Formula 1 Brazil Nagydíj: Az eső lehet az úr – pénteki szabadedzések

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egyenlőre Nico Rosberg volt a leggyorsabb a pénteki nap után a szezonzáró Brazil Nagydíjon. A német pilóta mind az első, mind pedig a második szabadedzést nagyon simán behúzta, így egyenlőre az időjárás alakulását is figyelembe véve igen nagy eséllyel pályázhat egy jó eredményre, ki tudja talán a pole pozícióra.  A szezonzáró hétvége sok szempontból érdekes lesz, így például azért is mert a konstruktőri VB pontverseny 2. helye még nincs eldöntve, másrészt meg azért mert jó pár dologtól elbúcsúzhatunk ezzel a versennyel. Az utolsó hétvége,ahol még hallhatjuk a V8-asokat.

Mindenki nyissa ki a fülét a lehető legjobban a Formula 1-es közvetítések alkalmával ezen a hétvégén, ugyanis ez lesz az utolsó alkalom, amikor még élesben hallhatjuk (mondhatni bevetés közben) a V8-as erőforrásokat. Ezeket jövőre már a Turbós V6-ok váltják fel, aminek valószínűleg merőben más hangja lesz, szóval érdemes erre is odafigyelni. Ahogy arra is, miként alakul az időjárás, hiszen ez is sokban befolyásolhatja a majd a hétvége alakulását az eredményeket tekintve legalábbis. A Red Bull és Sebastian Vettel zsinórban nyolc futam óta (tehát a Belga Nagydíjtól kezdve) egyszerűen verhetetlen és többek között ennek a hatalmas sikerszériának is köszönhetik az osztrákok, hogy már Indiában világbajnokot avathattunk. Mind a csapatok, mind pedig a pilóták terén. Az is eldőlt, hogy Fernando Alonso akárcsak tavaly, úgy most is a 2. lett a pontversenyben, ami azt jelenti, hogy nem rakta lejjebb a lécet, de a Ferrari teljesítménye nem igazán tükrözte az évad második felében ezt az eredményt, persze erről a pilóta egyáltalában nem tehet. A konstruktőri ezüst sorsa azonban még nem eldöntött, mi több még igen nyílt a harc a Ferrari és a Mercedes között, sőt a Lotus is előreléphet.

Ez viszont csak az egyik része a szezonzáró érdekességeivel kapcsolatban. Felipe Massa itt búcsúzik el a Ferraritól oly sok év után, jövőre már a Williams szolgálataiban áll és versenyzik majd. Azt a kihívást is nagyon várja már és többek szerint tényleg egy kihívás lehet majd a brazil számára, mert a brit gárda eléggé vergődik az idén, persze jövőre ez is simán megváltozhat, így nem véletlen lehet olyan bizakodó Massa. A pilóta ezen a hétvégén egy különleges sisakfestéssel érkezett ami többek között ennek, na meg a hazai közönségnek szól, hiszen ne feledjük el, Felipe most otthon van. Ezért is mondta el nem egyszer, hogy nagyon érzelmes hétvége lesz a mostani, ez pedig már a pénteki nap meglátszott. A második szabadedzésen az eső miatt túl sokra nem mentek az istállók és elég keveset tudtak rendesen körözni, így Felipének is volt bőven ideje, hogy a csapattal fotózkodjon és ha már ott volt Rubens Barrichello, akkor annak kisfiával is készített egy képet. Plusz a sisak, ami minden fotón ott lesz! J

Búcsúzunk még a V8-asokon kívül Mark Webbertől is. Az ausztrál egy nagyon emlékezetes versenyzéssel debütált még 2002-ben (hogy repül az idő) a Minardi csapatánál, ráadásul rögtön hazai pályán. Az egészet azzal koronázta meg akkor Melbourne-ben, hogy egyből a hatodik helyen zárt ami az akkori pontrendszernek megfelelően egy pontot ért. Hatalmas örömet okozott ezzel csapatának, majd a következő évtől jött a Jaguár, onnan később a Williams és ismét a Jaguár lett volna, csakhogy időközben (2005-ről beszélünk) Red Bull lett az istállóból. 2007-től eltöltött ott pár évet, most pedig távozik a Formula 1 világából, mint versenyző mindenképp. Ő is szeretne egy szép eredménnyel búcsúzni és ki tudja, lehet neki is és Massának is hasonló lesz a sorsa, abból a szempontból, hogy netán így utoljára segíti őket a csapata és előtérbe kerülnek. Meglátjuk a végkifejletet.

Nem lehet viszont ilyen nyugodt Pastor Maldonado és Sergio Perez akik elég nehéz helyzetben vannak. Tudni illik, Maldonadonak jelenleg nincs állása jövőre, de Pereznek sincs, ami pedig a venezuelai helyzetét nehezíti, hogy nagyon úgy látszik igazán tehetős (fő)szponzor nélkül maradhat. Pereznek talán annyival van most előrébb a szekere, hogy őt a Lotushoz vagy más csapathoz is beprotezsálhatják Martin Whitmarsnak köszönhetően.  

Daniel Ricciardo is elköszön, de ő is csak a saját csapatától, sőt azt sem teljesen, gyakorlatilag olyan mintha egy máik rokonhoz menne át. Konkrétan a nagy testvér Red Bullhoz, így pedig utolsó futamát teljesíti a hétvégén a Toro Rossóban.

És két szponzor is búcsút vesz. A Vodafone 2002-ben jelent meg igazán nagy felületen a Ferrari egyik főtámogatójaként, majd ebben a szerepkörben volt 2006-ig bezárólag, onnan a Mclaren csapatát erősítették egészen ennek a szezonnak a végéig, de nem ők az egyetlen távozók, hiszen az LG mint s sportág támogatója is eltűnik. A dél-koreai vállalat bejelentette öt év együttműködés után szakítják meg együttműködésüket. Mint az ismeretes az LG 2008-ban érkezett  a száguldó cirkuszba. Ettől fogva egy igen fontos támogatója volt a Formula 1-nek, majd 2012 végéig az időmérőrendszer biztosításáért is a cég felelt. Idén ezt a feladatkört a Rolex vette át.

1.Szabadedzés:

Az eső lehet az úr ezen a hétvégén, ezzel kapcsolatban pedig a pénteki nap adott egy kis ízelítőt. Ez egyébként a papírformát is felboríthatja némileg, de erre majd az esélylatolgatásoknál térünk rá.  Eső ide vagy oda, végre igazi lehetőséget kaphatott az a Daniil Kvyat, aki jövőre a Toro Rossónál már nem csak mint pénteki beugró vagy tesztpilóta kap lehetőséget, hanem Jean-Eric Vergne csapattársaként bizonyíthat. Az pedig egy ilyen fiatal pilótának, akinek még nem sok alkalma volt Formula 1-es tapasztalatokat gyűjtenie, nagyszerű esély, ha egész hétvégén a csapattal lehet, látja miként megy a munka és összeszokik mindenkivel. Legfőképpen az autóval, ami addig rendben van, hogy jövőre sokban változik és az egy merőben más konstrukció lesz, de az autóban való tapasztalatszerzés az egyik legfontosabb. Már az USA Nagydíjon is beülhetett a volán mögé, ám ott az első edzésen történtek miatt csak kb. 32 perc jutott neki. Most még magán is meglepődött milyen jó teljesítményt nyújtott az esős körülmények között is, tekintve hogy a leintés után a nyolcadik helyen zárt. Nagyon tehetségesnek tartják, jövőre pedig az is kiderül mennyire válik be ez az ígéret és mire lesz képes az istállóval kapcsolatban már igen tapasztalt csapattársával, meg egy középmezőnybeli autóval szemben.

Aki még idén utoljára megkapta a pénteki beülési lehetőségét, az Rodolfo Gonzales volt, aki ezúttal Max Chilton autóját használhatta, majd fogta magát és kicsúszott a 4-es kanyarban, így a boxba mehetett vissza lazítani.

Érdemi munka ezen a napon nem nagyon folyt, vagy ha pontosabbak akarunk lenni, akkor fogalmazzunk úgy, hogy nem olyan elánnal és ütemben mint ahogy az általában megszokott. A Pirelli erre a hétvégére alapvetően a közepes és a kemény gumikat hozta el, akárcsak Austinba, de egyenlőre úgy néz ki nem nagyon lesz szükség ezekre, inkább az eső és az intermediet abroncsok kapnak majd idén főszerepet. Erre úgy sem volt olyan sokszor példa, így hát az idény végére ezt is megkaptuk amolyan bónuszként. Mindemellett a gumiszállító a jövő évi abroncsok prototípusaiból is szállított Interlagosba, mert szerettek volna minél több adatot gyűjteni, ám a szabály szerint erre a gyors tesztre az istállóknak kizárólag pénteken lett volna lehetőségük, ezzel pedig nem igazán tudtak élni. A keverék egyébként közepes volt.

Sebastian Vettel volt gyakorlatilag az egyetlen aki elkezdte tesztelni azokat, de nem sok ideje volt rá, az edzés közepe felé ugyanis kezdett javulni a pálya állapota és elállt az eső. Korai volt azonban az öröm, még egy nagy zuhany következett. Ilyen ez a környék, pillanatok alatt megváltozik az időjárás, de többek között ennek is köszönhettünk már megannyi emlékezetes pillanatot az utóbbi évekből, évtizedekből.

Most a Mercedesek voltak ilyen helyzetben a leggyorsabbak, a kettő közül pedig nagyon úgy néz ki Nico Rosberg találta meg a jobb beállításokat, ha csak nem ennyire fekszik most neki a pálya. Ő egy 1:25-ös körrel állt nem sokkal negyedóra után az élre, a későbbiek folyamán pedig képes volt továbbjavítani és végül így 1:24.781-el lett az első. Ő és csapattársa Lewis Hamilton is bemutatott egy kisebb megforgást, de nem ők voltak az egyetlenek, mindenesetre a britek 2008-as világbajnokát ez nem akadályozta meg a második legjobb időeredmény elérésében. Hamilton 1:25.230-al előzte meg Sebastia Vettelt. A Red Bullok élmezőnyben való létét most nem lehet csak az idei teljesítményre ráfogni, az utóbbi években ugyanis nagyon fekszik nekik az itteni aszfaltcsík és nem egy győzelmet arattak már rajta. Az esőben azonban őket is érhetik még meglepetések.

Az esőben a Mclarenek is feltámadtak picit, Jenson Button lett a negyedik kicsivel több mint hat tizedes lemaradással, Fernando Alonso pedig mögötte közvetlenül befért még a top ötbe.

 A legjobb 10 sorrendje: 1. Rosberg, 2. Hamilton, 3. Vettel, 4. Button, 5. Alonso, 6. Webber, 7. Perez, 8. Kvyat, 9. Kovalainen, 10. Hulkenberg.

2. Szabadedzés:

Bár mindenkinek lett legalább egy mértköre a végére, azért ha úgy alapjába véve nézzük, többet voltak a csapatok a garázsokban mint kinn a pályán. Ezzel persze semmi baj nincs, hiszen a körülmlények hozták ezt a helyzetet. Mindenesetre azért ebből is le lehetett szűrni utólag náhány következtetést a hétvégére nézve, illetve az istállók is tudtak dolgozni valamelyest.

Az elején Jules Bianchi és Heikki Kovalainen ideje állt kizárólag a tabellán, úgy kb. 20 percig, majd érkezett Mark Webber aki átvette a vezetést, ám ehhez kellett három kör. Addigra sikerült összehozni mindent a leggyorsabb időhöz, de ez jelentett valamit, miután Kovalainennek is kellett legalább ennyi idő, az akkor – számára – éppen elérhető legjobbhoz. A finnek az USA-ban nagyszerű eredmény volt kilátásban, azonban egy zacskónak köszönhető technikai probléma után a pontszerzés sem jött össze. Nagyon könnyen ráérzett az autóra, így egyszerű dolga van vele a csapatnak és ha úgy adódik nem lenne rossz választás jövőre az enstone-i gárdának, azt pedig hogy miért már egy előző összefoglalóban részleteztük. Az viszont biztos, hogy akármennyire jó csapatmunkát végez, nyílván nem mutatna túl fényesen, ha egy darab pontot nem tudna összeszedni az alatt, míg a jövőre már eleve nem a Lotus alkalmazásában álló Kimi Raikkönent helyettesíti. Ő egyébként szintén elköszönt volna csapatától, de ezt már azzal és akkor megtette, amiko kiderült, hogy megműtteti hátát, s így nem lesz ott az utolsó két alkalommal.

A második tréningről nagyon sok mindent nem lehetett összefoglalni, hiszen a mezőny nagy része ahogy az várható volt a körülmények javulására várva csak az utolsó 15-20 percben kezdett el körözgetni, addig csak 10-14 embernek volt mérvadó ideje. Ezek közül is ismét Rosberg volt a leggyorsabb és 1:28.873-al, de az utolsó percekben ő is javított ezen, amire szükség is volt, mert Vettel úgy tűnt, szerette volna behúzni ezt az edzést is. Erre lehetősége lett volna, hiszen nem sokkal a vége előtt 1:27.531-el vette át vezetést és előzött meg ezzel mindenkit, köztük a mögötte álló csapattársát. Red Bull 1-2-re volt ismételten kilátás, majd ekkor jött Rosberg aki 1:27.305-el nyerte meg a péntek délutáni gyakorlást.

A Red Bullok mögött Kovalainen bejött negyediknek, Hamilton pedig ötödik lett. Mögöttük a sorrend: Vergne, Massa, Hulkenberg, Ricciardo, Grosjean. A különbségekből mint az említve lett, le lehetett szűrni néhány dolgot, elsőként például azt,hogy ezek az idők nem teljesen mérvadóak, hiszen rendes versenyszimulációt nem is tudtak futni, plusz kevés idő volt a körözgetésre és azt is egy éppen hogy csak már száradó félben lévő pályán. Ami viszont a szakmába járatlanoknak is egyből feltűnhet az nem más, mint az a vonal amit nyugodtan meg lehetne húzni a Mercedes-Red Bull kettős után. Hamilton most kilógott ebből a sorból, ezért is csalóka az eredmény, de azért Webber után észrevehetően nagy a különbség. A két energiaitalos autónak még csak alig több mint két tized a hátránya, Kovalainennek pedig mindjárt ott egy nyolc tizedes tőkesúly.

Képforrás: F1 Total – Facebook/Afp

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?