Formula 1 Brit Nagydíj: A gumicafatok nagydíja és Rosberg szárnyalása

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nico Rosbergről eddig is tudtuk hogy egy nagyon jó képességű pilóta, mely ha megkapja a megfelelő technikát, akkor egy nagyszerű versenyt mutat be mindannyiszor. Ezt láttuk tőle tavaly Kínában, az idén Monacóban, és most is. Ám akármennyire is gyors volt a Mercedes (merthogy erről is van mit beszélni), a fő téma még hetekig a defektek lesznek. 16 köt alatt egymás után három pilóta autóján robbant szét a bal hátsó gumi, ezzel pedig a verseny további folytatása is veszélybe került. Ha bár az utána történtekkel egy kaotikus és egy hihetetlen izgalmas véghajrával megáldott futamot láttunk, egyben szerintem mindenki egyet ért. Ez így nem mehet tovább. 


Úgy indultunk neki a futamnak hogy 21 fok volt a levegőben, a pálya hőmérséklete pedig úgy 30 körül. A kérdés az volt hogy ez és a közben kissé szelesebbre forduló időjárás kinek kedvezhet a legjobban. Tekintve hogy a Mercedes az év elején még sokat küzdött azzal hogy felzabálta a gumikat, így ez nekik még éppen ideálisnak tűnt ahhoz, hogy egy nagyszerű versenytempóval megszerezzék a futamgyőzelmet. Erre annál is inkább esélyük volt, mert az első sorból indultak, és az időmérőn jószerivel hibátlant nyújtottak. Mögöttük ott voltak a Red Bullok, ez volt a másik fontos tényező, míg a harmadik hogy a Ferrarik és a Lotusok közül melyik tud jobb versenyt futni és ezáltal a dobogóra vagy annak közelébe kerülni. Ja és még valami, nevezzük úgy hogy a három és feledik legfontosabb dolog, hogy a Toro Rossók és a Force Indiák hármasából ki és hogyan tud majd beleköpni a nagyok levesébe. Azért hármas mert Paul di Restát még az éjszaka kizárták az időmérőről így az utolsó helyről kellett indulnia, miután az autójának nem volt meg a minimális súlya. Szóval túl könnyű volt, így a súlyhatár alatt volt, ami viszont szabálytalan.  

A rajtnál Lewis Hamilton nagyon jól jött el és simán megtartotta az első helyét. Sebastian Vettel is jól kapta el a startot, majd ezek után besorolt a második helyre és így elkezdhette üldözni a britet. A porosabb ívről induló Rosberg és Webber a mellőlük rajtolókhoz képest nagyon gyatrán ment el a célegyenesből. Rosberg még csak-csak megfogta a harmadik pozíciót, ám Webber már nem volt ilyen jó helyzetben. Az ausztrál mely a héten bejelentette hogy jövőre már nem az F1 mezőnyében szerepel hanem a Porsche Le Mans programjában versenyez majd, eléggé hátra esett és ha ez nem lett volna elég ahogy a külső ívre került az első kanyarban, a melléje érkező Romain Grosjean megtolta egy kicsit, így pedig az első szárnyának véglapját is teljesen lekapta. Egészen pontosan annak a jobb oldali részén tette ezt. Akire viszont az él menőknél is jobban kellett figyelni az a brazil Felipe Massa volt. Massa azok után hogy immáron az idén sokadszorra törte össze az autóját a szabadedzésen, majd az időmérőn is csak a 12.helyet csípte meg, a lámpák kialvása után elképesztő reflexekkel mutatta meg hogy ő vele bizony mindig számolni kell. Di Resta hátra sorolása után a 11.ről mehetett neki az 52 körös versenynek, majd a startnál a bal szélre kihúzódva majdnem mindenki mellett elmenve jött fel egészen 6 pozíciót, így pedig az ötödik helyet szerezte meg! Ezek után neki elég volt csak annyival foglalkoznia, hogy megelőzze az előtte autózó (és szintén nagyon jól induló) Adrian Sutilt, és hogy tartsa maga mögött az ezek után kicsit közelebb lopódzó Kimi Raikkönent. A finn a 8.pozíciból jött el a 6.-ig. 


Fernando Alonso nem kezdett túl jól, hiszen elég döcögősre vette a startot, ám elkerülve egy ütközést a ráfékező Webberrel, megtudta tartani a 9.helyét, hogy aztán innen jöhessen egyre feljebb. A hatodik helytől lefelé Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Button és Alonso volt az első tíz sorrendje. A spanyolok kétszeres világbajnoka nagyszerűen ment ezután és hatalmas tempót diktálva, szinte azonnal megelőzte a Mclarent, majd következett Grosjean, aki szintén nem okozott nagyobb fejtörést. Nem úgy az ausztrál. Ricciardo nagyon jól tudja hogy az egyik legnagyobb esélyes arra hogy Mark Webber helyére bekerüljön a következő szezonban, akárcsak csapattársa Jean-Eric Vergne, így nagyon jól akart szerepelni. Ennek megfelelően egy ideig maga mögött tudta tartani a Ferrarit, ám ez nem tartott örökké, mert egy-két körön belül a célegyenesben Alonso a belső íven jól gyorsított ki, így pedig nagyon hamar megelőzte a Toro-Rosso fiatal tehetségét. 

Nyolc kör telt el a versenyből, amikor az ember arra figyelt a legjobban, hogy Hamilton bár nagyon gyors volt, nem tudott eléggé meglépni Vetteltől. A címvédő nagyon jó tempót diktált és másfél másodpercnél nem igen engedte messzebb a 2008-as világbajnokot. A Mercedes másik versenyzője Nico Rosberg egy kicsit leszakadt az élen álló kettőstől, ám tartotta magát annyira, hogy ha bármelyikük hibázott volna egyet, akkor azonnal ott tudott volna teremni. Massa a negyedik helyen üldözte Sutilt továbbra is, és már előzéshez is készülődhetett volna pár körön belül, ám ez a lehetőség körök alatt vált semmivé. 

A nyolcadik körben jött a drámai pillanatok első olyan része, melyet maga a híres neves rendező Steven Spilberg is megírhatott volna. Ám a helyzet az hogy ezt bizony az élet rendelte így. Vagy épp a Pirelli. Lewis Hamilton az élen haladva egyszer csak bal hátsó defektet kapott, ám nem akármilyet. A britek egészen addig a pillanatig ünnepelték a tapstól kezdve a bekiabálásig mindennel a Mercedes brit versenyzőét, ám ekkor egyszerre kaptak a fejükhöz illetve a szívükhöz. Ami nehezítette Hamilton dolgát, hogy több mint fél kört kellett úgy megtennie, hogy közben szanaszét repültek a gumicafatok. A végén a felnin gurult be a boxba, majd így esett vissza csaknem az utolsó helyre. 


Jött a következő dráma. Amíg az emberek nagy része próbálta feldolgozni azt hogy az idén már nagyon-nagyon sokadszorra durrant el egy hátsó Pirelli, addig bekövetkezett az újabb dráma! Felipe Massa is defektet kapott! És ami még nagyobb, ő is balhátsót! A brazil pilóta ehhez még meg is pördült, ami további időveszteség volt, így ő az utolsó helyre esett vissza, majd hamarosan egy kör hátrányba került. Ezt gyorsan vissza vette és el is kezdte nyomni neki, hátha még a pontszerzés össze jöhet, elvégre gyakorlatilag még a futam elején voltak.


Ezek után újabb izgalmak jöttek. Mivel többen is rájöttek hogy ebből bárhol és bármikor, tovább megyek, bárkinél hasonló baj lehet, ezért a 13-14.körben majdnem mindenki bejött és keményebb keverékekre váltott. Ezek után egy kicsit lenyugodhattak a kedélyek, de csak nagyon kicsit. A következő körben Kimi Raikkönen került a 7.helyen pont csapattársa Romain Grosjean mögé, ám az nem igen akarta elengedni. Annál is inkább hogy előtte az 5.helyen a másik fantasztikusan menő Toro Rossót, pontosabban Jean-Eric Vergne-t akarta megelőzni. Először csak inkább a francia előzésére akart koncentrálni, ám amikor Raikkönen már egyre hajmeresztőbb manőverekbe kezdett, akkor a Lotus jobbnak látta ha véget vet a dolognak, még mielőtt összetörik egymást. És ekkor jött egy híres üzenet, mely 2010-ben oly nagy botrányt kavart a Ferrarinál. A szövegezés ugyanaz volt, ám a szereplők most változtak és az istálló is. “Kimi gyorsabb nálad!”- szólt Grosjeannak a csapatrádión küldött üzenet mely mondhatnák hogy kódolt volt, ám inkább egy nyílt titok, melyet a francia is pontosan értett. Mikor elkezdte elengedni a finnt, akkor jött a következő és egyben már botrányos defekt! Vergne autójáról jószerivel lerobbant az abroncs, és itt hangsúlyozzuk ki hogy a BAL HÁTSÓ!

A probléma mindenkinél ugyanaz volt, ez pedig már kezdett veszélyessé válni, a törmelékek pedig csak gyűltek egyre jobban. Bejött a Safety Car és még néhány takarító kocsi, majd Sebastian Vettelnek is szóltak hogy a bal hátsóra kezdjen el vigyázni, mert vágás van rajta, így a rázóköveket kerülje el ha lehet. Ezt később a német teljesítette. 


Vettel, Rosberg, Sutil, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Pérez, Webber, Button volt az első tíz sorrendje a biztonsági autó mögött. A dolgok leginkább azoknak kedveztek akik szereplői voltak a drámának, ám nem olyan szinten mint Vergne, hogy ki is essen a versenyből. Igen, Hamilton és Massa ezzel jól járt, mert így előbbi a 14., míg utóbbi bár a 22 vagyis utolsó helyen állt ekkor, azért nem volt olyan rossz a helyzete, mert így teljesen utolért mindenkit, majd később el is kezdett keményen előzni mindenkit aki az útjába került. 

A 22.körben engedték el a versenyzőket, ám mindenkit figyelmeztettek hogy a rázóköveket messzire kerülje el, mert az kinyírja az abroncsokat. Erre is rá lehet fogni mindent, ám azt azért ne feledjük el hogy a rázókövek eddig is a részei voltak a versenynek. Ebbe talán a legjobban Alonsónak van igaza aki a futam végeztével azt nyilatkozta, hogy 12 éve versenyez Silverstone-ban, viszont eddig egyszer sem volt probléma a rázókő. 

Ahogy bejött a Safety Car, Vettel simán az élen tudott maradni, Rosberg jött utána, majd jött Sutil a harmadik helyen, ami azt jelentette hogy hármas német vezetést láthatott a közönség, viszont úgy tűnt ezt már nem sokáig élvezhetik. Fernando Alonso odaérkezett Sutil mögé és egyből támadni kezdte. Alonso bár a harmadik helyért csatázott, hamarosan inkább a saját pozíciójának megtartására kellett koncentrálnia miután Raikkönen hátulról egyre jobban közeledett. Vettel és Rosberg között nem volt nagy különbség, akkor legalábbis nem hogy a címvédő megnyugodhatott volna, ám mind a két német eltudott lépni az üldözőktől. 

A 30.körben lassan szépen ismét elkezdtek szálingózni a boxba az emberek. Először Raikkönen és Alonso jött ki, melynek köszönhetően a Lotus nyert egy pozíciót. Sutil is kereket cserélt, ám ő nagyon sokat vesztett és a hetedik helyig esett vissza, a gumicserék végén pedig úgy tűnt hogy ha Rosberg nem lép rá a gázra kicsit jobban akkor, Vettelnek sima dolga lesz a célig és leginkább a harmadik helyért lesz nagy harc. Először tényleg így lett, mert Alonso Raikkönen mögött próbált meg valamit, míg Webber nagyon jól ment és így feljött az ötödik helyre. Hamilton és Massa eközben hátulról egyre jobban előre. 


Aki azt hitte hogy itt nagyjából az 52.körig vége az izgalmaknak, az nagyot tévedett! Nico Rosberg közelebb került Vettelhez és üldözni kezdte. Ez önmagából még nem lett volna akkor nagy dolog, ám egyszer csak lassulni kezdett a Red Bull. Sebastian Vettelnek váltóproblémái akadtak és egyszer csak megállt az autója a célegyenesben. Ami a fő izgalmakat illette az nem csak az volt hogy így ismét egy Mercedes állt az élen a Brit Nagydíj eleje óta ismét, hanem az hogy a Red Bull nagyon rossz helyen állt meg, így megint a pályán volt a biztonsági autó. 

A biztonsági autó még összébb rázta a mezőnyt mint előtte így valami fantasztikus utolsó öt kört láthatott mindenki. A biztonsági autós fázis alatt többen is bejöttek kereket cserélni. Rosberg még a 42.kör végén bejött, ami egy nagyon nagy húzás volt abból a szempontból hogy mindenki aki így elé került volna, azt nagyon hamar átlépte így és gyakorlatilag ugyanott folytatta ahol abbahagyta. Voltak akik kijöttek, és voltak akik nem. Akik az előbbit választották, így tehát Webber, Alonso, Hamilton és Massa is nagyon jól járt, mert az utolsó körökben a teljesen friss gumikon hihetetlenül gyors tempót mentek, ezáltal alapot adva az M1 közvetítésében Szujó Zoltánnak arra hogy eszméletlenül beleélje magát a kommentálásba és Palik László híres közvetítéseire emlékeztetően kiabáljon. Ezúton üzenjük neki, hogy egy élmény volt hallgatni. Gratulálunk. De térjünk vissza a maradék percekre. A 47.körben történt még egy gumiprobléma, vagyis defekt, amit nem igen lehetett látni a közvetítés során. Sergio Perez járt pórul ekkor. Ebből nagyobb baja már senkinek sem származott. Akik úgy döntöttek hogy nem cserélnek kereket, vagyis így Sutil és Raikkönen, igen rosszul döntöttek. A finn utólag szólt hogy változtatni kéne, de már addigra késő volt és erről tájékoztatták őt is a csapatrádión. A finn a verseny után a következőket mondta: ” Beszóltam a rádión a fiúknak hogy nem e kell még bemennem utoljára a boxba? Fél kör volt eldönteni, majd végül rosszul döntöttek. Bosszantó hogy tíz ember nézi nálunk az összes monitort és ilyen döntést hoznak. Egyszerűen nem értem hogy dönthettek így. Elvesztettünk simán két helyet.”


Ennek köszönhetően Webber, Alonso, és Hamilton is átrágta magát Raikkönen-en. A spanyol már messze volt attól hogy az élen álló kettőst utolérje, és a brit is inkább arra figyelt hogy ha már nem verheti meg Alonsót, akkor a negyedik helye meglegyen. Meglett és a közönség is hatalmas üdvrivalgással fogadta ezt. Az ausztrál elképesztően felszabadultan vezetett azok után hogy héten bejelentette a távozását, és hogy Vettel kiesésével szabad utat kapott a csapatnál. Úgy nyomta ahogy a csövön kifér, ám ez is kevés volt, így a végén Rosberg nyerni tudott Webber és Alonso előtt. Felipe Massa, nagyon jól ment és a végén a hatodik helyig feljött. Ami pedig Raikkönent és Sutilt illeti: A német a 7.lett, miután Massa simán elment mellette, míg a 2007-es bajnok az ötödik helyet tudta megcsípni. A top tízbe még Ricciardo, Di Resta és Nico Hülkenberg végzett. 

Erre a futamra még sokáig emlékezni fogunk az biztos. Ami a Pirellit illeti. Charlie Whiting így utólag azt mondta, nem sokra volt attól hogy megnyomja a piros zászlót jező gombot, ám erre nem volt szükség. Azt is elárulta hogy még a következő hét elején pontot tesznek az ügy végére. 


A verseny után a futamgyőztest beidézték a versenybírák, mert figyelmen kívül hagyott egy sárga zászlót az 5-ös és a 7-es kanyar között, ám a német megúszta egy megrovással. Rosbergnek amúgy nem tudni pontosan mit mondtak, de igen jó hangulatban és mosolyogva jött ki az események után.

Eredmények:

Pos Driver Team Time/Gap
 1. Nico Rosberg          Mercedes               1:32:59.456s
2. Mark Webber Red Bull-Renault + 0.765s
3. Fernando Alonso Ferrari + 7.124s
4. Lewis Hamilton Mercedes + 7.756s
5. Kimi Raikkonen Lotus-Renault + 11.257s
6. Felipe Massa Ferrari + 14.573s
7. Adrian Sutil Force India-Mercedes + 16.335s
8. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 16.500s
9. Paul di Resta Force India-Mercedes + 17.993s
10. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari + 19.700s
11. Pastor Maldonado Williams-Renault + 21.135s
12. Valtteri Bottas Williams-Renault + 25.094s
13. Jenson Button McLaren-Mercedes + 25.968s
14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari + 26.285s
15. Charles Pic Caterham-Renault + 31.613s
16. Jules Bianchi Marussia-Cosworth + 36.097s
17. Max Chilton Marussia-Cosworth + 1:07.660s
18. Giedo van der Garde Caterham-Renault + 1:07.759s
19. Romain Grosjean Lotus-Renault + 1 laps
Leggyorsabb kör: Webber, 1:33.401 Kiestek: Driver Team On lap Sergio Perez McLaren-Mercedes 47
Sebastian Vettel Red Bull-Renault 42
Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 36 A Világbajnoki pontverseny állása a 8.futam után: Pilóták: Konstruktőrök: 1. Vettel 132 1. Red Bull-Renault 219 2. Alonso 111 2. Mercedes 171 3. Raikkonen 98 3. Ferrari 168 4. Hamilton 89 4. Lotus-Renault 124 5. Webber 87 5. Force India-Mercedes 59 6. Rosberg 82 6. McLaren-Mercedes 37 7. Massa 57 7. Toro Rosso-Ferrari 24 8. Di Resta 36 8. Sauber-Ferrari 6 9. Grosjean 26 10. Button 25 11. Sutil 23 12. Vergne 13 13. Perez 12 14. Ricciardo 11 15. Hulkenberg 6

Képek és az eredmények forrása: Autosport.com/Facebook.com-f1hirek

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?