Főoldal » Sportvilág » Formula 1 – Kínai Nagydíj: Feljöttek a Ferrarik, Alonso és Hamilton az élen

Formula 1 – Kínai Nagydíj: Feljöttek a Ferrarik, Alonso és Hamilton az élen

Lewis Hamilton és Fernando Alonso napja volt a Kínai Nagydíj péntekje, melyen az első két szabadedzést rendezték. Az, hogy a brit pilóta és a Mercedes az élen van nem újdonság, az azonban már igen, hogy ilyen minimálisra csökkent az előnyük. A Ferrarik úgy tűnik javuló tendenciát mutatnak, de még nagyon az elején vagyunk a hétvégének. 


A Ferrari hete a mostani, nem lehet mást mondani. Az viszont már más kérdés ez mennyire lesz pozitív a végére, meg miért lehet ez, hiszen nagyrészt a csapatvezetői váltás miatt kerültek a középpontba az olaszok, illetve az eddigi igen gyenge teljesítményért.

Valahogy a maranellói csapat ha nincs az élen az még azoknak is fura érzés akik nem nekik szorítanak, persze őket valószínűleg nem zavarja annyira. De az emberek hozzászoktak és már gyerekkoruktól kezdve mindig beléjük ég, hogy a Ferrari egy igazi élcsapat. Még akkor is, ha éppen nem ők mennek az adott év VB címéért. 

Ha viszont most szerencséjük lesz, akkor nem kellesz már sokáig keseregni a rajongóknak, meg az egész F1-es társadalomnak akik ezzel voltak elfoglalva a mellett, hogy szegény Red Bull meg Ricciardo visszakapja e a 2. helyét Ausztráliából. Jelentjük utóbbinak nem lehetett annyira örülni (bár nézőpont kérdése), de az előbbi még összejöhet.


Méghozzá azért, mert az első szabadedzésből természetesen még nem lehet sok dolgot leszűrni (ez eddig is világos volt), a másodikból azonban már igen. Ott ugyanis a versenyszimulációkat is végrehajtják a csapatok amik alapján ha elkezdünk elemezgetni nagyjából rá lehet jönni ki mire lehet képes a hétvégén.

Ezt ha már így szóba került meg is tesszük, de mindent csak szép sorjában! A mostani  futam a versenynaptár negyedik futama lesz, Kína pedig 11. alkalommal adhat otthont ennek az eseménynek. És ha már szóba került a Ferrari, ezen a pályán eddig ők voltak csapatban a legsikeresebbek. 2004, 2006, 2007, 2013.

Ezek voltak azok az évek amikor egy piros autó ment át elsőként a célvonalon és ami a legérdekesebb ebben is, hogy soha sem nyert ugyanaz a pilóta a Ferrarival kétszer. Mi több, eddig még egyszer sem sikerült egymás után többször is diadalmaskodnia valakinek. 

Fernando Alonso és Hamilton mondjuk (ha már itt tartottunk) nem véletlen ilyen jók. Ők voltak egyedül képesek arra, hogy kétszer is nyerjenek Sanghajban, előbbi 2005-ben a Renault, majd tavaly a Ferrari színeiben, a 2008-as világbajnok pedig mindkét alkalommal a McLarennel lett első abban az évben mikor VB-t nyert, majd 2011-ben.

Eddig tehát alapjában véve nem lehetett panasz a Kínai Nagydíjakra, mindig volt miért odafigyelni rá, ezúttal viszont nem lesz könnyű dolguk a szervezőknek, mert simán elképzelhető, hogy a többség egy rettentően szoros és izgalmas versenyt vár a múlt heti Bahreini Nagydíj után. 

Két hete ugyanis kiderült, nem feltétlenül olyan unalmas az F1 még annak ellenére is, hogy ha sokan megutálták az idei évben bevezetett szabályokat. Az valószínűleg ugyanis senkit sem zavarna nagyon a Mercedes fölényét illetően, ha Rosberg és Hamilton amikor csak lehet egymással harcol az első helyért. 

Nos ha azt garantálni nem is lehet, hogy ugyanolyan szoros lesz a meccs a csapattársak vagy bárki között, mint múltkor, azért így is lesz amivel elfoglalhatjuk magunkat. A Sahiri pályán a futam után ott maradtak az istállók, hogy egy két napos teszten vegyenek részt és ott próbáljanak ki új fejlesztéseket. 

Az biztos, hogy az igazi nagy újításokat nem mostanra hozzák majd el, hiszen a többség majd inkább az első európai versenyre, azaz a Spanyol Nagydíjra készül erősebben és ezt az egy alkalmat meg csak kihúzzák valahogy. A változtatások viszont most sem maradnak el. Ezekkel az újságok és az internetes cikkek már a hétvége előtt elkezdtek foglalkozni. 


A Mercedes pl. egy új orrkúpot hozott amit saját bevallásuk szerint már az Ausztrál Nagydíjra is el akartak hozni, ám akkor még nem volt az igazi mostanáig. Ki tudja lehet, most még erősebbek lesznek. Nem tudni, de pl. a Ferrari állítólag azért lehetett most gyorsabb – és lehet akár továbbra is – mert fejlesztették az MGU-k rendszert, így ettől lett erősebb az erőforrásuk. 

Innen is látszik mennyire sokat számít a motor az aerodinamika mellett az idén! A pályán mindenesetre a szokásosnál is fontosabb, hogy valaki elkapja a fonalat és komolyan eltalálja a beállításokat. Erre azért van nagy szükség, mert az aszfaltcsík (akárcsak az azon született eredmények) nagyon változatos. 

Vannak rajta hosszú egyenesek, sőt nagyon hosszúak, hiszen a hátsó a naptár leghosszabbja a maga 1,3 kilométerével. Ezen sokat lehet nyerni ha minél gyorsabban érünk el minél nagyobb végsebességet, ugyanakkor figyelni kell a kanyargós részekre is, mert ott vannak gyors kombinációk és lassú/gyors nyújtott kanyarok egyaránt. 

Ezek nagyon élvezetesek tudnak lenni, de technikailag nem egyszerű, a gumikat ez zabálja a legjobban (nem is akárhogy), sőt az sem mindegy hogyan veszik be a pilóták. Ha valaki elrontja azzal sokat veszíthet az időeredmény tekintetében. 

És még egyszer visszatérve az egyenesekre. A célegyenes, illetve az azt megelőző hátsó hosszú szakasz egy nagyon jó előzési lehetőséget tud biztosítani, ráadásul Bahreinben (azon a pályán ami tele van hosszú szakaszokkal) láttuk, hogy a turbó motoroknak nagyon fekszik az ilyen és a következményeinek is tanúi lehettünk a DRS-el együtt. 

Örültünk neki és ez a lényeg. A kanyargós részek miatt a Red Bull pl. nagyon jó lehet, mert az már Malajzia után kiderült, az energiaitalosok kanyarsebessége igen jó. A Ferrarit meg a McLarent én speciel nem nagyon tudtam hova rakni az erősorrendben, de most már ezekre a dolgokra is fényderült. Viszont komplett elemzést majd egy másik cikkben olvashatnak. 

1.Szabaedzés: 

Az időjárás ezen a helyszínen nem volt mindig túl kegyes és nem egyszer láttunk már itt esős versenyt. Hogy a futam száraz lesz e az majd kiderül, de többen várták, hogy a hűvös időjárás még csapadékot is hozhat magával akár pénteken, akár holnap. 

Ennek egyik jele volt, hogy csak 13 fok volt, ami az aszfalton sem segített sokat, az is csak 5 fokkal lett több, így elég nehéz felmelegíteni a gumikat. Tesztpilóták is kaptak lehetőséget, a Saubernél Giedo van der Garde vehette át a kormányt Adrian Sutiltól, míg a Williamsnél Felipe Nasr jött be Bottas helyére. 

Egyből feltűnő volt, hogy Fernando Alonso 1:40-en belülre került majd megszerezve a vezetést egy 1:39.783-al amivel ott is maradt ahol akkor volt. Nico Rosberg került hozzá a legközelebb, de ő már majdnem négy tizedet kapott. A harmadik helyre Daniel Ricciardo jött be. 


A nap lúzere címet pedig Pastor Maldonado kapta meg (nem akarom megbántani, senki ne értse félre). A venezuelai mind a két edzésen alkotott olyat amire egy napnál tovább fogunk emlékezni. Első alkalommal sikerült úgy a pálya szélére kerülnie, hogy nem is ment túl nagy tempót, de ha már ott volt azért megpördült.

Állítólag a kormányon babrált valamit és így sikerült összehozni a műsort. Ami vigasztalhatta ekkor, hogy nem csak ő szembesült problémákkal, legyen az bármilyen. Jules Bianchi üzemanyag, míg Esteban Gutierrez kuplunggondokkal küzdött, de Kimi Raikkönen sem úszta meg, A finn egyetlen egy kört tett meg, de idő nélkül maradt az első szabadedzésen. 

A listavezető Hamilton a 8. lett megelőzve a címvédő Sebastian Vettelt, míg a Williamsek a középmezőnyben zártak. Nem úgy a McLarenek, akik Button-Magnussen sorrendben (persze csak csapaton belül) egy 4. és 6. helyet szereztek. 

2. Szabadedzés: 

Persze mindenki úgy volt vele, hogy az első edzés még nem olyan nagy jelentőségű, így tehát ne is menjünk azokkal az eredményekkel messzire, majd helyi idő szerint délután helyre áll a világ – jelenlegi – rendje. Többé-kevésbé ez be is igazolódott, de Alonso még mindig ott volt az élmezőnyben. 

A spanyolt és csapatát nem lehetett eltűntetni onnan, bebetonozták magukat és a végén alig több mint egy tizeddel kapott ki Hamiltontól. A brit most nem volt olyan erős mint azt az elmúlt két versenyhétvégén megszokhattuk, sőt ez Rosbergre is igaz, de a jelenlegi éllovas szerint nem volt minden rendben az autóval. 


Ezért vagy másért, majd meglátjuk, annyi tuti, igen kicsit lettek az különbségek, ami viszont nem kicsit volt feltűnő. Idén ez lássuk be, nagyon meglepő: kérem szépen az első hét pilóta egy másodpercen belül tudott maradni! Köztük Kimi Raikkönen is, úgy néz ki, ő is profitálhat a csapat jelenlegi teljesítményéből.  

Persze kérdés ez meddig maradhat így, mert ha szombaton tényleg esni fog, az megint csak megkavarhatja a dolgokat, és akkor kinek lesz megint rossz? A Williamsnek, mert a tapadásuk ebben az időjárásban nem az igazi. Sőt, ha az edzésen e miatt le maradnak, már elmehet az esély a dobogóra. 

Valtteri Bottas délután már visszaült, ő a 14. lett, Felipe Massa viszont sokkal jobb napot zárt. A brazil a 6. helyen végzett, néhány tizeddel maradt csak le a Red Bulloktól. Ricciardo már másodszor verte meg egy nap alatt Vettelt, negyedik-ötödik hely lett az övék. 

És akkor ahogy azt már mondtam, Maldonadó kétszeresen hozta a formáját ami már csak a hab volt a tortán azok után, hogy másodjára is elmondta, nem érzi magát hibásnak a múltkori esetben, mikor feldobta a levegőbe Gutierrezt. Drága Pastorunk most egy kis múltidézésbe kezdett. 

A Lotusnak amúgy is van elég gondja mostanság, és mire Romain Grosjean behozta 9.-nek a versenygépet, ráadásul a legtöbb kört tette meg az edzésen, addigra másik versenyzőjük úgy törte össze az autót a boxbejárat előtti sóderágyban, mint annak idején Hamilton. 


Az még valószínűleg sokaknak megvan, mikor a brti elkezdte szépen elbukdácsolni a VB címét és ennek egyik jelentős lépése volt, amikor nekicsapta a falnak. Maldonado most hasonlóan törte össze a jobb elejét a gépnek. 

Ha pedig tavaly nem írtam eleget arról, hogy Bianchi milyen tehetséges, meg hogy sokra viszi még ez a srác, akkor most folytatnám. A kiscsapatok közül a francia ment a legjobban, és eléggé kiemelkedik a hátsó részéből a mezőnynek.

A baj viszont, hogy még mindig egy Marussiában ül, ez pedig annyit jelent, hogy bár Max Chiltonnak és a két Caterhamnak szépen odapörkölt, de a többiektől nagyon le van maradva. Maldonado mögött jó volt ez egy 19. helyre. 

Eredmények: 

1. Szabadedzés: 

Hely Versenyző Csapat Idő Körök
1

Fernando Alonso

Ferrari 1:39.783 20
2 Nico Rosberg Mercedes 1:40.181 16
3

Daniel Ricciardo

Red Bull 1:40.772 23
4 Jenson Button McLaren 1:40.970 23
5

Nico Hülkenberg

Force India 1:41.175 16
6

Kevin Magnussen

McLaren 1:41.366 20
7

Jean-Éric Vergne

Toro Rosso 1:41.505 26
8 Lewis Hamilton Mercedes 1:41.560 9
9

Sebastian Vettel

Red Bull 1:41.629 19
10 Felipe Massa Williams 1:41.699 14
11 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:41.977 23
12

Romain Grosjean

Lotus 1:42.090 24
13 Felipe Nasr Williams 1:42.265 13
14

Giedo van der Garde

Sauber 1:42.615 16
15 Sergio Perez Force India 1:42.733 13
16

Pastor Maldonado

Lotus 1:43.731 22
17

Kamui Kobayashi

Caterham 1:44.038 16
18

Esteban Gutiérrez

Sauber 1:44.162 17
19 Jules Bianchi Marussia 1:44.270 7
20 Max Chilton Marussia 1:44.782 20
21

Marcus Ericsson

Caterham 1:44.835 22
22 Kimi Räikkönen Ferrari ———- 0

2. Szabadedzés: 

Hely Versenyző Csapat Idő Körök
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:38.315 25
2

Fernando Alonso

Ferrari 1:38.456 28
3 Nico Rosberg Mercedes 1:38.726 30
4

Daniel Ricciardo

Red Bull 1:38.811 30
5

Sebastian Vettel

Red Bull 1:39.015 31
6 Felipe Massa Williams 1:39.118 25
7 Kimi Raikkönen Ferrari 1:39.283 25
8 Jenson Button McLaren 1:39.491 29
9

Romain Grosjean

Lotus 1:39.537 36
10 Danyiil Kvjat Toro Rosso 1:39.648 26
11

Nico Hülkenberg

Force India 1:39.736 30
12

Kevin Magnussen

McLaren 1:39.744 29
13

Jean-Éric Vergne

Toro Rosso 1:39.759 28
14

Valtteri Bottas

Williams 1:39.830 25
15 Sergio Perez Force India 1:40.124 32
16

Esteban Gutierrez

Sauber 1:40.359 32
17 Adrian Sutil Sauber 1:40.395 30
18

Pastor Maldonado

Lotus 1:40.455 12
19 Jules Bianchi Marussia 1:42.327 27
20 Max Chilton Marussia 1:43.473 30
21

Kamui Kobayashi

Caterham 1:43.530 32
22

Marcus Ericsson

Caterham 1:43.679 32

Képforrás: DPPI