Formula 1 Belga Nagydíj: Vettel verhetetlen volt

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Sebastian Vettel már az első körtől kezdve fantasztikus tempót diktált, így pedig nem lehetett megállítani pályafutása 31. futamgyőzelmének megszerzésében. A német mögött másodikként záró Fernando Alonso, a verseny előtt joggal bízhatott a jó eredményben. A spanyol az élről induló Lewis Hamiltont előzte meg. 

Bár majdnem másként alakult az időjárás miatt, az időmérő edzés abszolút papírformát hozott szombaton. Az élről Lewis Hamilton rajtolhatott, mellőle pedig Sebastian Vettel vághatott neki a 44 körös futamnak. Ez a körszám csekélynek tűnhet egy F1-es verseny szempontjából, ám mint ismeretes, a belga pálya igen hosszú. A másik két nagy esélyes, Kimi Raikkönen és Fernando Alonso, már hátrábbról voltak kénytelenek lendületet venni a piros lámpák kialvása után. Ám mint az kiderült, ez nem okozott nagyobb gondot. Főleg a spanyolnak nem, aki bár csak a 9. helyről indulhatott el, szombaton még úgy nyilatkozott, hogy abból a pozícióból is meg lehet nyerni a versenyt. Nos erre elég hamar esélyt szerzett magának. Volt még egy fontos dolog még mielőtt a rajtprocedúra lezajlott volna: sokan számítottak az előrejelzések alapján esőre, miután erre elég nagy esély mutatkozott. Annál is inkább, hogy ha az időjárás jelentéseket nem is figyeljük, akkor is szemmel látható volt az égbolt szürkesége. Lógott az eső lába, így még egy indok volt ami miatt a csapatok aggódhattak, a nézők pedig további izgalmakra számolhattak. A DRS zóna a célegyenesben és az Eau Rouge kanyar utáni egyenesben volt kijelölve és mint az később kiderült, nagyon jól működtek. Ezek mellett, még a rajt előtt fel figyelhettek a helyszínen lévők egy érdekes transzparensre, melyet a GreenPeace aktivistái feszítettek ki, tiltakozásul a nagydíj főszponzora, a Shell ellen.

AFP - 2013 Belga Nagydíj - Rajt

A legjobban Lewis Hamilton rajtja sikerült, de figyelnie kellett, mert Vettel gyorsan kijött a külső ívre, majd amíg arra szükség volt, ott is maradt. És milyen jól tette! A német elképesztő sebességgel érkezett meg a brit versenyző mögé és a szélárnyékot nagyon jól kihasználva ment el az egyenesben. Átvette a vezetést és egy parádés előzést mutatott be, pedig ekkor még a DRS-t sem lehetett használni. Eggyel hátrébb is nagy harcok folytak: a harmadik helyre Rosberg zárkózott fel, Webber pedig visszacsúszott a remekül rajtoló Button és Alonso duó mögé. Nico Rosberg érkezett meg a harmadik helyre, viszont neki sem voltak könnyű pillanatai, miután a jól startoló Jenson Button támadta erősen. A hosszú egyenes végén külső íven akart előzni a 2009-es világbajnok, azonban Rosberg jobb helyen volt így pedig megtartotta a dobogós helyét. Nem lett a német ettől gyorsabb, viszont megszabadult egy ideig Buttontól.

Ha azt mondjuk, hogy Button jól rajtolt, akkor ez Alonsóra sokkal inkább igaz lehet! A spanyolok kétszeres világbajnoka jól megfogta az első kanyarban a belső ívet és az ötödik helyet szerezte meg, hamarosan pedig Jenson Button mögé került, majd meg is előzte azt. No persze nem azonnal. Eltelt négy kör, mire elment a Ferrari, őt azonban ez sem akadályozta meg abban, hogy hamar ott legyen Rosberg nyakán. Ez idő alatt, mögöttük Mark Webber nézte az eseményeket az ötödik helyen. Hátrébb a két Lotus nem a legszerencsésebben indult el, mert megragadtak az utolsó két pontszerző helyen, de náluk is rosszabbul járt Felipe Massa. A brazil a 12. helyre esett vissza az első kanyar elhagyása után. Ha már a verseny elejénél tartunk, akkor említést kell tenni Paul di Restáról és Nico Hülkenbergről, akik egész jól kezdték a 44 kört. Ők a hetedik és a nyolcadik helyet kaparintották meg. 

A negyedik körben aztán nemcsak Alonso előzött, hanem Webber is átlépte Buttont, Kimi Raikkönen pedig csapattársa mellett ment el és jött fel ezzel a 9. helyre. Grosjean ezek után nem a legszerencsésebb helyzetbe került, mert a mögötte autózó Sergio Perez is támadni kezdte, a támadásból pedig előzés lett. Raikkönen eközben Hülkenberget szerette volna egy hellyel hátrébb szorítani., ez pedig sikerült neki. Ezzel már a nyolcadik helyen autózott, majd kicsit később jött a hír, miszerint a Mclaren mexikói versenyzője mehet egy boxutca áthajtásos büntetést letölteni. Amikor a franciát előzte, szabálytalan volt, mivel elég agresszív módon rakta ki a pályáról a Lotust.

Romain_Grosjean_51.jpg_740x488

A 10. körben nagy figyelem irányult a boxutcára, mert ekkor indultak meg az első kerékcserék. Ezek végeztével nagyban nem változott az élmezőny sorrendje, a dobogós helyeken legalábbis nem. Sebastian Vettel magabiztosan vezetett, Lewis Hamilton a második helyen állt, Fernando Alonso pedig a harmadik volt. Utóbbi két versenyző sorrendje viszont hamarosan megváltozott. Alonso ugyanis miután kijött a friss gumikon, nagyon közel volt Hamiltonhoz. Az idén eddig két futamgyőzelemmel rendelkező pilóta, a célegyenes után a La Source kanyarban maradt a belső íven, ám Hamilton túl szélesen fordult, így pedig hamar elment a Ferrari. Azonban a Mercedes, világbajnok pilótáját sem kellett félteni: a következő egyenesben azonnal előzni próbált a DRS zónában, viszont a Ferrari sebessége jobb volt ezeken a szakaszokon. A brit pilóta így tehát vesztett egy pozíciót a 15. körben. 

Az első három harcánál Button és Grosjean kavart be egy kicsit, hiszen egyikük sem járt még akkor kinn új gumikért, ezek pdig alapján nagyon úgy tűnt, hogy egy körös kiálláson vannak mind a ketten. Bár a Mclaren a rádióüzenetekkel kissé összezavarta a riválisokat, a végén ő nem, a francia pilóta azonban megcsinálta egy kiállással a Belga Nagydíjat. Az élen Vettel-t egyszerűen nem lehetett utolérni ezen a futamon, miután végig hatalmas tempóval ment és szinte megállás nélkül növelte az előnyét. Viszont ezzel nemcsak azt mutatta meg, hogy a Red Bull volt ezen a hétvégén a leggyorsabb és a legstabilabb, hanem ismét hozta a szokásos formáját. A lehető legtöbbet hozta ki az autóból. Az első néhány kör után szóltak a címvédőnek, hogy vigyázzon a gumikra. Ez egy burkolt üzenet volt, miszerint nem kell ennyire nyomnia gázt, miután így is szép előnnyel rendelkeztek. Brutálisan gyors köröket tudott menni, pláne hogy az ég világon senki sem zavarta meg őt ebben. Mögötte a sorrend ekkor: Alonso, Hamilton, Rosberg, Webber. Aki mind közül a korai kiállásokkal az egyik legtöbbet nyerte, az Felipe Massa volt. A brazil a rajt után sokat vesztett, majd mégy egy gonddal szembesült, mert nem működött a KERS-e. Mindenesetre az elsők között jött ki a boxba és újabb közepes (vagyis lágyabb) keveréket kapott, ezzel pedig előb megfutotta a leggyorsabb kört, majd szépen feljött a hetedik helyig. Öt körrel a vége előtt Romain Grosjeanhoz ért közel, a DRS zóna végén pedig látványosan autózta körbe a Lotus francia pilótáját. 

Felipe_Massa_52.jpg_740x488

A 27. körben aztán megszakadt egy sorozat: Kimi Raikkönen már zsinórban 27 versenye folyamatosan pontot tudott szerezni, ezzel pedig nem is olyan rég rekordot döntött. A korábbi csúcsot itt Michael Schumacher tartotta. Kimi egy jó ideig biztosan nem tudja ezt majd felülmúlni, miután a 2009-es Német Nagydíj óta tartott ez a sorozat. Persze ne feledjük, eközben pár szezont kihagyott a Formula 1-ben. A finn most Massát üldözte és bár egy ideig nem tudott mit csinálni (láthatóan kanyarokra volt beállítva a Lotus), végül elég közel került a Ferrarihoz, azonban a célegyenes előtti jobb-bal kanyar kombinációban besokallt. Mint kiderült a féke ment el, így behajtott a boxba és feladta a futamot. Már a verseny elején is látta a csapat a problémát, azonban a technika a 27. körig bírta a terhelést. Korábban még egy kiesője volt a futamnak, ez pedig Charles Pic volt. 

Nem sokkal ezek után megint volt mire figyelni, sőt tulajdonképpen szinte állandóan volt mire. Szebbnél-szebb előzéseket láthattak a nézők, izgalmas és szoros pillanatokkal elvegyítve. Ilyen volt az is, mikor egyszerre hárman is megérkeztek az Eau Rouge kanyarba! Adrian Sutil szerette volna megelőzni Sergio Perezt, de eközben szélárnyékból próbálkozott Di Resta is. A skót nem ment be teljesen kettejük közé, kicsit behátrált és kivárta a sorát, így szerencsére csak egy hatalmas előzést lehetett látni és nem egy balesetet. Sutil elment, majd Di Resta is megtette ezt. Nem sokkal később aztán a két Force India megérkezett az éppen egymással küzdő Pastor Maldonado – Esteban Gutierrez kettős mögé. Ugyanott ahol Raikkönen kiesett, egy újabb ember szállhatott ki a versenyből. Gutierrez a külső íven érkezett meg és szépen körbe autózta a venezuelait, ám a Williams pilótája érthetetlen módon, elég későn döntött úgy, hogy ő bizony be szeretne menni a boxba. Mehetett is, de már egy szárnycsere is bekerült a programba. Sutil akart elmenni mellette, de míg a németnek ez sikerült, a skót csapattársának már a vesztét okozta a dolog. Sutilt is megtolta hátulról a venezuelai, Di Restát pedig telibe találta. Ezen a hétvégén a rúd is rájárt a korábbi DTM bajnokra, mert azok után, hogy a biztosnak vélt pole pozíciót is elvesztette, most még a versenyből is kiütötték. Ezért az esetért Maldonado Stop&Go büntetést kapott.

Pastor_Maldonado_Paul_di_Resta_51.jpg_740x488

Sutil ahogy kiért a célegyenesből, lendületből még gyorsan elkapta Gutierrezt, ám az nem akarta nagyon hagyni magát. Teljesen egymás mellett voltak, ezért viszont kissé ideges lett a német és integetni kezdett eközben. Így vagy úgy, de végül megelőzte a Sauber tehetségét. 

Több hasonló esemény már nem történt, az egyetlen említésre méltó dolog talán a kiállások második szakasza lenne, de azzal sem változott túl sok minden a top 10-ben.  A végén még aggódni kezdhettek a csapatok, mert esély mutatkozott egy kisebb záporra, de a hivatalos infó szerint az a pályától 20 Km-re volt, így pedig mindenki beért a maga tempójában. Sebastian Vettel is, ami azt jelentette, hogy a háromszoros világbajnok azok után, hogy egy szép kis előnyt autózott ki a második kiállása után, pályafutása során már a 31., idén pedig 5. győzelmét szerezte. Mögötte Fernando Alonso a második, Lewis Hamilton pedig a harmadik helyen zárt. A futam leggyorsabb köre és Vettelé lett, 1:50.756-al, ezek után pedig most már abszolút vigyázni kell vele. A pontversenyben 194 pontja van, előnye pedig majdnem két győzelemmel ér fel. 46 ponttal vezet a tabellán a második helyét visszaszerző Alonso előtt. A most látott teljesítmény és a végsebességek alapján viszont bizakodóak lehetnek az olaszok, mert esetleg egy hazai siker is összejöhet a legendás pályán. 

Fernando_Alonso_Sebastian_Vettel_52.jpg_740x488

Folytatás az Olasz Nagydíjon, Monzában!

Eredmények:

 1.  Vettel         Red Bull-Renault       1:23:42.196s 
 2.  Alonso         Ferrari                +16.869s
 3.  Hamilton       Mercedes               +27.734s
 4.  Rosberg        Mercedes               +29.872s
 5.  Webber         Red Bull-Renault       +33.845s
 6.  Button         McLaren-Mercedes       +40.794s
 7.  Massa          Ferrari                +53.922s
 8.  Grosjean       Lotus-Renault          +55.846s
 9.  Sutil          Force India-Mercedes   +1:09.547s
10.  Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     +1:13.470s
11.  Perez          McLaren-Mercedes       +1:21.936s
12.  Vergne         Toro Rosso-Ferrari     +1:26.740s
13.  Hulkenberg     Sauber-Ferrari         +1:28.258s
14.  Gutierrez      Sauber-Ferrari         +1:40.436s
15.  Bottas         Williams-Renault       +1:47.456s
16.  van der Garde  Caterham-Renault       +1 lap
17.  Maldonado      Williams-Renault       +1 lap
18.  Bianchi        Marussia-Cosworth      +1 lap
19.  Chilton        Marussia-Cosworth      +2 laps

Fastest lap: Vettel - 1:50.756
Kiesők: Driver Team On lap Di Resta Force India-Mercedes 26 Raikkonen Lotus-Renault 25 Pic Caterham-Renault 8 A VB pontverseny állása 11 verseny után: 
Pilóták: Konstruktőrök: 
 1.  Vettel    197      1.  Red Bull-Renault          312
 2.  Alonso    151      2.  Mercedes                  235
 3.  Hamilton  139      3.  Ferrari                   218
 4.  Raikkonen 134      4.  Lotus-Renault             187
 5.  Webber    115      5.  McLaren-Mercedes           65
 6.  Rosberg    96      6.  Force India-Mercedes       61
 7.  Massa      67      7.  Toro Rosso-Ferrari         25
 8.  Grosjean   53      8.  Sauber-Ferrari              7
 9.  Button     47      9.  Williams-Renault            1
10.  Di Resta   36       
11.  Sutil      25       
12.  Perez      18       
13.  Vergne     13       
14.  Ricciardo  12       
15.  Hulkenberg  7       
16.  Maldonado   1       

Képek és eredmények forrása: Autosport.com/Getty Images/XPBimages.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?