-Hülkenberg nevével fémjelzett hármas.


Itt érezhette azt az igazi fanatikus rajongó, hogy végre valahára autóversenyt látunk. De ez nem csak erre a periódusra volt igaz. Végig az volt a baj az utóbbi években a Formula 1-el, hogy vagy túl kevés előzést láttunk, vagy túl sokat. Utóbbi persze kissé érthetetlenül hangozhat, de nagyjából az volt a gond, hogy elveszett a DRS és a KERS-nek – meg a gyorsan elfogyó Pirelliknek – köszönhetően az előzések értéke. Túl könnyű lett előzni mondván. Talán ezért is lehet, hogy ha megkérdeznénk néhány embert, miszerint a 2013-as vagy a 14-es verseny volt e a jobb Bahreinben, akkor a körülményektől függetlenül az utóbbira voksolnának. Még annak ellenére is, hogy a statisztika alapján a leintésig 67 előzést láthattunk, ami egy gyönyörű szám, de tavaly ennél 21-el több volt!

Ütközés nélkül sem maradtunk: Jules Bianchi és Adrian Sutil gyorsan elintézték kiről adjanak be képeket a rendezők. A német és a francia pilóta nagy előzésekbe bonyolódva kétszer is összeért, ennek eredményeképpen pedig egyikük sem úszta meg a boxkiállást, talán annyi szerencséjük volt ebben, hogy addigra már úgy is elkezdtek kijönni az új gumikért a többiek is. Ez kb. a 11. kör tájékán indult meg.

Nem véletlen volt szó még a cikk elején az ún. belharcokról. A Mercedesnél is előfordult majd a későbbiek során, de ez nem csak az ő kiváltságuk volt. Még az első 20 körben kezdődött el Ricciardo és Vettel harca a 6. helyért. A kiállások pedig megint megmutatták, hogy itt csak a csillagos márka motorjaival felszerelkezett csapatoknak lehet esélyük a dobóra vagy annak közelébe érni. Nico Hülkenberg például miután első alkalommal ment ki gumit cserélni, a kivezető körén már olyan tempóra volt képes, amivel egy fél kör alatt simán átlépte Raikkönent és Daniil Kvyat-ot.


Persze azt sem szabad ebben az esetben elfelejteni, hogy az orosz kicsit feltartotta az autóval amúgy is küzdő világbajnokot. És megint a Ferrari rossz szerepléséről kell beszélni: az olaszok így is, úgy is okoztak kellemes perceket a futam során, főként, hogy nem egy alkalommal kezdtek el csatázni velük. És ekkor a Mercedes kiállásai előtt kezdődött az első harc Rosberg és Hamilton között. A német utolérte világbajnok csapattársát és kb. háromszor majdnem összeértek. Nem sok híja volt, majd a britet kihívták a boxba és így lett vége ideiglenesen a dolognak. De fantasztikus látvány volt!

Ami pedig a nézők szempontjából volt a legjobb, hogy alig telt el egy kis idő és a 25. körben a 3. helyért a két Williams és a Force Indiák máris indultak a háborúba, majd egy nagy meccs végén az indiai alakulat pedig szép csapatmunka eredményeként jött fel a harmadik-negyedik pozícióba. Ami könnyítés volt az ő szempontjukból, az nem más, mint, hogy Bottas időközben kijött a boxba. Raikkönen-t pedig elátkozták a Red Bullokkal. Előbb Vettel, majd ez idő tájt Ricciardo volt akit megkapott a nyakába.  

Élvezetes, sőt mi több fantasztikus volt, de ha nincs a végén a Safety Car, lehet nem maradt volna ilyen emlékezetes ez a pár tíz kör. Pastor Maldonadóról eddig is tudtuk, hogy forró fejű, de mikor a vége felé kijött a boxból és felöklelte egy jobb bika módjára Esteban Gutierrezt, akkor aztán tényleg bebizonyosodott, hogy nem teljesen normális! A mexikóinak azon kívül, hogy kicsit megszédülhetett és látszott, hogy valamelyest benne maradt az ütés, hála az égnek nem lett baja. Viszont igen ijesztő volt az a bukfenc, amit a Sauberrel csinált.

Ilyenkor persze egyből az jutott sokak eszébe, hogy akkor mennyire is volt jó ötlet lejjebb helyezni az autók orrát, mert addig rendben, hogy így biztonságosabbnak vélik sokan, de ezzel meg azt érték el, hogy egy ilyen ütközés következtében szinte azonnal kiütődik az elől lévő. Viszont a helyzet az, hogy most amúgy is hasonló vége lett volna ennek, mert a kerékhez ért hozzá az első szárny. De visszatérve Maldonadóra. A venezuelait már épp megdicsértük volna a szöveges közvetítésben, mert a nagyon gyengélkedő Lotust is képes volt majdnem behozni pontszerző helyre, de az ilyen esetek és annak utózöngéi bizonyították be, hogy teljesen felesleges is lett volna.

Hideg gumikkal jött ki, a másik nem hagyott neki elég helyet, de természetesen ő nem igazán értette miért volt hibás ebben a helyzetben. A biztonsági autós rész után a srácok az autóverseny ellenére szépen elkezdtek vonatozni. Az első tíz nem tudott elszakadni egymástól, egészen addig míg a Mercedesek meg nem léptek mindenkitől, csak nem egymástól. Az utolsó tíz kör a csapaton belüli párharcokról szólt.

Az élen az ezüst nyilak, a harmadik helyért a két Force India csépelte egymást, de közel voltak egymáshoz a Ferrarik és a Williamsek is. A Mclarenek úgy tűnt egy-egy pontszerzést könyvelhetnek el, azonban mind a ketten kiestek technikai gondok miatt, így pedig Button nem tudta rendesen megünnepelni versenyzői szempontból a saját jubileumát. 

Minden esetre ő is szépen vezetett, így ez nem von le semmit sem az érdemeiből. A végén az utolsó kör már nem hozott sok változást, pedig hátrébb még nagyon úgy tűnt láthatunk vagy három-négy előzést, tekintve, hogy Vettel és Massa is látványos manővereket mutatott be a végén.

Nem tudni meddig marad ilyen jó az F1, hiszen régi önmagát idézte, de két dolgot biztosan állíthatunk:

1.Eszméletlenül jó futamot láttunk, ami méltó volt a 900. jubileumhoz és ahhoz, hogy már 10 éve van Bahreinben a sportág.

2.Ha a szezonnyitótól kezdve ezt láttuk volna, senkit nem érdekelt volna milyen a motorok hangja, és hogy kb. két másodperccel lassabbak lettek a versenygépek.

Lewis Hamilton tehát megnyerte a 10. Bahreini Nagydíjat és egyben a Formula 1 történetének 900. futamát. Nico Rosberg a második helyen zárt, az utolsó körben már nem tudta támadni csapattársát, viszont a 3. helyre befutó Sergio Pereznek még volt miért izgulnia az utolsó métereken, Daniel Ricciardo támadta a célegyenesig. A Force India örömmámorban, Perez már másodszor tud legalább egyszer dobogóra állni egy középcsapattal, a Mercedesnél pedig bár sokan várták, hogy a srácok haragudnak majd egymásra, Rosberg és Hamilton mint két rossz gyerek úgy paskolta meg egymást a parc fermében. A csapatnál nem tudni meddig hagyják őket így versenyezni,  de az biztos, hogy ezen a két emberen erősen látszott, hogy piszkosul élvezték ahogy elkergetőztek a pályán.


A Red Bullok kihozták magukból a maximumot, a Ferrari pedig annyi pozitívumot mindenképpen elkönyvelhet, hogy a 9. és a 10. hellyel mindkét pilótájuk pontot szerzett, Alonso-Raikkönen sorrendben. Ha valamivel azzal mindenképpen közel tarthatják magukat a legjobbakhoz, hogy mindig célba érnek folyton pontot szereznek. Raikönennek egy háromból kétszer, míg Alonsónak ez eddig minden alkalommal sikerült. A Williamsek Massával és Bottassal Vettel mögött zártak a 7. és a 8. helyen. A Mclaren viszont csalódott lehet, mert benne voltak a buliban, de ennek ellenére nem értek célba. Technikai gond miatt Kevin Magnussen és a 250. versenyét futó Jenson Button is kiesett. 

Mi pedig nagyon boldogan és elégedetten állhattunk fel (vagy ülhetünk le  ) ezután a futam után és azt lehet mondani, hogy abszolút méltó volt ez a verseny a 900. jubileumhoz! Kérem szépen, tekintve, hogy eddig mennyi kritika érte az F1-et, hatalmas hír ami a futam közben jött, miszerint megegyezés született arról, hogy javítani fognak a motorok hangján. A Formula 1 régen látott, szeretett arcát mutatta nekünk!

Folytatás Kínában! Addig is mindenkinek jó szurkolást! 

Képforrás: Afp/Twitter

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?